Dominee in Sluis
In 1662 wordt Koelman bevestigd als predikant in de gemeente van Sluis in Zeeuws-Vlaanderen. Met grote ernst predikt hij daar het Evangelie. Daarbij wijst hij met grote nadruk de mensen er op dat de vruchten van een leven met Christus zichtbaar moeten zijn in het dagelijks leven. Het doet de dominee veel verdriet als hij zijn gemeenteleden die hij 's morgens nog onder zijn preek ziet zitten, 's avonds ziet rondhangen in de danszaal. Het doet hem pijn als hij ziet hoe ze ieder jaar een bezoek brengen aan de kermis in Brugge en dan dronken door de straten lopen. Het smart hem als hij ziet hoe er gespeeld wordt met lot, kaart- en dobbelspel. En natuurlijk, dominee Koelman kan niet zwijgen. Hij mag ook niet zwijgen. Als gezant van Christus trekt hij tegen al deze zaken ten strijde. Maar helaas haalt hij zich hiermee het ongenoegen van veel mensen op de hals. Onder andere van de heer Brienen, een lid van het stadsbestuur. Deze man, een avondmaalsganger, die een voorbeeld voor de gemeente zou moeten zijn, loopt dikwijls dronken op straat. Als de dominee met een ouderling bij hem op bezoek komt, wordt er ernstig met de heer Brienen gesproken. Er wordt op gewezen dat dronkaards niet aan de tafel des Heeren mogen komen. Brienen barst dan uit in een vreselijk vloeken en hij valt de dominee aan. Gelukkig weet de ouderling de dominee te bevrijden. De kerkeraad beklaagt zich hierover bij het stadsbestuur, maar het antwoord is... een boze brief over de manier van preken van dominee Koelman. Toch gaat dominee Koelman door. Het gaat immers om de eer van God. Hij richt gezelschappen op. Dat zijn bijeenkomsten waar gesproken wordt over het geestelijk leven van de gemeenteleden. Hij houdt ook catechisaties voor leden en niet-leden. En samen met zijn collega, dominee Montanus catechiseert hij trouw honderden kinderen. Zo probeert hij zijn gemeente te bouwen. En - Gode zij dank - zijn werk blijft niet zonder vrucht.
In het jaar 1672 vindt er een kennelijke opwekking plaats. Bekende dobbelaars, dronkaards en andere goddelozen gaan een nieuw leven lijden. En veel kinderen onder de twaalf jaar worden tot God bekeerd.
Nadere Reformatie
De tijd van Koelman noemen we de Nadere Reformatie. In de Reformatie ging het vooral om een hervorming van de leer. De Nadere Reformatie wees er op dat die hervorming in het dagelijks leven te zien moet zijn. In de preken ging het toen ook over
* godsdienstige opvoeding in het gezin
* heiliging van de zondag
* oprichting van gezelschappen
* toepassing van de tucht.
W at wordt hiermee bedoeld?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1993
Mivo +12 | 32 Pagina's
