JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Judas en Petrus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Judas en Petrus

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vergis jij je wel eens? Ja toch? Dat kan erg vervelend zijn, maar het is dikwijls nog goed te maken of gemakkelijk te herstellen. Maar als je je vergist voor de eeuwigheid, dan is dat verschrikkelijk! Dat is onherroepelijk. Nooit meer te herstellen!

Judas is één van Jezus' discipelen, maar hij houdt niet echt van Hem. 't Gaat Judas alleen om aardse rijkdom, eer en aanzien. Na drie jaar is het voor hem duidelijk: Jezus wordt geen aards Koning. Dan wil hij niet meer bij Hem horen. Judas heeft zich in Jezus vergist. Zo denkt hij tenminste. Hij gaat naar de overpriesters en schriftgeleerden. Daar verkoopt Judas zijn Meester voor de prijs van een slaaf: dertig zilverlingen, 45,- gulden. Weer vergist Judas zich. Hij denkt nu gelukkig te zijn met dat geld. 't Is juist het omgekeerde. Hij wordt diep ongelukkig. Hij smijt het gekregen geld in de tempel, en zegt dat hij zich vergist heeft. "Ik heb verraden onschuldig bloed". De priesters lachen hem uit. Geen troost voor Judas. Maar hij moest daar ook niet zijn, maar bij Jezus, Die hij verraden heeft. Dat doet Judas niet. En voor het laatst maakt hij een grote, ja de grootste, vergissing. Hij denkt na zo 'n grote onrust, rust te krijgen door zich van het leven te beroven. Maar dat wordt zijn eeuwige ondergang. Nu zal hij altijd in de buitenste duisternis moeten zijn.

Een andere discipel, Petrus, heeft ook zwaar gezondigd. Als hij z'n Meester heeft verloochend, gaat hij naar buiten, weent zijn schuld voor de Heere uit. Hij belijdt oprecht zijn zonden. Petrus heeft zich niet vergist. Door genade heeft hij vergeving gevonden. Aan het kruis heeft de Heere ook voor zijn zonden betaald. Petrus mag weten, dat Gods liefde in Christus groter is, dan zijn zonde. Hij wanhoopt wel aan zichzelf, maar niet aan de Heere. Dat is het grote verschil met Judas.

Op wie lijken wij? Tot wie vluchten wij met onze schuld en zonde? Tot satan? Dan zal ons einde zijn als Judas! Zonder God. Of mag je door genade zeggen dat de Heere je zonden vergeven heeft?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1987

Mivo -12 | 23 Pagina's

Judas en Petrus

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1987

Mivo -12 | 23 Pagina's