JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Vragen stellen aan de tekst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragen stellen aan de tekst

Verschillende manieren van Bijbelstudie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bijbel kan op verschillende manieren worden gelezen en bestudeerd. Er zijn veel dagboeken en studiemethoden in omloop die als leidraad kunnen worden gebruikt. Er zijn echter ook situaties waarin deze materialen ontbreken. Denk bijvoorbeeld aan de zendingscontext waarin mensen - behalve de Bijbel - weinig andere boeken bezitten. Maar ook tijdens een vakantie of jongerenkamp zijn niet altijd verklaringen binnen handbereik.

Een praktische Bijbelstudiemethode is het stellen van vragen aan de tekst. Deze vragen kunnen per situatie verschillen, maar hebben als doel te luisteren naar wat Gods Woord te zeggen heeft. Vooraf is het allereerst van belang het Bijbelgedeelte goed te lezen, wellicht meer dan één keer. Vervolgens moeten we in het gebed vragen of de Heere ons door Zijn Geest wil leiden in het zoeken naar antwoorden op de vragen. De vragen kunnen in drie groepen verdeeld worden: context, interpretatie en toepassing.

 

Context

De eerste vragen hebben betrekking op het begrijpen van de context van het bijbelgedeelte. Hier kan gedacht worden aan vragen die beginnen met ‘wat’, ‘wie’, ‘waar’ en ‘wanneer’. Als het gaat om de gelijkenis van de verloren zoon (Lukas 15), kunnen vragen gesteld worden als: Wat staat er, vertaald in eigen woorden, in deze gelijkenis? Wie vertelt deze gelijkenis, wie zijn de toehoorders en wie worden in de gelijkenis genoemd? Wanneer en waar vertelde de Heere Jezus dit en wat zei Hij daarvoor of daarna?

 

Uitleg

Als de context duidelijk is geworden, kunnen er vervolgens vragen worden gesteld die betrekking hebben op de uitleg of interpretatie van het tekstgedeelte. Daarbij moet rekening worden gehouden met de situatie en de tijd waarin deze woorden werden gesproken of opgeschreven. Vragen die beginnen met ‘hoe’, ‘waarom’ of ‘waartoe’ zijn dan belangrijk: Hoe mogen of moeten we de vader en zijn zonen vertalen naar de situatie van de toehoorders? Welke toehoorders worden voorgesteld als de jongste of de oudste zoon?

Waarom of waartoe gebruikte de Heere deze gelijkenis toen Hij nog op aarde was?

 

Toepassing

Tenslotte mogen we vragen stellen die gaan over de persoonlijke betekenis van het tekstgedeelte voor ons en voor deze tijd. Mogelijke vragen zijn dan: Wat spreekt mij aan of valt mij op in deze gelijkenis?

Met wie kan ik me vergelijken, met de oudste of met de jongste zoon, of met geen van beiden? Wat wil de Heere in dit Bijbelgedeelte aan mij leren en hoe kan ik daar in mijn leven praktisch invulling aan geven?

Deze laatste vragen zijn van wezenlijk belang omdat dan Gods Woord direct tot onszelf komt, maar we kunnen de eerste stappen niet overslaan.

Ten slotte, als we op deze manier Gods Woord mogen bestuderen, in afwachting van Zijn zegen en met het oog op Zijn eer en de uitbreiding van Zijn Koninkrijk, kunnen gewone vragen door de Heere rijk gezegend worden. Ook in dit opzicht geldt dat we moeten worden als een kind. Daarom is het van wezenlijk belang om met onze kinderen op deze manier Gods Woord te lezen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 2009

Eigenwijs | 28 Pagina's

Vragen stellen aan de tekst

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 2009

Eigenwijs | 28 Pagina's