JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

ICT’ers aan het woord: over programmeren, teamwork en AI

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ICT’ers aan het woord: over programmeren, teamwork en AI

7 minuten leestijd

Een hoodie aan, slecht verzorgd, gamend op een zolderkamer: het clichébeeld van een IT’er. In het gesprek met Hidde, Maria en docent Van Ledden vervaagt dit al snel. Een ontmoeting met drie IT’ers. Zonder hoodie, mét een goed verhaal. Over programmeren, teamwork en AI.

Hoe begon jullie interesse voor IT?

In de coronatijd woonde Hidde in Canada. “Tijdens de lockdown van acht maanden, besteedde ik veel tijd op Youtube. Ik was geabonneerd op het kanaal van NetworkChuck. Veel dingen die hij maakte, heb ik nagebouwd. Ik vond het leuk om steeds weer nieuwe dingen uit te proberen.”

Maria’s interesse begon al eerder. “Eigenlijk vond ik IT altijd al leuk. Bijvoorbeeld op de basisschool, als ik PowerPoints moest maken.”

Van Ledden grinnikt. In zijn tijd was er nog geen IT-opleiding. “Ik was zo’n 16, 17 jaar toen ik mijn eerste mailtje stuurde. Dat ging via inbelverbinding en was superduur. Toen ik de opleiding Electronica ging doen, plaatste ik de eerste computers bij bedrijven. Er is enorm veel veranderd.”

Wat maakt werken in de ICT boeiend?

Op Maria’s gezicht verschijnt een grote glimlach. “Je bent gewoon keihard bezig om iets gaafs te maken. Als dat lukt, geeft dat een goed gevoel.” Van Ledden vult aan:

“Je bent heel dienstverlenend bezig. Ik heb zelf projecten voor de zorg en voor scholen gedaan. Zonder IT kunnen zij niet functioneren. Je bent van betekenis voor andere organisaties.”

Hidde knikt. “Klanten zijn dankbaar als dingen af zijn en werken.” Volgens meneer Van Ledden vinden mensen het vaak vanzelfsprekend dat IT werkt. “Je hoort niets als iets werkt, maar wel als iets niet werkt.”

Tijdens je opleiding loop je onder andere stage. Waar hebben jullie dat gedaan?

Hidde’s laatste stage vond plaats bij Van Dieren ICT. “Het is een klein bedrijfje, waar ik veel zelf mocht doen. Dat was leuk. Ik zat bijvoorbeeld bij de helpdesk. Van tevoren telefoneerde ik eigenlijk nooit, maar nu ging dat vanzelf in mijn stage. Ook leerde ik professioneel mailen. En gewoon van half negen tot vijf werken.”

Maria liep stage bij Q2-Software in Ede. “Ik leerde hier veel wat betreft klantcontact. Tijdens mijn stage heb ik er een klantportaal gebouwd. Hier kan het bedrijf projecten in zetten, die klanten dan kunnen inzien.”

Eerder zeiden jullie dat de IT enorm snel verandert. Zie je dit ook in de opkomst van AI?

Meneer Van Ledden knikt. “Zeker. Al is AI een verzamelterm. Onbewust gebruik je AI al veel. Denk maar aan de chatbot bij de bank. Generatieve (zelflerende) AI is wel nieuw en direct toegankelijk voor iedereen.” In de IT-opleiding krijgen studenten ook lessen over AI. Maria: “We leerden daar over hoe we het kunnen gebruiken. Je kunt er handig dingen mee opzoeken. Toch blijft het een hulpmiddel.”

Gebruik je AI zelf?

“AI programmeert voor mij”, zegt Hidde. “Hij bouwt scripts en daar leer ik weer van.” Hidde gebruikt ChatGPT ook bij het schrijven van documenten. “Je kunt hem vragen om bronnen en websites waar de informatie vandaan komt. Dat is belangrijk.”

Het gebruik van AI vraagt wel om een kritische houding, geeft Van Ledden aan. “We stimuleren studenten om na te denken. Begrijp je wat je ziet? Helpt deze informatie mij echt verder?”

Maria: “Algemene dingen kan ik wel vragen. Als het gaat om mails en zinsopbouw bijvoorbeeld. Persoonlijke en gevoelige informatie deel ik niet met ChatGPT. Sommige bedrijven hebben daar ook afspraken over.”

Welke dilemma’s kom je als christen tegen in het werkveld?

Tot nu toe hebben Maria en Hidde nog geen stage gelopen bij een niet-christelijk bedrijf. Meneer Van Ledden komt wel dilemma’s tegen. “Wat doe je bijvoorbeeld wel en wat niet op zondag? In mijn bedrijf maakte ik hier afspraken over. Een dokter moet op zondag wel bij een dossier kunnen. Tegelijkertijd is bij andere bedrijven ICT niet noodzakelijk. Dan wil je niet op zondag gebeld worden voor een storing. Ook moet je nadenken over de visie van een bedrijf. Sta ik hierachter? Zou je als christen bijvoorbeeld voor een casino of regionale zender kunnen werken?”

Hoe kun je als christelijke ICT’er juist van betekenis zijn voor de samenleving?

Vooral door je houding, vindt Maria. “Ik vind het belangrijk om vriendelijk te zijn tegen klanten. Je krijgt best veel verantwoordelijkheid, ook financieel. Reken eerlijke bedragen richting klanten. Draag je christelijke normen en waarden uit.” Volgens Hidde kun je ook van betekenis zijn door voor stichtingen en zorgorganisaties IT-werk te doen. “Laat andere mensen zien en weten dat je christen bent.”

Een vraag voor meneer Van Ledden: Vroeger was u werkzaam in de ICT. Wat zorgde voor de overstap naar het onderwijs?

“Vroeger vond ik het contact met de klanten het leukst. Daarnaast had ik ook de behoefte om iets voor jongeren te betekenen. Er ontstond een vacature op deze locatie en hier heb ik op gereageerd. Na enige tijd als parttimer gewerkt te hebben, ben ik volledig overgestapt. Ik zou absoluut niet meer terug willen, hoewel ik nog steeds goed contact heb met oud-collega’s.” Met een kleine glimlach vraagt docent Van Ledden zichzelf af waarom hij het niet eerder heeft gedaan.

Welke meerwaarde heeft het voor jou dat je deze opleiding op het Hoornbeeck volgt?

Hidde: “Het Hoornbeeck heeft normen en waarden waarbij ik mij thuis voel. Die vind je ook terug bij de docenten op school. Deze normen en waarden zijn breder dan het christelijk geloof. Daarnaast is het gebruikelijk dat elke schooldag begonnen wordt met een dagopening en krijg je het vak godsdienst.” Maria knikt. Ze vult aan: “Je krijgt hier goed onderwijs en bij vragen goede hulp. Daarnaast is er echt contact met de docenten, ook tijdens de stages. Er zijn korte lijntjes tussen de student en school.” Dit is iets waar bewust aan gewerkt wordt, legt Van Ledden uit. “Binnen de eerste vijf weken gaan we al langs op stage. Als begeleider houdt je contact met je student. Afgelopen week merkte een stagebedrijf nog op dat het onderling contact zo goed is.”

Welke eigenschappen heb je nodig als ICT’er?

Maria: “Je moet logisch kunnen nadenken, creatief zijn en dingen in jip-en-janneketaal kunnen uitleggen aan klanten.” “Voor het contact met hen is het ook handig als je sociaal bent,”, vult Hidde aan. “Daarnaast is inzicht belangrijk”. Tegelijkertijd is er geen vast profiel volgens Van Ledden. “IT-werk is vrijwel altijd teamwork. Hier hebben we heel veel verschillende personen voor nodig. Van de minder sociale en supergestructureerde, tot de communicatieve en minder technische IT-er.”

Wat vind je van het clichébeeld dat vaak over ICT’ers heerst?

Maria regeert als eerste: “Dat stereotype is zo’n vertekend beeld, helaas. Dat zul je vast bij elke opleiding wel hebben. Van anderen heb ik dat in ieder geval wel gehoord. Trouwens, vind je dat ik aan dit beeld voldoe? Bepaald gedrag wordt juist eerder afgeleerd dan aangeleerd.” Hidde: “Neem bijvoorbeeld gamen. Dit is verboden tijdens de lessen. Dat leer je hier echt niet. Heel vaak wordt gedacht dat niet-sociale mensen deze opleiding doen.” Als laatste komt Van Ledden aan het woord. “Dit stereotype past inderdaad niet bij de opleiding die wij hier aanbieden. We leiden op voor een beroep dat onder andere ook sociale vaardigheden vraagt. Als programmeur probeer je software bijvoorbeeld een overzichtelijk en intuïtief design te geven. Dan is het fijn als je je goed kunt inleven in mensen.”

Jullie hopen straks gediplomeerde ICT’ers te zijn. Waar zou je dan willen werken?

Hidde: “Ik zou later graag een eigen bedrijf willen hebben, waarmee ik echt van betekenis kan zijn voor de ander.” Maria weet het nog niet. “Het maakt mij eigenlijk ook niet uit, als ik maar leuke programmeeruitdagingen heb.”


Docent Jan van Ledden

• Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

• Geeft de vakken: cloud en virtualisatie, security, WDS (Windows Server), datacommunicatie

• Leukste aan docent zijn: vorming van studenten en vakgebied doorgeven

• Tip voor aanstormend ICT-talent: vraag een meeloopdag aan via een decaan.


Hoornbeeckstudent Maria Veerman

• Woonplaats: Ede

• Studie: Software Development, MBO 4, 2e jaar

• Leukste vak: programmeren (PHP/Laravel)

• Leukste aan opleiding: technisch bezig zijn en gezelligheid

• Tip voor aanstormend ICT-talent: laat je niet afschrikken door technische termen.


Hoornbeeckstudent Hidde Klaver

• Woonplaats: Meerkerk

• Studie: Expert IT systems, MBO 4, 3e jaar

• Leukste vak: WDS

• Leukste aan opleiding: lekker technisch, maar ook relaxed

• Tip voor aanstormend ICT-talent: bekijk YouTubevideo’s van NetworkChuck.


AI (Artificial Intelligence)

In het Nederlands: kunstmatige intelligentie. Dit is technologie voor machines die getraind kunnen worden om bepaalde taken te doen en problemen op te lossen.

Verschil ICT en IT

Internationaal wordt vaak de term IT Information Technology gebruikt, terwijl in het Nederlands de term ICT (Informatie- en Communicatietechnologie) meer gehanteerd wordt. De ‘C’ van communicatie is een onderdeel dat ook op school geleerd wordt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2025

Daniel | 44 Pagina's

ICT’ers aan het woord: over programmeren, teamwork en AI

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2025

Daniel | 44 Pagina's