JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De stem des roepende in de woestijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De stem des roepende in de woestijn

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als Johannes ouder wordt, zondert hij zich af in de eenzaamheid van de woestijn van Judea. Als een nomade leeft hij daar. Zijn leven is sober en eenvoudig. Het allernoodzakelijkste ontbreekt hem echter niet. Ook hier wil God voor Zijn wegbereider zorgen. Kleding en voedsel van Johannes worden met name genoemd. Een mantel van kamelenhaar. Een grove stof die door de eenvoudige nomaden ook gebruikt wordt om tenten van te maken. Maar ook een mantel die door de profeten in het Oude Testament gedragen werd (denk aan Elia en Elisa). Voor het volk moest ook in de kleding duidelijk worden dat Johannes een dienstknecht van God was. Zijn voedsel vindt hij waar hij leeft: wilde honing en sprinkhanen. Geen ongewoon voedsel voor de nomaden. Sprinkhanen kon je zelfs op verschillende manieren eten: roosteren, gemalen in het meel, of gekookt. In deze sobere omgeving weet Johannes zich een nazireeër. Een door God afgezonderde, zoals bij zijn geboorte voorspeld was. Daar in de woestijn heeft hij een tijd gehad om zich op zijn bijzondere werk voor te bereiden. Om de verborgen omgang met de Heere te zoeken EN TE VINDEN!
Johannes is ongeveer 30 jaar oud als hij door de Heere geroepen wordt om zijn werk te beginnen. 'Het woord Gods geschiedde tot Johannes in de woestijn'.


Moet je 't aan de kleding kunnen zien?

In een ziekenhuis waren enkele predikanten van verschillende kerken met elkaar in gesprek om de zieken van de gemeente te bezoeken. Eén van hen die in 'gewone' kleren liep, stelde voor om een kaartje op de jas te dragen. Daarop kon dan de naam van de dominee en het kerkgenoodschap staan. 'Ze herkennen je dan bij ambtelijk bezoek', zo zei hij. Een andere predikant had een ander voorstel: laat aan je kleding zien dat je dominee bent. Een arts in het ziekenhuis draagt een witte jas. Een politieagent zijn uniform. Bij een soldaat kun je aan zijn uniform zien in welk leger hij dient. Laat de mensen dan aan onze ambtskleding maar zien in Wiens Dienst wij mogen staan.
Uit de kleding van Johannes bleek dat hij een dienstknecht van God was. Moet je altijd aan de kleding van een dominee, ouderling of diaken kunnen zien dat hij ambtsdrager is?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 1990

Mivo +12 | 24 Pagina's

De stem des roepende in de woestijn

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 1990

Mivo +12 | 24 Pagina's