JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

3e zendingsreis van Paulus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

3e zendingsreis van Paulus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Algemeen:

Paulus vertrekt uit Antiochië, dat hij nooit meer zal terugzien. In een snel tempo voert Lukas ons door het gebied van Galatië. Het hoogtepunt van deze reis ligt in het eerste gedeelte bij het bezoek aan Efeze, waar Paulus bijna, drie jaar verblijft. In het tweede gedeelte worden de bezoeken aan de andere gemeenten overschaduwd door de reis naar Jeruzalem. Het accent ligt dan niet meer op de evangelieverkondiging.

2. Efeze:

Deze plaats is de hoofdstad van de Romeinse provincie Asia. Het ligt op een zodanige plaats dat het een verbindingsschakel vormt tussen het westen en het oosten en daardoor ook een knooppunt van land- en zeewegen. Door het verzanden van de haven werd de economische betekenis van handel en verkeer steeds minder en ging men gebruik maken van de haven van Milete. Van de haven naar de tempel van Diana liep een weg, die 10 meter breed was en 500 meter lang en met marmer geplaveid. Aan weerskanten stonden winkelgalerijen en zij liep uit op een prachtige poortboog bij de haven.

3. Diana, de god van de Efeziërs

Efeze is ook het centrum van de Dianaverering. Diana is de Latijnse naam voor de Griekse godin Artemis. Toch kan men deze niet zonder meer op één lijn stellen, daar er naast overeenkomsten duidelijke verschillen te zien zijn. Diana is de godin van de jacht. In Artemis ziet men nog meer de schenkster van het natuurlijke leven. De Artemis van Efeze is niet de Griekse Artemis, maar ze lijkt meer op de Astarte van de kanaänieten en op de grote Moeder van Phrygië. Hier hebben we te maken met een vermenging van verschillende godsdiensten, een verschijnsel dat in de dagen van Paulus veel voorkwam (syncretisme). Het beeld van Diana zou uit de hemel gevallen zijn (Hand.19: 35). De tempel waarin het beeld stond, was één van de zeven wereldwonderen, en werd door vele pelgrims bezocht, het marmeren hoofdgebouw stond op een geweldig platform dat ruim 60 bij 120m groot was. Het werd gedragen door 127 zuilen met gebeeldhouwde voetstukken. Door de achteruitgang van de handel was de tempel van Diana belangrijker voor het economische leven van Efeze dan ooit. Vele mensen deden er hun voordeel mee. We denken aan de zilversmeden, die hun tempeltjes vervaardigden. De tempel was een centrum van prostitutie, tevens een bewaarplaats voor persoonlijke en algemene schatten en de tempel bezat ook het recht van asiel d.w.z. misdadigers konden er een schuilplaats zoeken. De magie had vele aanhangers in Efeze. Inscripties op muren en gebouwen gaven blijk van de heersende bijgelovigheid. Kwakzalvers verdienden veel geld met hun adviezen.

4. Nazireërgelofte:

Geloften werden bij alle volken gedaan om hun God of goden te bewegen hun wens te vervullen of hun gebed te verhoren. Een bijzonder soort van gelofte was die van de Nazireërs. De Wet kent alleen Nazireërs voor een bepaalde periode, terwijl de Bijbel ons de geschiedenis tekent van enkele Nazireërs voor hun leven t.w. Simson en Samuël. Hun gewijd-zijn aan de Heere openbaarde zich door: onthouding van sterke drank, weigering het haar af te scheren, vermijding van het aanraken van een dode en onthouding van onrein voedsel. De Nazireërgelofte is een geheel vrijwillige gelofte. Paulus heeft zelf ook een gelofte gedaan (Hand. 18: 18). In Jeruzalem heiligde hij zich met vier mannen die een gelofte hadden gedaan. Tevens nam hij de kosten op zich voor de offeranden in de tempel. Zo probeerde hij de gunst van de Joden nog te winnen. Er moest voor elk van de vier een vrouwelijk schaap als zoenoffer worden gebracht, een éénjarig lam ten brandoffer en een ram ten dankoffer met de daarbij behorende spijs- en drankoffers. Tenslotte moest er voor elk een korf vol ongezuurde koeken worden aangeboden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1976

Mivo -16 | 12 Pagina's

3e zendingsreis van Paulus

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1976

Mivo -16 | 12 Pagina's