Geloof waardig
Stefan zit op een christelijke school. Hij hoort elke dag vertellen uit de Bijbel. Zijn meester is een christen. Dat kan Stefan merken. Aan de manier waarop de meester over God spreekt; aan hoe hij met de kinderen omgaat; in wat hij vertelt bij de andere lessen. Wat de meester zegt, klopt met de Bijbel. Daarom is hij geloofwaardig. Stefan kan met een gerust hart geloven wat de meester zegt. Hij zal hem niet bedriegen.
Samsun zit op een christelijke school. Die school staat in de grote stad Lahore, in Pakistan. Daar horen de kinderen uit de Bijbel vertellen. De meester is een christen. De kinderen kunnen geloven dat het waar is wat hij zegt. Geloofwaardig onderwijs, is dat. Zo heet ook de actie die we gaan houden.
We gaan actie houden voor kinderen in Pakistan. In de grote stad Lahore is een sloppenwijk. De mensen die daar wonen, hebben geen mooie huizen. Ze hebben geen kraan in huis en geen schoon drinkwater. Dat komt omdat de vaders en moeders niet veel geld verdienen. Veel vaders en moeders kunnen niet lezen en schrijven. De kinderen die daar wonen, willen graag naar school. Want als je naar school gaat, kun je voor een goed beroep leren. En dan kun je later meer geld verdienen, zodat je in een goed huis kunt wonen.
Veel mensen in Pakistan zijn moslim. Maar er zijn ook christenen. De christelijke school in Lahore is arm, er zijn niet genoeg boeken. De school is ook te klein voor alle kinderen. Doe jij mee om de kinderen van deze school te helpen?
Het verhaal van Ithamar
Zie hiervoor ook het origineel.
1. Je hebt het verhaal over Ithamar en zijn vader gehoord. Wat leerde Ithamar van zijn vader?
2. Welke mensen vertellen jou over de Heere?
Teken of kleur de poppetjes in en schrijf de namen eronder.
3. Stel je voor dat jouw school niet christelijk was (misschien is dat ook wel zo). Noem eens een paar dingen die anders zouden zijn dan op een christelijke school. Wat zou jij het meeste missen?
4. In Pakistan gaan veel christelijke kinderen naar een islamitische school, omdat er geen christelijke school is. Ze zouden wel graag naar een christelijke school willen. Waarom, denk je?
5. Je gaat niet zomaar naar school. Dat doe je om dingen te leren die je later nodig hebt. Wat wil jij later worden? Teken het hier. Wat moet je daarvoor leren op school?
Bitter water wordt zoet
Beantwoord de vragen
Het water dat de mensen van Israël bij Mara vonden, was bitter.
1. Wat is ‘bitter’?
2. Hoe werd het water weer lekker?
3. In de Bijbel staat, dat de Heere het volk van Israël ‘verzocht’. Hij wilde kijken of ze wel echt op Hem vertrouwden. Was dat zo en hoe merk je dat?
4. Misschien was jij ook wel eens heel erg teleurgesteld. Hoe voelde jij je toen? Was het toen makkelijk om op de Heere te vertrouwen?
Een nieuwe waterput
De kinderen in de sloppenwijk in Pakistan moeten zelf water halen bij de put. Dat water is ook nog eens vervuild door de spijkerstoffen fabriek in de buurt. Volg de pijltjes bij de letters hieronder en kijk wat jij in de actie voor hen kunt doen! Zie hiervoor het origineel.
Samsun en Sameeta
Beantwoord de vragen
1. Je hebt een presentatie gezien over Samsun en Sameeta, een broer en zus in Pakistan. Ze zijn blij dat ze naar school mogen. Welke dingen zijn anders zijn dan bij jou? Welke dingen zijn hetzelfde?
2. Samsun en Sameeta zijn arm. Toch zijn er ook dingen waar ze de Heere voor kunnen danken. Waarvoor? Op de club krijg je een boekenlegger. Schrijf aan de achterkant van de boekenlegger wat jij voor hen wilt bidden en leg hem in je Bijbel.
Waar houden we actie voor?
1. Goed (christelijk) onderwijs
Khaliq Nagar is de meest arme buurt van de grote stad Lahore in Pakistan. Er wonen christenen en moslims. De regering doet bijna niets om deze mensen te helpen. Aan de ingang van de wijk staat een Koranschool. Kinderen uit christelijke families kunnen naar de school van een kerk in de wijk.
Actiedoel: In het gebouw van de school kunnen de kinderen ook eten en slapen. Maar het gebouw is veel te klein. Het moet verbouwd worden om ruimte te hebben voor alle kinderen. Er is nu onderwijs tot ‘grade 8’ (groep 6), maar de school wil graag onderwijs geven tot ‘grade 10’ (groep 8). Daarvoor is meer lesmateriaal nodig en nieuwe leerkrachten. Er zijn boeken nodig in het Urdu, de taal van Pakistan, en in het Engels.
2. Schoon drinkwater
In de wijk staan denimstoffen fabrieken die sterk chemisch vervuild water lozen. De mensen moeten dit water elke dag gebruiken. Door het vervuilde water krijgen mensen buik-, huid- en gewrichtsklachten.
Actiedoel: een diepe waterput met een pomp en een filter, waardoor de mensen in de wijk schoon water krijgen.
Doe mee!
Vul de rugzak van een kind in Pakistan
Op de club krijg je een kaart in de vorm van een rugzak. In die rugzak zie je afbeeldingen van dingen die kinderen in Pakistan nodig hebben op school. Die dingen kun jij laten sponsoren door mensen uit je familie, je buurt of andere mensen die je kent. Of misschien sponsor jij zelf ook wel iets! Met een volle kaart heb je € 20 opgehaald en help jij een kind in Pakistan om naar school te gaan!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2017
Kompas -10 werkboekje | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2017
Kompas -10 werkboekje | 8 Pagina's