JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Nood leert bidden?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nood leert bidden?

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Praten over biddag.Zondagmorgen na de kerkdienst werk het afgekondigd: "Woensdag aanstaande hopen we onze jaarlijkse biddag voor gewas en arbeid te houden. De gemeente wordt verzocht..." Het stond al een paar weken geleden in de kerkbode, met het verzoek die dag vrij te houden, maar je was het hefemaal vergeten... Komt dat even slecht uit! De andere dag een repetitie en 's avonds een verjaardag! Misschien rijst dan de vraag wel in je op: — moet dat nu zonodig: een dag extra afzonderen? — kan dat niet op zondag? — en zijn toch geen bijzondere omstandigheden zoals oorlog en hongersnood? Over deze en nog andere vragen willen we deze keer samen praten.

Nood leert bidden... Zou dat waar zijn? Meestal niet! Als er nood is, of er dreigt gevaar, dan wordt er vaak gescholden, of... gevloekt! Alléén als de Heere de verdrukking zegent, wordt er in de nood tot Hem gebeden.

Zo is het ook in de volgende geschiedenis. Het is de tijd van de richteren. Een tijd waarin ieder deed wat goed was in zijn eigen oog, en waarvan we steeds lezen: "Maar de kinderen Israëls voeren voort te doen wat kwaad was in de ogen des Heeren" Samuël is profeet en richter. De oude Eli is gestorven en zijn beide goddeloze zoons Hofni en Pinehas zijn gesneuveld. De Filistijnen heersen over het volk Israël. Wél hebben ze de ark, die veroverd was, teruggestuurd naar Israël. Die staat nu al twintig jaar lang, in Kirjath Jearim. De dienst in de tabernakel is niet hervat in al die jaren. Het volk dient de afgoden. Maar de Heere zegent het werk van Samuël. Twintig jaar lang heeft hij het Woord van God gepredikt en nu komt er verandering. Er komt een reformatie: Israël keert terug tot God. "En het ganse huis van Israël klaagde de Heere achterna". Israël zucht tot God. Het gaat weer openlijk de Heere zoeken. Het doet de afgoden weg en dient de Heere alleen. Nu zal de Heere ook Zijn oordeel van hen wegnemen en hen verlossen van hun vijanden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1986

Mivo +12 | 24 Pagina's

Nood leert bidden?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1986

Mivo +12 | 24 Pagina's