Van sabbat naar zondag
Gedenkt de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat des Heeren. Dan zult gij geen werk doen.
De rustdag is niet pas ingesteld bij de Sinaï, toen de Heere de tien geboden gaf aan het volk Israël. Lees het vierde gebod maar eens. Het eerste woord 'gedenkt' betekent: denken aan. De sabbat was er dus al. Ze vindt haar oorsprong in de schepping. We noemen het daarom wel een scheppingsordinantie. Je kunt dit lezen in Genesis 2: Als nu God op de zevende dag volbracht had Zijn werk dat Hij volmaakt had, heeft Hij gerust op de zevende dag van al Zijn werk dat hij gemaakt had. En God heeft de zevende dag gezegend en die geheiligd, omdat Hij op dezelve gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had om te volmaken.
God stelt Zijn Eigen werk tot een voorbeeld. Zes dagen werken, een dag rusten: de sabbat. De sabbat was er dus al voor de zondeval. Na de zondeval heeft de Heere de sabbat niet weggenomen. De mens mocht een dag houden om te rusten. De sabbat is een zegen.
Weet jij het?
* Wie heeft de sabbat ingesteld en wanneer?
* Wat moest het volk Israël doen op de sabbat? (zie Lev. 23: 3 en Numeri 28: 9 en 10).
* Noem eens een aantal wonderen die de Heere Jezus op de sabbat deed.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1991
Mivo +12 | 28 Pagina's
