Drieduizend jaar Jeruzalem
Antwoorden bij de vragen blz. 2/3
1. Jeruzalem wordt de stad Gods genoemd omdat de Heere er wilde wonen in de tempel, in het Heilige der Heilige, boven het verzoendeksel. Het is een wonder van genade, dat de grote, heilige God wil wonen bij schuldige mensen. Steeds wijkt Jeruzalem af van de Heere, elke keer vindt de Heere in gunst en niet in wraak Zijn lust, in het bloed van de offers die wijzen naar het grote Lam, wordt de hitte van Zijn gramschap geblust! Onverdiende ontferming!
2. Jeruzalem wordt ook wel de stad Davids genoemd, omdat David deze stad veroverd heeft en er de hoofdstad van het land van gemaakt heeft. Daarna had het koningshuis van David de stad als residentie. Het heeft ook een geestelijke betekenis: de Heere Jezus was de Zoon van David. Hij wordt ook wel de grote David genoemd. Jeruzalem is dus ook de stad van de Heere Jezus. Maar helaas heeft Jeruzalem Hem niet als Koning willen erkennen.
3. Dat Jeruzalem tot een lastige steen gesteld zal worden, betekent dat Jeruzalem veel vijanden zal hebben, maar ze zullen haar ondergang niet kunnen bewerken. Integendeel: wie dat probeert, zal er zelf schade van ondervinden. Zo is is het ook geweest in de geschiedenis en nu nog. Wat voor Jeruzalem geldt, geldt ook voor Gods volk. Ze zullen veel last van vijanden hebben, maar die zullen niet overwinnen. De Heere is hun Beschermer.
4. De Joden riepen 'Hosanna' omdat ze hoopten dat Jezus het koningschap van David zou herstellen en de vijanden (de Romeinen) zou verjagen. Maar de Heere Jezus zag in hun hart. De Joden begeerden Hem niet waarvoor Hi| gekomen was. Ze verwierpen Hem in ongeloof. En wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. De Heere Jezus voorzag deze smart die komen zou over de stad: de verwoesting van Jeruzalem door Titus. De Heere Jezus kijkt ook in ons hart om te zien of we werkelijk uit liefde voor Hem buigen. Hij ziet het als wij alleen met onze mond hem dienen. Dan verwerpen ook wij Hem, Die gekomen is om zondaren te zoeken en zalig te maken. Dan staat Christus ook wenend voor ons...
5. Enerzijds moet niemand in Jeruzalem iets bijzonders verwachten. Anderzijds is het toch fijn de stad te mogen zien, waar eens koning David de ark binnenhaalde en waar de grote Zoon van David zoveel wonderen heeft gedaan, zoveel woorden heeft gesproken, waar Hij geleden heeft, gestorven en opgestaan is.
Blz. 8
a. De (twaalf) fundamenten zijn met prachtige edelstenen versierd, de (twaalf) poorten bestaan uit parels, de straat is er van goud.
b. In het nieuwe Jeruzalem gaat het om de Heere Zelf, en om het Lam! Hij is het door Wie de stad er is. Hij is het, Die de stad verlicht en het nieuwe Jeruzalem haar glans en heerlijkheid geeft.
c. Je kunt daar komen als door genade ook jouw zonden afgewassen zijn door het bloed van het Lam van God en je dit Lam hebt leren liefhebben en volgen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996
Mivo +12 | 28 Pagina's
