JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Tips voor ouders

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tips voor ouders

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Welke invloed hebben ouders op de vorming van de identiteit van hun kinderen? In deze EigenWijs is daar door verschillende mensen iets over gezegd. Op deze pagina’s een samenvatting van de belangrijkste punten.

Tip 1. Zie je kind en jezelf in Bijbels licht

Elk kind heeft God als zijn Schepper. Het behoort de Heere toe. Dat geldt nog meer voor gedoopte kinderen. God heeft ze als leenpanden aan ouders gegeven om ze voor Hem op te voeden.

Je bent als ouder een voorbeeld voor je kinderen. Realiseer je aan de andere kant dat jij en je kinderen van nature haters van God zijn en een afkeer hebben van Zijn dienst. Ook godvrezende ouders kunnen kinderen hebben die niet in Gods wegen gaan. Ze hebben daar verdriet over, maar mogen weten dat Christus hen daarin is voorgegaan. Jezus weende over Jeruzalem. Je moet als ouder alles doen wat in je vermogen ligt om je kinderen voor God op te voeden. Maar de zegen komt alleen bij God vandaan. Dat mag je ook ontspanning geven. Het is uiteindelijk Gods zaak. Alleen Hij werkt wedergeboorte en bekering.

 

 

Tip 2. Opvoeden is een proces van loslaten

Als ouder heb je bepaalde idealen voor je kinderen. Je hebt ideeën over wat ze moeten bereiken en hoe ze later in het leven zullen staan. Als deze idealen gebaseerd zijn op de Bijbel, is dat goed. Als kinderen jong zijn, hebben ze een duidelijke leiding nodig. Als ze ouder worden, ontwikkelen ze een eigen identiteit. Je moet je dan afvragen of jouw idealen en verwachtingen voortkomen uit je eigen wensen en verlangens of dat het echt Bijbelse principes zijn. In het loslatingsproces krijgt je kind steeds meer verantwoordelijkheid in het nemen van beslissingen. Daarbij heb je als ouder de taak om duidelijk aan te geven wat volgens jou de Bijbelse lijn is. Het is belangrijk om te luisteren naar wat je kind beweegt om een bepaalde beslissing te nemen en daarover in gesprek te gaan. Uiteindelijk moet je kind weten dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn beslissing.

 

 

Tip 3. Christelijke opvoeding is meer dan bidden en de Bijbel lezen

Waak ervoor dat de christelijke opvoeding niet wordt teruggebracht tot bidden, de Bijbel lezen en naar de kerk gaan. Dan kan er een scheiding ontstaan tussen het ‘gewone’ leven waarin plezier wordt gemaakt en het bezig zijn rond de Bijbel waarbij alles ernstig is. Zo kunnen kinderen een afkeer krijgen van alles wat met God en Zijn dienst te maken heeft. Deuteronomium 6 vers 7 zegt: En gij zult ze uw kinderen inscherpen en daarvan spreken, als gij in uw huis zit en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt en als gij opstaat. Christelijk leven wordt doorgegeven door de hele levenswandel van jou als ouder. Door hoe je over anderen spreekt, wat je voor je naaste doet, hoe je met je geld omgaat, hoe je je tijd besteedt. Als het goed is, zijn je woorden en daden met elkaar in overeenstemming. Het is een zegen als in je leven zichtbaar wordt dat het dienen van de Heere blijdschap geeft.

 

 

Tip 4. Een goed gebruik van tucht is Bijbels

De Bijbel roept ertoe op om je kinderen te tuchtigen als dat nodig is. Dat wil zeggen dat je kinderen moeten voelen dat er grenzen zijn. Als ze die grenzen over gaan, heeft dat gevolgen. Kinderen hebben veel behoefte aan duidelijkheid. Duidelijke grenzen geven een gevoel van veiligheid.

Als je kind straf nodig heeft, moet het voelen dat het jou ook pijn doet. Het moet ook weten waarom je het straf geeft. De straf is een middel en geen doel. Het is een middel om je kind te laten weten dat het te ver is gegaan. Het doel van straf is positief en tot nut van je kind. Straffen uit boosheid is daarom niet goed.

 

 

Tip 5. Een kind heeft meer opvoeders dan de ouders

Hoe ouder je kind wordt, des te groter wordt de invloed van andere opvoeders. De juf of meester, de leidinggevende van de JV, de catecheet en de docent, om er enkele te noemen. De vriendengroep is een belangrijke factor in de vorming van je kind, zeker vanaf de puberteit. Verder zijn er factoren als de maatschappij en de (sociale) media die invloed hebben op hoe je kind zichzelf ziet en hoe het zich presenteert.

Het contact met mede opvoeders is belangrijk. Het komt sterkt over als kerk, gezin en school dezelfde boodschap uitdragen. In de praktijk is dat vaak niet zo. Ouderbijeenkomsten in de gemeente of op school kunnen bijdragen aan onderling begrip en de bereidheid om samen de schouders er onder te zetten.

Bij de andere factoren zul je je kind bewust moeten maken van zijn eigen verantwoordelijkheid.

 

 

Tip 6. Media opvoeding

Besef dat media een belangrijke mede-opvoeder zijn. Het is belangrijk dat kinderen hiermee om leren gaan. Het maakt voor de beeldvorming bijvoorbeeld een groot verschil waar een jongere zijn nieuws vandaan haalt. Je stuurt je kind niet onvoorbereid het drukke verkeer in. Zo is het ook nodig dat je je kinderen al jong voorbereidt op het gebruik van media. Daarbij gaat het niet alleen om de technische kant, maar ook om hun houding. Leer ze kritisch zijn en na te denken over wat ze horen en lezen, over hun tijdsbesteding en over hun communicatie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 2014

Eigenwijs | 24 Pagina's

Tips voor ouders

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 2014

Eigenwijs | 24 Pagina's