JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

En men noemt Zijn Naam Vredevorst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En men noemt Zijn Naam Vredevorst

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Vredevorst

Op de naam Vredevorst lopen alle voorgaande namen van Jes. 9: 5 uit. Bij vrede moet hier niet alleen gedacht worden aan het ophouden van de strijd, waarvan in de voorgaande verzen sprake is. Het Hebreeuws vat in dit woord, behalve vrede in onze zin, ook alle heil, zegen en geluk samen.
Na de verlossing van de vijand ziet het volk zich onder de zegenrijke scepter van de meerdere Salomo de weg ontsloten tot het vrederijk. (Vergelijk Ps 72: 7, Micha 5: 4, 5). De kanttekenaren geven als verklaring bij de naam Vredevorst: Die ons met God verzoent. Zij verwijzen daarbij naar Ef. 2: 14, waar staat: Want Hij is onze vrede. Daar wordt bij geschreven: Hij (Christus) is de Auteur en de Oorzaak van de vrede, zowel tussen God en de mensen, als tussen de mensen zelf.

2. Vrede in de Bijbel

a. het Oude Testament
Vrede is in het Hebreeuws "sjaloom". Dit woord wordt in het Oude Testament in verschillende betekenissen gebruikt. "Sjaloom" komt van "sjalam", wat de volgende betekenissen heeft:
- ongedeerd zijn
- gezond zijn
- in een gelukkige toestand verkeren

Er zijn verschillende betekenissen van "sjaloom" in het Oude Testament.

  1. Sjaloom als groet
    Het wordt gebruikt als welkomstgroet: Richt. 19:20: "Toen zeide de oude man: 'Vrede zij u'." Het wordt ook gebruikt bij een afscheid: Ez. 4: 18: "Jethro dan zeide tot Mozes: 'Ga in vrede'."
  2. Sjaloom als tevredenheid
    Dit vinden we in Ex. 18: 23: "Zo zal ook al dit volk in vrede aan zijn plaats komen."
  3. Sjaloom als gerustheid
    David zegt in Psalm 4: 9: "Ik zal de vrede tezamen nederliggen en slapen, want Gij, o Heere, zult mij doen zeker wonen". Hier is het een gerustheid als vertrouwen op God.
  4. Sjaloom als voorspoed
    In Ps. 73: 3 spreekt Asaf over de vrede der goddelozen. Hier betekent het enkel voorspoed. De diepere vrede, waarvan we lezen in Ps. 85, missen de goddelozen. Daar staat: "De gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen".
  5. Sjaloom als afwezigheid van oorlog
    Hier duidt het woord op een goede verstandhouding tussen personen of volken. Vrede is hier het tegenovergestelde van oorlog. In die betekenis wordt door ons ook het woord "vrede" gebruikt.
    1 Sam. 7:14: "... en er was vrede tussen Israël en de Amorieten".

b. het Nieuwe Testament

In het Nieuwe Testament, dat in het Grieks geschreven is, lezen we voor "vrede" het woord "eirènè". Het gaat uit van "orde, rust" tussen twee oorlogen in. We onderscheiden hier twee soorten vrede, namelijk uiterlijke vrede en innerlijke vrede.

3. Het vrederijk

De grootste betekenis van vrede vinden we in de verwachting van het Vrederijk. Eens zal de Messias-Koning als vredevorst heersen. Aan deze vrede zal geen einde komen (Jes. 9: 5 en 6). Op de nieuwe aarde zal er een volmaakte vrede zijn. Vrede tussen God en de mens, mens en mens, mens en dier. Het is weer Jesaja die hiervan profeteert: "De wolf zal met het lam verkeren" ... "en een zoogkind zal zich vermaken onder het hol van een adder" ... "men zal nergens leed doen" ... de aarde zal vol van de kennis des Heeren zijn" ... "de heidenen zullen vragen naar de wortel van Isaï" ... "en Zijn rust zal heerlijk zijn". Deze vrede is verworven door Hem, Die geboren werd in Bethlehem, en Die geleden heeft op Golgotha. De straf, die ons "sjaloom" aanbrengt, was op Hem.

4 Uiterlijke vrede

Deze vrede zien we waar mensen met elkaar in een goede verstandhouding leven. We moeten deze vrede, als we die hebben, proberen te behouden. Paulus zegt: "Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen" (Rom. 12: 18). Het is dus een Bijbelse opdracht om met elkaar een goede verstandhouding er op na te houden. Dankzij Gods genade is zo een menselijke samenleving mogelijk. We zien in de Bijbel ook het ontbreken van deze vrede. Bijvoorbeeld bij de Joden en de Samaritanen die elkaar intens haatten. Zo zouden er meer Bijbelse voorbeelden te noemen zijn. De Bijbel zegt ons dat we de vrede met de mensen moeten onderhouden. "Jaagt de vrede na met allen" (Hebr. 12: 14). We moeten vrede houden met alle mensen, tenzij we in strijd komen met de vrede met God en ons geweten (Hand. 5: 29). Proberen we deze vrede te houden of zoeken we graag ruzie. Haten we anderen? Als we om ons heen kijken, komt er van deze uiterlijke vrede niet veel terecht. Waar vinden we nog vrede? Niet in de gezinnen, niet tussen families en kerkelijke groeperingen,nniet tussen werkgevers en werknemers, niet tussen politieke partijen, niet tussen verschillende rassen, niet tussen allerlei volkeren, enz., enz. De aarde is vol haat en nijd. De ene oorlog volgt de andere op. De opdracht om vrede te houden met alle mensen, geldt ook voor ons. Ja, we moeten zelfs onze vijanden liefhebben. Dat lijkt onmogelijk. Toch kan het. Als we vrede met God hebben door de kracht van Christus.

5 Innerlijke vrede

Van innerlijke vrede kunnen we spreken, als de rechte verhouding met de Heere weer hersteld is. Als de verhouding met Hem niet goed is, hebben we oorlog met hem. Voor deze vrede is de Middelaar, Jezus Christus nodig. Door Hem, de Vredevorst, kunnen mensen de innerlijke vrede krijgen. Hij heeft de satan, de verstoorder van deze vrede, overwonnen. Daarom kan Hij de vrede herstellen. Deze vrede vindt zijn oorsprong in God. Hij is de God des vredes. De Middelaar verwerft de vrede, daarom is het ook de vrede van Christus. Hij deelt de vrede uit. Hij is de Heere des vredes. Hij Zelf is onze vrede. Hij Zelf is onze vrede. Vrede met God is iets, dat "alle verstand te boven gaat". Er komt dan een einde aan alle vijandschap tegen de Heere. Simeon kende dat. Hij zong: "Nu laat Gij, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, naar Uw Woord". Die vrede krijgen we door het geloof in God. De herders hadden die vrede. Hebben wij hem ook? Mogen wij met kerstfeest uit de grond van ons hart zingen: "Ere zij God in de hoogste hemelen en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen". Als we de Heere liefhebben, mogen we dat zingen. Met ons verduisterd verstand kunnen we er niet bij dat de Heere eens een vrederijk zal geven aan Zijn kinderen. Het lijkt er meestal niet op. In de Bijbel lezen we: "Ik zend u als schapen in het midden der wolven". Dat betekent dat Gods kinderen hier op aarde strijd hebben. Dat betekent ook dat ze straks vrede zullen hebben, omdat hun Koning, hun Vredevorst, voor die vrede gezorgd heeft. Ja Hij, de Heer' zal al hun tranen drogen; en dood en rouw en moeite zijn gedaan, want d'eerste dingen zijn voorbijgegaan. Hun lied zal 't Lam, Dat voor hen stierf, verhogen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's

En men noemt Zijn Naam Vredevorst

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's