JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Willibrord en de zending

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Willibrord en de zending

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Blz. 3

* Er is pas echt sprake van 'goede werken' als die gaan om Gods eer en het heil van de naaste. Alleen een kind van God kan dit door Gods Geest doen. In menselijke zin kun je natuurlijk ook spreken van goede werken, want wij zien de buitenkant, de Heere alleen kent het hart.
* Paulus zei wel dat het beter was niet te trouwen, maar alleen als je de gave van onthouding had. Anders was het beter om te trouwen om hoererij tegen te gaan.

Blz. 4

* Herinneringen aan het vroegere heidendom zijn bijvoorbeeld de namen woensdag (Wodan) en donderdag (Donar). Het kerstfeest is in plaats van 'Zonnewende' (midwinterfeest - feest van het groeiende licht: de zon ging weer langer schijnen) gekomen. De Heere Jezus is dus niet op 25 december geboren. Men zegt ook nu nog wel dat een hoefijzer geluk brengt, zoals bij de Friezen.
* Steeds meer mensen nemen afscheid van het christendom. Toch blijkt dat ze behoefte hebben aan een soort godsdienst (religieus gevoel - ingeschapen godskennis). Men zoekt naar alternatieven en vindt die in heidense godsdiensten. Denk bijvoorbeeld aan astrologie: de stand van de hemellichamen bij je geboorte hebben invloed op je leven. En er zijn ook moderne afgoden: sport, muziek, aardse bezittingen en dergelijke.

Blz. 5

* In de tekst uit Spreuken 16: 33 wordt aangegeven dat ook in het werpen van het lot de leiding van de Heere aanwezig is. Hij bepaalt het lot. Daarom kun je ook niet zonder meer spreken van 'het lot beslist', en 'noodlot', want daaruit komt niet de leiding van de Heere tot uiting.
* Ook in onze tijd wordt veel 'het lot geworpen'. Denk aan allerlei loterijen, zoals de staatsloterij. Het wordt ook gedaan bij wedstrijden als twee of meer mensen hetzelfde aantal punten hebben. Een enkele keer wordt het in de kerk gedaan, bijvoorbeeld als twee mensen ergens voor gekozen worden die gelijk aan elkaar zijn. In een gemeenteraad mogen geen vader en zoon lid zijn. Als er toch een vader en een zoon wordt gekozen, wordt door middel van het lot beslist wie gemeenteraadslid wordt.
* Het is op grond van de Bijbel niet verboden om het lot te werpen, maar het is wel verwerpelijk als het alleen maar om 'het geluk' gaat.

Blz. 6

* Het is misbruik om zending als middel voor het uitbreiden van macht te gebruiken, omdat het dan niet om het persoonlijke heil van de mensen gaat. Daarbij komt dat mensen uit politieke overwegingen christen worden en dan gaat het niet om het hart, maar alleen om de buitenkant. Dit werkt een verwaterd christendom in de hand.
* Ook in onze tijd kan zending verkeerd gebruikt worden bijvoorbeeld als heidenen zien dat christenen meer voedsel of geneesmiddelen krijgen, kan dat een reden zijn om christen te worden ('rijstchristenen') Toch is het de opdracht van de zending om de naaste in nood te helpen. Deze hulp kan een middel zijn om heidenen met het Woord van God te bereiken. Het blijft een spanningsveld hierin de juiste weg te vinden.

Blz. 7

* Het is niet voldoende om de kerkdeuren open te zetten. Uit de gelijkenis van de koninklijke bruiloft blijkt dat toen alles gereed was de dienaren toch de straat op moesten om de mensen te nodigen. En in een andere gelijkenis ging de herder op zoek naar het verloren schaap.
* Natuurlijk is het voor de Heere mogelijk om mensen uit de wereld te bekeren zonder zending of (persoonlijke) evangelisatie. Maar dat doet de Heere gewoonlijk niet. Hij werkt middellijk. Dat betekent dat de Heere mensen wil gebruiken om anderen tot bekering te brengen. Wie dat beseft, ziet evangelisatie en zending niet alleen als een opdracht, maar ook als een wonder: de Heere wil immers van zondige mensen gebruik maken.
* Het is waar dat om aan evangelisatie te doen je bekeerd moet zijn. Maar ook om in de kerk te zingen, moet je bekeerd zijn, ook om kinderen op te voeden in de vreze des Heeren moet je bekeerd zijn, ja voor alles dat je doet, geldt dat je bekeerd moet zijn. Wel is het voor evangelisatie sprekender: hoe kun je iemand wijzen op de noodzaak van bekering als je er zelf niets van kent. Toch blijft de opdracht om Gods Woord door te geven. Wie dat niet doet, geeft geen gehoor aan de opdracht van de Heere. En dat is ook verkeerd. Daarom is gebed om bekering noodzakelijk. Intussen blijft de opdracht om je naasten te waarschuwen. Doe het dan maar vanuit de houding dat je het zelf ook nodig hebt.

Blz. 9

Bij het vertalen van de Bijbel moet zo dicht mogelijk aangesloten worden bij de grondtaal. Soms is dat niet mogelijk omdat het dan verkeerd begrepen wordt. Ook de statenvertalers hebben met dit probleem geworsteld. Ze kozen dan voor een bepaalde vertaling terwijl in de kanttekeningen de alternatieven aangegeven worden.

Blz. 12

De bedoeling van deze vragen is niet in de eerste plaats het antwoord, maar vooral te laten merken dat je de vragen van jongeren in Izi niet zo maar op een Nederlandse wijze kunt beantwoorden. Je moet de cultuur kennen. Dit is vooral voor zendingswerkers erg belangrijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 1990

Mivo +12 | 24 Pagina's

Willibrord en de zending

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 1990

Mivo +12 | 24 Pagina's