De roeping van Levi
Mattheüs als evangelist
Uit het Evangelie dat Mattheüs geschreven heeft, blijkt dat hij een grote kennis had van de rabbijnse schriftgeleerdheid. Mogelijk was hij afkomstig uit een streng Joods gezin en had hij een rabbinistische opleiding genoten. Telkens lezen we: "Dit is geschied, opdat vervuld zou worden..." Mattheüs wilde de Joden ervan overtuigen dat Jezus de verwachte Messias was.
Farizeeërs
Het farizeïsme was een theologische richting. Farizeeërs waren schriftgeleerden. Schriftgeleerden hielden zich bezig met wetsstudie aan een theologische school, waarna zij vaak zelf onderwijs gingen geven. Dit gebeurde in synagogen en in de bijgebouwen van de tempel. Niet alle schriftgeleerden waren farizeeërs.
De godsdienst van de farizeeërs bestond voornamelijk uit het volbrengen van de wet en van de wetsbepalingen van de rabbijnen (sabbats-, spijs-, en reinigingswetten). Het uitwendige was het belangrijkste. Hun godsdienst was een loongodsdienst: zij dachten in eigen kracht de zaligheid te verwerven. Ze voelden zich prima in hun eigengerechtigheid. De farizeeërs waren erg hooghartig ten opzichte van het volk dat de wet niet kende. Hoewel zij voor het oog heel vrome mensen waren, gaven zij zich in het verborgene vaak over aan de zonde (gierigheid, oneerlijkheid, onzedelijkheid).
Belangrijke godsdienstige gebruiken van de farizeeërs waren:
* aalmoes geven, weldoen aan de armen (hierdoor ontvingen zij grote roem en soms zelfs een ereplaats in de synagoge);
* bidden op vaste tijden (men was dan bij voorkeur in de drukste straten);
* vasten; ook in het vasten ging het er hen om de aandacht op zichzelf te vestigen; overdag of zelfs een etmaal lang at en dronk men niet, was men gekleed in rouwgewaad, waste, zalfde en schoor men zich niet en ging men barrevoets; de farizeers trokken bij dit alles een zuur gezicht en groetten niemand; Zij vastten soms ook nog vaker dan voorgeschreven was.
* het geven van de tienden van alles wat zij kochten aan de priesters en Levieten (voor het geval hun leveranciers dit hadden verzuimd).
Vasten
Vasten is goed als het een uiting is van droefheid en berouw. We lezen in het Oude Testament over verschillende van zulke boete, bede- en vastendagen. De farizeeërs zagen het vasten als een verdienstelijk werk. Wij kennen het vasten als godsdienstige plicht niet meer.
Het is wel goed om naar de geest van het vasten te leven. 2 Petrus 1: 6a: Voegt bij de kennis matigheid; Galaten 5: 22: Maar de vrucht des Geestes is (...) matigheid.
De Heere Jezus en Zijn discipelen vastten niet (Mattheüs 9: 14 - 17). Het leven onder het oude verbond werd beheerst door de ceremoniële en burgerlijke wetten. Door de komst van Christus komt er een nieuw verbond, waardoor de christen niet meer gebonden is aan Oud-testamentische wetten. Zie Kolossenzen 2: 16 - 23.
Tollenaars, tol
De belasting-inning was door de Romeinen opgedragen aan de Hoge Raad (het Sanhedrin). De Hoge Raad verpachtte dit werk aan de tollenaars. De tollenaars waren dus eigenlijk handlangers van de Romeinen.
De roeping van Levi
Over de roeping van Levi wordt door de verklaarders verschillend gedacht. Er zijn verklaarders die ervan uitgaan dat Levi niet naar de Heere Jezus uitzag. Dit kan: Hij is gevonden uit degenen die Hem niet zochten. De kracht van Zijn goddelijke genade is groot! Er is geen hart te hard voor Zijn genade. Andere verklaarders menen dat Levi's hart al naar de Heere uitging, dat hij al veel gehoord had over Hem en geloofde dat Hij de Messias was. Hij durfde zich alleen niet bij Hem aan te sluiten vanwege Jezus' goede Naam. Als Jezus hem roept, volgt hij direct: in zijn hart had hij dit besluit al genomen. Deze verklaarders menen dus dat het hier niet gaat om de bekering van Levi, maar om zijn roeping tot het ambt.
Uitwendige en inwendige roeping
Door Zijn Woord roept God iedereen die dat Woord hoort. We noemen dit de uitwendige roeping. Niet iedereen die het Woord hoort, komt tot bekering. Zonder hartvernieuwende genade weigert elk mens om aan deze roeping gehoor te geven. Als de Heilige Geest door middel van het Woord krachtig werkt in iemands hart, spreken we van een inwendige roeping. Deze roeping is onwederstandelijk. Door de inwendige roeping wordt een dode zondaar levend gemaakt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1998
Mivo +12 | 24 Pagina's
