JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De tijd van Henoch

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tijd van Henoch

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een tijd vol goddeloosheid

In het boek Judas wordt Henoch de zevende van Adam genoemd. Op de tijdbalk kun je zien wat dat betekent. In Genesis 4 lezen we van een andere man, ook de zevende van Adam, maar dan wel één uit het geslacht van Kaïn. Lamech heet deze man. Hij neemt twee vrouwen: Ada en Zilla. Drie zonen krijgt hij, die alle drie een goed zakelijk inzicht hebben. Jabal is degene die er een grote veestapel op na houdt. Jubal, zijn broer, maakt muziekinstrumenten.
En Tubal-Kaïn, een halfbroer, is smid, hij bewerkt koper en ijzer. Ongetwijfeld heeft hij ook wapens gemaakt. De techniek ontwikkelt zich in deze tijd dus heel snel. Lamech, trots op zijn voorspoed en op zijn macht, roept op een dag zijn beide vrouwen bij zich en begint voor hen een lied te brallen: “Ik heb een man doodgeslagen om een wond en een jongen om een buil!”
Wie hem een voet dwars zet, zal zijn wraak voelen! Hij kent geen medelijden, alleen bloeddorst en wraak kenmerken zijn leven. Tegen deze achtergrond moeten we ook Genesis 6 : 4 lezen.

En in die dagen waren er reuzen op de aarde, (…) dezen zijn de geweldigen, die vanouds geweest zijn, mannen van naam.

Wie krijgen het voor het zeggen in de tijd van Henoch? Mannen van naam, de geweldigen, de mensen met de sterkste vuisten en de grootste mond. De samenleving krijgt iets hards, een enorme meedogenloosheid kenmerkt de mensheid. De aarde is vervuld met wrevel.
(Genesis 6 : 11b)

Kerk en wereld

Toch zijn er van deze tijd ook goede dingen te zeggen. Seth, de derde zoon van Adam, krijgt ook een zoon. Enos wordt hij genoemd. “Toen begon men de Naam des Heeren aan te roepen.” (Genesis 4 : 26) Er leven in deze tijd twee geslachten naast elkaar. Het geslacht van Kaïn, dat zich uitleeft in goddeloosheid. En het geslacht van Seth, dat de Heere wil dienen.
Deze mensen beleggen met elkaar diensten om de Heere te vereren en aan te roepen. Lange tijd trekken deze families gescheiden op. Ze wonen wel dicht bij elkaar, maar ze bemoeien zich niet met elkaar. In wezen zijn ze oneindig ver bij elkaar vandaan. Er is een grote kloof tussen hen. Deze kloof wordt veroorzaakt door het wel of niet dienen van de Heere. Maar dan lezen we in Genesis 6 : 2:

Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkoren hadden.

Gods zonen, dus de jongens uit het geslacht van Seth, krijgen verkering met meisjes uit het geslacht van Kaïn. Jongens uit de kerk gingen contact zoeken met meisjes uit de wereld, omdat zij knap en aantrekkelijk waren. De grens tussen kerk en wereld vervaagt, maar de jongens nemen de meisjes niet mee naar de kerk, de meisjes trekken juist de jongens mee naar de wereld. Geldt dat voor onze tijd ook vaak niet zo?
Het is dus niet om het even waar je een vriend of je vriendin zoekt!

Een vreselijk oordeel

Nu de grens tussen de beide geslachten nagenoeg verdwenen is en er nog maar heel weinig mensen over zijn gebleven die de Heere dienen, komt God met een verschrikkelijk vonnis.

Toen zeide de Heere: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens, dewijl hij ook vlees is. (Genesis 6 : 3)

Als Gods Geest twist, betekent dat dat de Heere nog werkt, er worden nog mensen bekeerd! Het betekent, dat je geen rust hebt, omdat je geweten nog spreekt. De Heere waarschuwt nog, je kunt niet doen en laten wat je wilt. Maar als die Geest niet meer twist, dan klopt de Heere niet meer op de deur van je hart. Dan krijg je van de Heere de vrije teugel om je in de zonden uit te leven, zonder dat je geweten nog spreekt. Eigenlijk bekort je zelf je eigen genadetijd!

Jouw tijd

De tijd van Henoch is lang geleden, zo’n 4500 jaar. Toch is die tijd niet zoveel anders dan de onze. In Mattheüs 24 : 12 lezen we over de tijd voor de wederkomst.

En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.

De ongerechtigheid, dus de zonde, zal enorm toenemen. De liefde van velen zal verkouden. Men zal elkaar niet meer liefhebben, maar er zal veel haat en nijd zijn. Het leven van de naaste is niet meer belangrijk. Het gaat alleen nog maar om jezelf. IK! Als ik het maar goed heb, als ik mijn zin maar krijg, als ik … In wezen niet anders dan Lamech!


VRAGEN
1. In Mattheüs 24 : 37-39 lees je hoe het zal zijn in de dagen voor de wederkomst op de aarde. 
a. Welke goddeloze dingen worden er genoemd?
b. In Lukas 17 : 28-29 lees je van de dagen van Lot. Welke zonden worden er genoemd?
c. Om welke zonde zijn deze mensen verdorven?
d. Wat is onze hoofdzonde, waarvoor wij, als wij ons niet bekeren, zullen verloren gaan?
2. Mag je verkering hebben met een jongen of meisje van buiten de kerk? Bedenk argumenten voor en tegen.
3. Is het belangrijk dat mensen aan je uiterlijk kunnen zien dat je tot de kerk behoort? Waarom wel of niet? 4. Wat betekent de uitdrukking ‘Zonde is geen zonde meer’?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2006

Treffer | 16 Pagina's

De tijd van Henoch

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2006

Treffer | 16 Pagina's