JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Jezus in Nazareth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus in Nazareth

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De koning en de deserteurs


Intro
Iedere zondag hoor je het Woord van God door een dominee die preekt of door een ouderling die een preek leest. Iedere dag mag je uit de Bijbel horen: bij de maaltijd aan tafel, voor dat je naar bed gaat, op school als de dag begonnen wordt, op catechisatie, enzovoort. Daar moet je wel een reactie op geven, hetzij tot je behoud of tot je verderf. Dit maakt het aanhoren van het Evangelie dubbel ernstig. Daarover gaat het in deze schets.


Uit het leger van een koning waren veel soldaten gedeserteerd. Zij waren elders in het land ondergedoken, uit vrees opgepakt te worden en gestraft. Wanneer ze gegrepen werden, kregen ze onverbiddelijk de doodstraf. Op een zekere dag zond de koning zijn herauten uit met een boodschap, die zij in zijn hele rijk moesten afkondigen. De proclamatie bevatte de volgende inhoud: iedere deserteur die binnen tien dagen naar zijn regiment terugkeerde, zou genade ontvangen. Er waren deserteurs die de boodschap van de koning hadden gehoord, maar niet geloofden. Ze meenden dat het een valstrik was van de koning om hen gemakkelijk te kunnen vangen. Zij keerden niet terug en ontvingen geen genade. Er waren ook deserteurs die de boodschap hoorden en terug gingen naar hun regiment. Zij ontvingen de pardonbrief, waarin stond dat de koning hen hun overtreding vergeven had en dat ze weer in het leger van de koning mochten dienen.


Vragen
1. Welke twee reacties zie je op de afkondiging van het pardon?
2. Heeft een deserteur die de proclamatie gehoord had het pardon al in zijn bezit?
3. Was er voor alle deserteurs een pardonbrief te krijgen?
4. Is het onrechtvaardig van de koning om een deserteur die zich niet binnen tien dagen gemeld had te straffen, en een andere deserteur die wel binnen tien dagen gekomen is, genade te geven?


Je begrijpt dat dit verhaal een dubbele bodem bevat. Vergelijk de koning van het verhaal eens met de Heere. Waarmee zou je de volgende personen en dingen kunnen vergelijken?

de koning                    de Heere
de deserteurs
de herauten
de proclamatie
de pardonbrief


Beantwoord nu nog eens de vier bovenstaande vragen, maar verander alle woorden zoals je net hebt gedaan. Dus "de koning" wordt "de Heere" enzovoort.


TIP: Houd dit verhaal in gedachten als je de rest van dit blad leest.


De prediking van de Heere Jezus

In Nazareth heeft de Heere Jezus de mensen verkondigd waarom Hij gekomen is. Hij heeft hen uitgelegd, dat Hij juist gekomen is voor mensen, die arm zijn, die gebroken zijn van hart, voor diegenen die zien hoe leeg hun leven is als ze zonder God doorgaan. Het zijn degenen die treuren over de zonden. Die voelen dat ze met hun zonden God hebben vertoornd. Maar zoals gevangenen bevrijd kunnen worden van hun boeien, zo kunnen zondaren nog bevrijd worden van de boeien van zonde en schuld door Christus. Blinden kunnen weer zien en verslagenen worden heengezonden in vrijheid. Er is vergeving te verkrijgen voor een ieder.
Als we ziek zijn gaan we naar de dokter en hij schrijft geneesmiddelen voor. Het is verstandig als we die gebruiken. Als we de geneesmiddelen in de kast zetten en ze niet gebruiken doen we immers dwaas? Dan gaat de ziekte door en de dokter heeft het volste recht om te zeggen: "Als je de middelen niet gebruikt, is er geen hulp meer voor je." De geneesmiddelen kunnen we vergelijken met de genademiddelen, die de Heere ons heeft gegeven, opdat we ons zouden bekeren en leven. De Heere schrijft deze middelen voor tot zaligheid.


Vragen

1. Wat zijn genademiddelen?
2. Niemand mag vrijblijvend met de genademiddelen omgaan. Wat wordt hiermee bedoeld? Wat vind je ervan?


Om over na te denken 
"Als u zo zorgeloos bent, bedenk dat op de Pinksterdag er drieduizend bekeerd werden onder de prediking van de apostelen en maar één op weg naar Damaskus." 
Erskine 

Stelling
Als de Heere me bekeren wil, kan Hij dat ook op het voetbalveld.
Wat vind je hiervan?


Het horloge

Een leraar wilde zijn leerlingen eens duidelijk maken wat geloof was. Hij haalde zijn horloge tevoorschijn en zei: "Ik wil je dit horloge geven, John. Wil je het hebben?" De jongen ging nadenken over de bedoeling van de leraar maar pakte de schat niet aan. De onderwijzer zei tot de jongen naast hem: "Henry, hier is het horloge. Wil je het hebben?" De jongen antwoordde bescheiden: "Nee, meneer, dank u." De leraar stelde verschillende leerlingen op de proef met hetzelfde resultaat, totdat tenslotte een jongen, die niet zo wijs en diepdenkend was als de anderen, zei: "Alstublieft, meneer," en het horloge in zijn zak stak. De andere leerlingen keken verbaasd toe. "Mag hij het houden?" vroegen ze aan de leraar. "Natuurlijk," was het antwoord van de onderwijzer, "ik bood het hem aan, en hij aanvaardde het. Ik wilde niet iets geven en iets nemen, dat zou erg dwaas zijn. Ik hield jullie het horloge voor, en zei, dat ik het aan jullie gaf, maar geen van jullie wilde het hebben." iedereen riep: "Meester, ik wist niet, dat u het meende, ik dacht..."


Vragen
Vergelijk dit voorbeeld, dat Spurgeon gebruikt in een van zijn boeken, eens met wat staat in de Dordtse Leerregels hoofdstuk 3 en 4 artikel 8 en 9.
1. Hoe komt het dat de jongens het horloge niet kregen?
2. Hoe komt het dat velen de zaligheid niet verkrijgen?

Wat is genade?
Zalig worden is een wonder van genade. Genade is gunst bewijzen, zich in vriendelijkheid en liefde neerbuigen tot iemand. Zo laat de Heere Zich kennen als de God, Die Zich ontfermt over het mindere, vooral het ellendige. Hij bewijst genade, gunst. Hij buigt Zich in liefde neer over een schuldige, in zichzelf verloren zondaar.

Genade, een wonder
Wanneer een misdadiger die veroordeeld is tot de doodstraf, gratie ontvangt, is hij natuurlijk heel blij. Hij had erop gerekend dat hij de doodstraf zou krijgen en onverwacht wordt hij van die straf ontheven. Zo is het ook wanneer een zondaar tot bekering komt. Hij ontvangt genade. Dat is niet iets waar die zondaar al van te voren op gerekend had. Hij had niet anders verwacht dan dat de Heere hem voor altijd weg zou stoten. En wat gebeurt er? De zondaar ziet juist een verzoend God, een God die niet meer op hem vertoornd is, maar hem in liefde aanneemt. 't Is voor hem onbegrijpelijk. Genade is dan ook niet iets waar je op kunt rekenen. Genade is een wonder.

Reactie op de prediking

Op de prediking van de Heere Jezus in Nazareth volgt ook een reactie. De mensen worden woedend. Zou Jezus, de Zoon van een eenvoudige timmerman Jozef, de Messias zijn? Dat kan nooit, daarvoor kennen ze Hem veel te goed. En als de Heere hen hun ongeloof verwijt, barst de haat los. Ze springen op om de Heere mee te sleuren naar de top van een berg en Hem daar in de diepte te stoten. Dat was hun antwoord op de prediking van de Heere.


Opdracht
Als de Heere Jezus bij de mensen uit Nazareth vandaan gaat, verwondert Hij Zich over hun ongeloof. Het doet Hem pijn als mensen niet naar Hem willen horen. Zoek eens in de Bijbel naar voorbeelden waaruit blijkt dat de Heere Jezus iemands behoud op het oog heeft en niet zijn verderf (Ezechiël 33: 11, Mattheüs 23: 37, Lukas 15: 1 - 10).


Vragen
1. Welke twee reacties zijn er mogelijk op de prediking van het Evangelie? (Zie ook Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3 en 4 art. 9 en 10.)
2. Zoek eens op in de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, art. 5 wie de oorzaak is van beide reacties.
3. Ga eens bij jezelf na hoe jij tegenover het Evangelie staat. Is het je tot verwondering of ga je er in onverschilligheid aan voorbij.


Vragen
1. Welk oordeel spreekt de Heere uit over de steden (je mag ook lezen: mensen) die niet naar Hem horen? (Zie Markus 6: 11, Mattheüs 11: 20 - 24).
2. Wat betekent de uitdrukking: "Hoe ouder, hoe kouder?"
3. "Ik had maar beter geboren kunnen worden in een onchristelijk gezin, want als je onbekeerd sterft, wordt je nog zwaarder gestraft dan mensen die nooit van Gods Woord hebben gehoord." Wat zou jij antwoorden als je vriend of vriendin dit tegen je zegt?


Stelling
Je gaat nooit op dezelfde manier de kerk uit als je erin gekomen bent. Je bent of getroffen door het Woord of kouder geworden onder het Woord. Wat vind je van deze stelling?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Mivo +12 | 24 Pagina's

Jezus in Nazareth

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Mivo +12 | 24 Pagina's