JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Vertelschets +12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vertelschets +12

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In één van de scheepjes aan de oever van het Meer van Galilea zit de Heere Jezus. Op het strand staat een grote schare mensen naar Hem te luisteren .

Al De Heere Jezus vertelt een gelijkenis. Een verhaal B1 uit het dagelijks leven, om iets duidelijk te maken over het koninkrijk van God.

"Een zaaier ging uit om te zaaien......" begint Hij te vertellen. Stil luistert iedereen. In gedachten zien ze de zaaier gaan. Hij heeft gewacht tot de vroege regens de uitgedroogde grond zachter hebben gemaakt. Voor hij ging zaaien heeft hij eerst het onkruid eruit getrokken en verbrand en de stenen eruit gehaald.

B2 Hij heeft goed zaad gekocht, want van slecht zaad C krijg je een slechte oogst. En nu is hij met dat zaad op de akker.

Met brede zwaaien strooit hij het gul over het land. Steeds weer grijpt de hand in de buidel met zaad die hij voor zich heeft vastgeknoopt. Hij hoeft niet zuinig te zaaien, er is meer dan genoeg.

Achter de boer aan komt iemand die de grond omploegt en zo het zaad ook onderploegt. Zo droogt het zaad niet gelijk uit of verbrandt in de hete zon.

Kijk een deel van het zaad valt op het pad dat platgetrapt is A2 door het vele gebruik. Klapwiekend komen enkele vogels er op af, en pikken het op.

Helaas, van dat zaad komt geen oogst. Dat deel is verloren. Gelukkig is er nog genoeg op de akker gevallen.

Nu komt de tijd van het wachten. Maar dikwijls gaat de boer even naar z'n akker toe, om te zien of er al wat groeit.

Op een stuk van het land staat het al boven de grond. Dat is snel gegroeid. Als hij echter enkele dagen later weer komt kijken, hangen die plantjes helemaal slap. De boer begrijpt het. Onder een dun laagje grond zit een rotsachtige A3 bodem. De plantjes hadden slechts korte wortels. Toen de zon ging schijnen konden ze daarmee geen water diep uit de grond halen, en daarom zijn ze A4 nu verdord.

Weer een deel van het zaad verloren! Ook van dat zaad komt geen oogst.

A5 Na een poosje ziet de boer tot zijn schrik dat op een andere gedeelte van de akker doornen zijn gaan groeien. En de plantjes daar zagen er net zo goed uit. Nu zal er niets van terechtkomen. Die doornen groeien harder en zullen de tarweplanten verstikken.

De wortels van de doornen waren diep in de grond blijven zitten en maken nu, dat ook dit deel van het zaad verloren gaat. Ook van dit zaad komt straks geen oogst.

Heeft hij dan tevergeefs gezaaid? Is al dat werk voor niets geweest?

Nee, dat weet hij zeker: er zal een oogst komen. Waar goed zas.d gestrooid wordt, zullen ook eenmaal vruchten groeien.

En dat is ook zo. Op de rest van de akker groeit het zaad goec.. Eerst zie je er nog niets van.

Het groeit order de grond, het krijgt sterke wortels en dan komt het boven de grond uit. En als het juni is, komt de tijd van de oogst.

De boer bekijkt de aren en telt de korrels.

A6 Ja er zijn verschillen: in de ene aar zitten dertig, in de andere zestig en in weer een andere honderd korrels. Maar dat is niet het belangrijkste. Als er maar korrels in zitten. Met blijdschap laat de boer zijn ogen over de akker gaan. Toch niet voor niets gezaaid. Nu komt toch de oogst.

Nu komt toch de oogst.

A7 "Wie oren heeft om te horen, die hore", beëindigt de Heere Jezus dan de gelijkenis.

Gehoord, ja dat hebben ze wel. Maar begrepen? Ook de discipelen weten niet precies wat de Heere Jezus met die gelijkenis bedoelde.

Als ze dan ook later met Hem alleen zijn vragen ze Hem naar de betekenis. De Heere Jezus legt hun de gelijkenis uit.

Laten wij eens nagaan wat deze gelijkenis voor ons te betekenen heeft.

Het is zondag. De mensen gaan naar de kerk. De dominee komt de preekstoel op. Hij is de zaaier.

En het zaad wat hij zo gul uitstrooit is het Woord van God. Hij hoeft niet zuinig te zijn met zaaien, want het Woord van God raakt nooit leeg. Het is goed zaad. Als niet al het zaad zal gaan groeien en vruchten dragen komt dat niet door het zaad, maar door de akker: de harten van de mensen.

In de kerk zit een jongen. Hij moet mee van z'n A8 vader en moeder. Ook vandaag hoort hij de dominee preken. Maar echt luisteren doet hij niet. Zijn gedachten dwalen overal . Hij speelt wat met zijn kwartshorloge, eet z'n rol snoep achter elkaar op en is blij als de dominee "amen" zegt. Van de preek heeft hij niets onthouden. De vogels hebben al het zaad opgepikt.

Luister jij zo?

Het zaad viel.........en ging verloren. Geen oogst.

Ginds zit een meisje. Ze is diep onder de iadruk A9 van wat de dominee vertelt. Ze neemt zich voor om echt de Heere te gaan zoeken. Elke avond leest ze in haar Bijbeltje en bidt ze ernstig. Ze probeert te leven volgens Gods geboden.

A10 Maar als ze zegt dat ze niet komen wil op het feestje van een vriendin omdat ze daar gaan dansen, wordt ze uitgelachen en bespot. En dan gaat ze toch. Die avond echter blijft haar Bijbeltje dicht en met bidden is ze snel klaar.

Het zaad was gestrooid en begon te groeien.

Maar het had geen diepe, sterke wortels. Het zat bij haar alleen aan de buitenkant. Toen de bespotting kwam, bleef er niets van over.

Luister jij zo?

Het zaad viel....en ging verloren. Geen oogst.

Achter in de kerk zit een jongen. Bewogen luistert hij naar de ernstige preek. Ook in de week kan hij het maar niet vergeten. Hij bidt veel en leest in zijn Bijbel. Hij heeft het echter All nogal druk. Repetities, een werkstuk, krantenwijk, af en toe naar z'n vriend. Langzamerhand worden d.e diepe indrukken verdrongen door de drukte van het leven van iedere dag. En na een poosje is hij het alles vergeten.

Het zaad viel en begon te groeien. Maar de doornen groeiden harder, de zorgvuldigheden, de drukte van het leven namen hem in beslag, zodat de plantjes verstikten.

Luister, jij zo?

Het zaad viel....en ging verloren. Geen oogst.

Staat die dominee daar dan maar voor niets te preken.

C Nee! Waar het Woord van God naar waarheid verkondigd wordt, zullen er mensen bekeerd worden en naar de Heere gaan vragen .

Want dat Woord doet z'n kracht omdat het door de levende God gezonden wordt.

In de kerk zit een meisje. De woorden die ze hoort dringen diep in haar ziel. Het lijkt wel alsof de dominee alleen voor haar staat te preken. Heel haar leven van zonde, haar leven A12 zonder de Heere ziet ze voor zich, en een diepe droefheid vervult haar hart. Bevend zingt ze mee met de gemeente: Gena o God, gena, hoor mijn gebed.

Thuis probeert ze niets te laten merken wat er in haar hart omgaat. Er gaat geen dag voorbij of ze smeekt de Heere ernstig om bekering, om genade. Ze zoekt in haar Bijbeltje naar antwoord van God. Dikwijls kan ze niet slapen en heeft ze verdriet over haar zonden.

Het schoolwerk gaat gewoon door, maar het heeft niet meer de eerste plaats in haar leven. Thuis merken ze wel dat er wat aan de hand is.

A12 Ook op school is het anders geworden. Ze lacht niet meer mee om schuine moppen. Ze waarschuwt als ze een klasgenoot hoort vloeken. Ze wordt uitgelachen als ze zegt dat ze niet mee wil naar de film.

Is het dan opeens een meisje zonder zonde geworden?

O nee, maar ze weet dat ze er de Heere zo'n verdriet mee doet en dat is het ergste. Daarom strijdt ze tegen het kwade en smeekt om genade om naar Gods geboden te leven. Want daarin is blijdschap. Al het andere laat je leeg.

Het zaad viel.....en ging groeien. Eerst groeide het vooral naar de diepte en kreeg het wortels. Dat was het leven in het verborgene. Maar toen kwamen door genade ook de vruchten: de strijd om te leven naar Gods wil en geboden, tot Zijn eer!

Toch een oogst. Tussen de aren is wel verschil. Er zijn er met dertig, met zestig en zelfs met honderd korrels. Maar dat is niet het belangrijkste .

Hoeveel keer is er al in jouw hart gezaaid? En waar lijk je nu op? Bid of de Heere door genade jouw hart wil maken als die goede aarde. Hij kan en wil Zijn Geest geven bij het Woord. Dan zal het zaad ook in jouw hart wortels krijgen en vruchten dragen. Tot eer van Gods grote Naam!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1985

Mivo -16 | 38 Pagina's

Vertelschets +12

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1985

Mivo -16 | 38 Pagina's