JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Heengaan in vrede

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heengaan in vrede

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De profeet Jesaja 

De profetische werkzaamheden van Jesaja kunnen in drie perioden onderscheiden worden:

1. Gedurende de regeringen van Uzzia en Jotham. Een voor Juda welvarende tijd.
2. Gedurende de regering van Achaz tijdens de oorlog tussen Syrië en Efraïm. 
3. Gedurende de regering van Hizkia. De periode dat Jesaja profeteerde was een lange tijd.
De berekeningen lopen uiteen van minimaal 47 tot 65 jaar. De lengte van deze periode geeft aan dat Jesaja te maken heeft gehad met een aantal verschillende soorten koningen.
Jesaja keert zich in de Syrisch-Efraïmitische oorlog tegen Achaz en vermaant hem op de Heere te vertrouwen. Hij veroordeelt de zonden van Israël en spreekt telkens over het vrederijk van de Messias die komen zal (7: 14; 9: 5, 6: 11: 1-10)

De voorloper van de Messias

Johannes is de voorloper van de Heere Jezus. Het bereiden van de weg waarlangs de Heere Jezus met Zijn heil tot ons komt, bestaat in het overtuigen van zonde, schuld en straf; in het aandringen op bekering tot God en het bewegen tot geloof in de Heere Jezus. Het heil wordt alleen ontvangen in de weg van geloof en bekering.

De Messiasverwachting van het volk van Israël

Het merendeel van de Joden, zowel de geestelijke leidslieden als het volk, had een aardse vleselijke Messiasverwachting. Zij verwachtten een koning die hen zou bevrijden van de Romeinen en hun aardse welvaart zou geven. Er waren maar enkele gelovige Joden die de Messias der Schriften verwachtten.

Vrede op aarde

Door de zonde is er onvrede op aarde gekomen. Alle mensen zijn vijanden van God en van elkaar geworden. God toornt op de mensen wegens hun zonden. De Heere Jezus is de beloofde Vredevorst, Die vrede op aarde komt brengen door God en mensen met elkaar te verzoenen. "En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u die verre waart, en dien die nabij waren" (Efeze 2: 17). 
Wij verkrijgen deze vrede door geloof en bekering. "Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus" (Romeinen 5: 1).
Dit geloof in Christus moet gepaard gaan met bekering, want "De goddelozen, zegt mijn God, hebben geen vrede" (Jesaja 57: 21). Wanneer we werkelijk met God verzoend zijn, willen we ook met onze vijanden verzoenen en in vrede met onze naaste leven. Op deze aarde zal er altijd onvrede blijven. Verder dan een gewapende vrede brengen we het niet. Met groot wapenvertoon wordt de vrede afgedwongen. Christus is onze vrede op aarde. Op de nieuwe aarde zal de lofzang van de engelen volkomen werkelijkheid zijn.

Naar de tempel

Drie en dertig dagen na de besnijdenis, dus ruim veertig dagen na de geboorte, gaan Jozef en Maria met het Kindeke Jezus naar de tempel in Jeruzalem. Twee heilige handelingen moesten hier verricht worden.
1. Bij de geboorte van een zoon is de vrouw veertig dagen onrein. Op de veertigste dag moest zij een offer brengen om weer rein verklaard te worden door de priester. Het reinigingsoffer was een lam ten brandoffer en een jonge duif of tortelduif ten zondoffer. Alleen arme mensen konden in plaats van een lam een duif of tortelduif nemen.
2. Ter herinnering aan de dood van alle eerstgeborenen in Egypte zondert God alle eerstgeboren zonen af voor Zijn dienst in het heiligdom. Na de zonde met het gouden kalf komen de Levieten in hun plaats, omdat de stam van Levi niet meedoet met deze afgoderij. Vanaf die tijd worden alle eerstgeborenen in Israël vrijgekocht van hun dienst of gelost. De lossing of vergoeding kost vijf sikkels. Het losgeld is voor de Levieten die hun dienst waarnemen.

Simeon

Simeon verlangde naar "Vertroosting van Israël". In de Joodse boeken uit die dagen wordt de Messias vaak genoemd de "Trooster" (Menahem). Het was iets groots dat Simeon sprak over een "Licht tot verlichting der heidenen". Waarschijnlijk heeft hij gedacht aan de woorden uit Jesaja 9: 1. Simeon was de eerste in het Nieuwe Testament die zag dat de Heere Jezus ook tot zegen zou zijn voor verre volken. Jesaja had ook al voorspeld dat de Heere Jezus tot een val zou zijn in Jesaja 8: 14. Christus is voor de een Steen des aanstoots en een Rots der ergernis, en voor de ander een dierbare Hoeksteen en het Fundament van zijn leven. Christus doet ons door de verkondiging van het Evangelie en door de kracht van Zijn Geest opstaan uit onze geestelijke dood. Maar als wij ons aan het Evangelie stoten, zal Hij ons neerwerpen in de hel.

Anna

Anna was uit de stam van Aser. Deze stam was niet terug gekeerd uit de ballingschap, dus er waren nog slechts erg weinig nakomelingen uit die stam. De naam Anna betekent: genade.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

Mivo +12 | 26 Pagina's

Heengaan in vrede

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

Mivo +12 | 26 Pagina's