JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

John Wiclif, de morgenster van de Reformatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

John Wiclif, de morgenster van de Reformatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bladzijde 2

1.
* Wiclif heeft de mensen gewezen op de fouten van de Roomse Kerk, zodat zij kritisch tegenover haar kwamen te staan.
* Bij deze kritiek kon Luther zich later aansluiten. Een 'deel van het werk' was al gedaan.
* Ook al heeft Wiclif niet de grootste fout van de Roomse Kerk aan de orde gesteld, de zaken die hij wel aan de orde stelde waren ook wel degelijk fouten!

2.
a. Genade kan verkregen worden in een weg van recht. God kan de zonde als het ware nooit door de vingers zien. De zonden moeten gestraft worden. Aan de zondaar of aan Iemand anders. Op basis van dat recht kan een zondaar de zonden vergeven worden. Als aan dat recht voldaan is, hoeft, kan en mag de zondaar daar niets aan toe doen.
b. De Roomse Kerk leert wel dat Christus voor de zonden gestorven is, maar leert tevens dat de mens niet geheel dood in zonden en misdaden is. De mens zou dus in staat zijn de Heere 'een handje te helpen' in het zalig worden.

3. Het komt inderdaad op het wezen aan. Als het wezen, het innerlijk, niet goed is, is de rest ook niet goed. Dan komt het niet uit de juiste wortel, uit het juiste beginsel voort. Maar afgezien van het innerlijk, rust toch op iedereen de plicht om ook voor het uiterlijke zorg te dragen, ook al komt het dan niet uit het juiste beginsel voort. Het onbekeerd zijn mag nooit een verontschuldiging zijn voor een slordige levenswijze. Als de Heere in het hart werkt zal dat zeker aan het uiterlijk, aan de buitenkant worden gezien.

Bladzijde 3

Relikwieën werden vaak meegenomen na een kruistocht. Men was met een leger in het land Israël geweest om belangrijke steden op de Turken te heroveren en had verschillende voorwerpen mee terug genomen. Deze relikwieën werden nogal eens vereerd of aanbeden en dat is zondig.
Beeldendienst, ontstaan omdat de priester in het Latijn las en sprak waardoor alleen de meer geleerde mensen het konden volgen. De beelden waren dan de 'boeken der leken'. Ook in de Heidelberger Catechismus staat dat beeldendienst niet goed is.
Mariaverering heeft stapsgewijs in de geschiedenis een plaats gekregen. Men ging haar steeds grotere waarde toekennen omdat men van mening was dat de afstand tussen de Middelaar Christus en de mens zo groot was dat ook daar weer een middelaar/middelares tussen moest. In de Bijbel wordt gesproken van één Naam waardoor we zalig moeten worden.
Vagevuur, de plaats waar een mens na zijn dood naar toe moet om gelouterd te worden. Echter: er zijn geen drie maar twee plaatsen na de dood.
Aflaat: een bewijs dat men kopen kon als teken dat bepaalde of alle zonden vergeven waren. Maar: door geld is geen vergevig te kopen. Het is juist zonder geld (Jesaja 55).
Heiligenverering: mensen die opvielen door een goede levenswandel of grote verdiensten voor de kerk werden na (en soms ook tijdens) hun leven als heiligen vereerd. Alleen God mag vereerd worden. Bepaalde mensen mag je echter wel hoogachten.
Zielemis: kerkdienst waarin gebeden wordt voor een gestorvene. Deze gebeden hebben waarde waardoor de gestorvene het vagevuur eerder kan verlaten. Dit gaat in tegen de gedachte dat na het leven het oordeel wordt geveld.
Biecht: Door de zonden te belijden aan een geestelijke kan deze een straf opleggen. Wanneer deze kerkelijke straf was gedragen dan was men van die bepaalde zonde verlost. Ook werden door de biechtelingen wel aflaten ingeleverd. Hoewel openbare zonden ook in het openbaar moeten worden beleden was de biecht meer een poging om vergeving van zonden te krijgen.
Laatste oliesel: één van de zeven sacramenten die de Roomse Kerk kent, als laatste middel waardoor de zonden zouden worden afgewassen.
Bedevaart: een reis naar een plaats die volgens de Roomse Kerk heilig is (omdat Christus daar geweest is of omdat Maria daar verschenen is). De gebeden die op die plaatsen gebeden worden, zouden eerder worden verhoord dan andere.
Transsubstantiatie: Rome belijdt de lichamelijke aanwezigheid van Christus (evenals Luther, die hier ook in dwaalde), op basis van de Bijbeltekst 'Dit is Mijn lichaam'. Het woordje 'is' werd letterlijk genomen. Wij zeggen dat er 'betekent' mee wordt bedoeld, net als dat de Heere Jezus zegt: 'Ik ben de deur', 'Ik ben de weg', enzovoort.

Bladzijde 4

Redenen om de Bijbel te lezen kunnen zijn:
* het verlangen om een nieuw hart te krijgen
* opvoeding kan een rol spelen, positief en negatief,
* omgang met verkeerde vrienden waardoor men niet meer naar de Bijbel wil luisteren kan een negatieve factor zijn

Lollarden

Wat wordt er precies bedoeld met de naam Lollarden waarmee de aanhangers van Wiclif worden aangeduid? Is dit een positief of juist een negatief woord? De vertaling van dit woord is onzeker. Waarschijnlijk is het zoiets als 'mompelaars'. Dit zal van de kant van de bestrijders negatief zijn bedoeld, zoals in de eerste eeuwen van de kerkgeschiedenis de naam 'christen' negatief was bedoeld. Dat zij mompelaars worden genoemd, kan als oorzaak hebben dat deze mensen in hun rondreizen vaak in meditatie waren, en men niet goed kon horen wat zij dan zeiden, vandaar 'mompelaars'.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1995

Mivo +12 | 28 Pagina's

John Wiclif, de morgenster van de Reformatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1995

Mivo +12 | 28 Pagina's