JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Thomas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Thomas

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Joh. 20: 4: de twaalven

Er waren op deze dag -de opstandingsdag- maar tien discipelen aanwezig. Judas en Thomas waren er niet bij. De uitdrukking "twaalven" slaat dan ook niet op het aantal, maar is een aanduiding van de groep als geheel. Mogelijk waren er nog anderen aanwezig.

Joh. 20: 4: Didymus

Thomas is een Arameese naam. De Griekse naam is Didymus. Beide namen betekenen hetzelfde, namelijk tweelingen. Thomas is dus hoogswaarschijnlijk een van een tweeling.

Joh. 20: 4: was met hen niet

Waarom Thomas bij de eerste verschijning niet bij de dicipelen was, is niet bekend. Mogelijk was hij "wettig verhinderd". Waarschijnlijker is dat hij het niet meer bij de discipelen kon uithouden. Hun droefheid was veranderd in blijdschap toen ze van de opstanding hoorden. Dat kon Thomas niet aanzien.

Joh. 20: 26: na acht dagen

De volgende zondag, een week na de opstanding.

Joh. 20: 26: Vrede zij ulieden

De gebruikelijk groet die de Joden uitspreken als ze elkaar ontmoeten (Shalom).

Joh. 20: 28: Mijn Heere en mijn God

Thomas beleed dat Jezus God was. De andere discipelen hebben de Heere Jezus meermalen beleden als de Zoon van God. Deze uitdrukking had vooral een ambtelijke betekenis. Ze duidde aan: de Messias. De Messias is de Zoon van God, zoals ook Salomo de zoon van God genoemd wordt (2 Sam. 7: 14). De uitroep van Thomas is geen uitroep in een ogenblik van extase. Dit blijkt uit de Griekse tekst. Het is een rustig, weloverwogen spreken. Thomas was niet "dronken", maar nuchter en bezonnen. Het is geen extatische ontboezeming, maar Thomas spreekt zijn geloofsovertuiging uit. Hij is nu geworteld en gegrond.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1988

Mivo +12 | 24 Pagina's

Thomas

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1988

Mivo +12 | 24 Pagina's