"Op weg naar Bethlehem"
De weg naar Bethlehem
Bethlehem ligt in het bergland van Judea, acht kilometer ten zuiden van Jeruzalem. De oorspronkelijke naam van Bethlehem (=broodhuis), was Efratha (=vruchtbare). In het betrekkelijk onvruchtbare hoogland van Juda was het één der vruchtbaarste steden. Wel was het één der kleinste steden, Micha 5: 1: te klein, om te zijn onder de duizenden van Juda. Van Nazareth naar Bethlehem is een reis van minstens drie dagen, waarschijnlijk gemaakt over de Jordaan, langs Jericho.
Keizer Augustus
Augustus (eigenlijk heet hij Cajus Julius Ceasar Octavianus) leefde van 63 voor Chr. tot 14 na Chr. Zijn naam betekent "de heerlijke", "de verhevene". Hij noemt zichzelf ook wel "Divius Augustus" dat de "goddelijke" betekent. In 31 voor Chr. heeft hij in een burgeroorlog zijn tegenstander Antonius overwonnen. Hij wordt dan alleenheerser en voert een vredespolitiek. In het rijk heerst dan eindelijk vrede. Door velen wordt Augustus als redder gezien en als zodanig vereerd.
De eerste beschrijving
Voor het eerst in Israëls geschiedenis laat een vreemde koning het volk beschrijven. Dat is inschrijven in registers met het doel belasting te heffen. Israël is nu volledig onderdeel geworden van het Romeinse Rijk.
De stadhouder Cyrenius
Hij werd in 6 na Chr. stadhouder in Syrië. Waarschijnlijk was toen pas de beschrijving voltooid en kon men met belasting heffen beginnen. Het kan ook zijn dat Cyrenius eerder naar Israël gekomen is, met een speciale opdracht om de beschrijving voor te bereiden.
De herberg
Meestal was er in een niet al te grote stad één grote herberg, een karavanserai, een soort uitspanning, met een binnenplaats, vertrekken voor dieren, een waterput en verschillende vertrekken voor de mensen.
De herders
Toenmaals was herder zijn een veracht beroep en zozeer verdacht, dat de herders niet erkend werden als getuigen voor het gerecht.
De wijzen
Zij kwamen uit het stroomgebied van de Eufraat en de Tigris (nu Syrië en Irak). Deze wijzen zijn astrologen, die menen uit de loop der sterren het lot van de wereld te kunnen aflezen.
In Matth. 2 wordt eerst de Heere Jezus geboren en daarna getuigen de sterren van Zijn geboorte. God gebruikt de sterren, om aan de wijzen Zijn boodschap door te geven.
De ondertrouw
De ondertrouw was een wettelijk verplichte band, doch duidelijk onderscheiden van het huwelijk zelf. Deze geschiedde heel eenvoudig met getuigen en de wisseling van een geldstuk en werd met een zegewens besloten. Verbreking hiervan gold als ontrouw.
In doeken gewonden
Dit kan een teken van armoede zijn geweest, maar ook kan het een gewoonte geweest zijn van die tijd.
Een kribbe
Dit was een voederbak voor het vee. Vandaar dat wij aannemen dat de Heere Jezus is geboren in een stal.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1989
Mivo +12 | 23 Pagina's
