JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

'Iedere Christen Zou Dit Werk Moeten Doen'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Iedere Christen Zou Dit Werk Moeten Doen'

Gesprek Met De Heer A. Janse

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De heer A. janse is werkzaam als leraar Engels in asielzoekerscentrum Middelburg. Dit geeft hem uitgesproken mogelijkheden om met de asielzoekers te praten. 'We praten dan over hun problemen, over de les en als het even kan over het geloof.'

Janse begon ruim drie jaar geleden met dit werk. Tot die tijd was hij veertig jaar werkzaam als onderwijzer. Op de dag dat hij afscheid nam en met de VUT ging, werd het asielzoekerscentrum in Middelburg geopend, janse ging naar de opening, kwam in gesprek, raakte geïnteresseerd en kon al de volgende dag beginnen als leraar Engels. Buiten de lessen om probeert Janse door middel van persoonlijke contacten met de leerlingen iets te vertellen over het christelijk geloof. 'Ik vraag ze in de lessen of ze bijvoorbeeld nog boeken nodig hebben. Die breng ik dan later naar hun kamers en zo kom je tot gesprekken. Op een gegeven moment gaan ze wel vragen naar de Bijbel en dan geef ik ze een evangelie.'

Medewerkers

Janse werkt samen met een team van ongeveer 25 mensen, die op allerlei verschillende vlakken werkzaam zijn met de asielzoekers. Enkelen geven bijbelstudies. Anderen gaan bij het op bezoek, nemen ze mee naar huis of gaan een avondje met ze ergens naar toe. Sommigen van hen vertalen in de kerkdienst.

Ook heeft Janse een aantal trouwe medewerkers die hem begeleiden als hij ergens in het land een lezing moet houden. 'Ik ben blij dat er ook veel jonge mensen meedoen. Zo zijn er twee meisjes die Frans studeren en helpen bij het vertalen in de kerk. Andere jongeren bezoeken vluchtelingen op hun kamer, of zijn aanwezig bij de bijbelstudie. Ook zijn er wel een vluchtelingen meegenomen naar de zangvereniging, en zelfs naar de Bondsdag.

Het zou fantastisch zijn als een van deze jonge mensen door onze gemeenten afgezonderd zouden kunnen worden voor dit werk. En er is haast bij: de mensen staan heel erg open voor het evangelie.

Vrucht

De voldoening die dit werk geeft is een van de belangrijkste drijfveren voor Janse om door te gaan. 'Ik mag veel vrucht zien op het werk. In de drie jaar dat dit werk nu gedaan wordt, konden er elf mensen gedoopt worden. Anderen volgen het catechisatieonderwijs, dat gevolgd moet zijn voordat tot dopen wordt overgegaan.'

Een jongen die onlangs christen is geworden, werd mishandeld door een moslim in het centrum. Het kruisje dat hij droeg werd vertrapt. Dat maakte grote indruk. Ook nu nog is het bloed van de martelaren het zaad van de kerk.

De geestelijke honger is groot. Toen Janse een poosje geleden na een kerkdienst in de kamer van een paar Iraniërs zat, wezen ze naar zijn tas. De bijbel moest tevoorschijn komen. 'Kom daar eens om bij een groep Nederlandse jongens!' Maar Janse kan niet alleen alle vluchtelingen in Middelburg het evangelie van zonde en genade vertellen. En het AZC in Middelburg is nog maar één van de meer dan 150 asielzoekerscentra in Nederland. 'Dus ik hoop dat veel jongeren dit werk zullen gaan doen. Er ligt hier een duidelijke taak voorde kerk.'


Stichting GAVE kerkelijk vluchtelingenwerk

Sinds enkele maanden bestaat er een stichting die kerkelijke gemeenten adviseert en begeleidt als zij in hun eigen plaats aan vluchtelingenwerk willen doen: Stichting GAVE, kerkelijk vluchtelingenwerk.

Mocht u contact willen met GAVE, of eens verder praten over de mogelijkheden die er zijn, dan kunt u bellen ('s avonds) of schrijven naar:

drs. Gert Guiljam Come/i sMert 3553 JN UTRECHT Tel. 030-434818

Opdracht

Een belangrijke taak van de kerk is de verkondiging van het Evangelie. Deze taak heeft zij ook richting asielzoekers. Uit alle interviewtjes blijkt dat daar weinig mogelijkheden voor zijn binnen een AZC.

Bedenk eens een aantal mogelijkheden hoe je toch, ondanks de beperkingen, asielzoekers zoveel mogelijk in kontakt zou kunnen brengen met het Woord.

Twee situaties

1. Stel: je gaat naar een AZC en raakt in gesprek met een asielzoeker die Moslim is. Hij zegt: 'Ik geloof ook in God'.

2. Stel: je komt een asielzoeker tegen die nog niet zoveel van de Bijbel weet. Hij heeft wel iets van het Evangelie gehoord. Zijn reaktie is: 'Ik geloof in God. jezus is mijn Zaligmaker.'

Hoe zouden jullie met deze situaties omgaan?

a) Hoe spreek je met de eerste asielzoeker over God? Waar begin je vanuit de Bijbel? Moet je over de Heere Jezus spreken? Zou je hem direkt meenemen naar de kerk, catechisatie of JeV?

b) Hoe spreek je met de tweede asielzoeker over God? Waar begin je vanuit de Bijbel? Hoe ga je met hem over geloof en bekering spreken? Zou je hem direkt meenemen naar de kerk, catechisatie of JeV?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

Mivo +16 | 28 Pagina's

'Iedere Christen Zou Dit Werk Moeten Doen'

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

Mivo +16 | 28 Pagina's