JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

B Vertelschets +12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

B Vertelschets +12

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

- In Hand. het bijbelgedeelte, dat we samen glezen hebben, worden Petrus en Johannes ter verantwoording geroepen voor hun vrijmoedig getuigen van het Woord van God. Als het sanhedrin hen streng verbiedt, te spreken in de naam van Jezus, antwoorden zij:

ordeelt gij, of het recht is voor God, ulieden meer te horen dan God? Moeten we meer luisteren naar God of naar u?!

Dezelfde vraag stelde Luther toen hij ruim vijftienhonderd jaar later ook ter verantwoording werd geroepen op de Rijksdag te Worms.

- Luther ontdekte in zijn werk als professor in de theologie in Erfurt en Wittenberg de grote waarde van de Bijbel, die gezag heeft boven uitspraken van pausen, kerkvaders en conci- lies. In zijn kommentaren op de Psalmen, en de Romeinen--, en Galaten- en Hebreeƫnbrief schenkt Luther steeds meer aandacht aan het Schrift met Schrift vergelijken, en krijgen de kerkvaders en besluiten van de kerkelijke vergaderingen (concilies) steeds minder waarde.

- Van augsuts tot november 1520 schrijft Luther drie werken, waarin hij openlijk afstand neemt van de misstanden in de Roomse Kerk. Zo schrijft hij bijvoorbeeld:"Als Rome gelijk heeft dan kan de Schrift verbrand worden; zij was ons dan tot niets nut en wij zouden ons kunnen vergenoegen met de ongeleerde heer in Rome, die de Heilige Geest bezit, ook al heeft hij geen vroom hart".

- Nadat Luther de voorlopige ban van de paus met andere roomse geschriften op 10 december 1520 buiten de Elster stadspoort van Wittenberg verbrand heeft, volgt op 3 januari 1521 de definitieve ban.

- Luther heeft inmiddels in Duitsland grote anahang gekregen. Hij ontvangt ook de steun van Frederik de Wijze, keurvorst van de Paltz. Daarom krijgt Luther ondanks de pauselijke ban toch nog gelegenheid zich te verantwoorden voor de keizer op de Rijksdag te Worms. Na een lange reis vol beproevingen komt Luther op 16 april vanuit Wittenberg in Worms aan.

- De Rijksdag te Worms. Nog steeds hoopte Luther op grond van Gods Woord zijn overtuiging te kunnen verdedigen. Zijn teleurstelling, dat hiervoor geen ruimte is, verklaart wellicht het vragen van een dag uitstel.

Als hij vanuit Worms terugkeert, schrijft hij aan een vriend over deze teleurstelling. Hij beschrijft het verhoor op de Rijksdag als volgt: Zijn deze boeken van jou? Ja. Wil je ze herroepen? Nee. Maak dan dat je wegkomt. Op deze wijze stond van te voren vast, dat ook de rijksban zou worden uitgesproken.

- De ontvoering op de terugreis. Luther zelf was op de hoogte gebracht van de plannen, die hiertoe door de keurvorst en zijn raadgevers waren ontwikkeld.

- Zijn verblijf op de Wartburg. Dat Luther de brieven, die hij van de Wartburg zendt, ondertekent met"Van mijn Patmos" en "uit de woestijn", laat iets zien van de geestelijke strijd, die Luther op de Wartburg heeft moeten doorworstelen zoals de Heere Johannes op Patmos heeft willen gebruiken om de Openbaring te schrijven, zo werd Luthers verblijf op de Wartburg gebruikt om de Bijbel te vertalen in het duits.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1983

Mivo -16 | 54 Pagina's

B Vertelschets +12

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1983

Mivo -16 | 54 Pagina's