JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Een prachtig moraïek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een prachtig moraïek

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Een moraïek bestaat uit verskillende blokkies. Die ‘blokkies’ hebben verskillende kleuren. Er zijn helder geel blokkies en rooi blokkies. Bij elkaar vormen ze een mooi prentjie. De diversiteit gaat niet verloren, maar is juist de kracht. Zo moeten we als ‘blanke’ en ‘Afrikaanse’ kerk samenwerken. Het mooie uit beide culturen moet bewaard blijven. Dat gebeurt binnen het jeugdproject, daar vormen de verskillende blokkies een mooi prentjie.”

Aan het woord is de Zuid-Afrikaanse dominee Lourens Schoeman, predikant in Ladysmith. Hij voelt zich verbonden met zowel de ’blanke’ als de ’zwarte’ kerk van Zuid-Afrika. Dat is uniek in een land, waar de apartheid jaren geleden afgeschaft is, maar binnen de bevolking nog sterk leeft. We praten met hem over zijn werk onder de Zuid-Afrikaanse jongeren.

U werkt veel onder jongeren. Kunt u iets vertellen over het leven van een Zuid-Afrikaanse jongere?

”Zuid-Afrika bestaat uit twee verschillende ’werelden’. Een gedeelte van de bevolking is heel rijk, het andere gedeelte erg arm. Vroeger bestond de rijke bevolking uit blanke mensen, de armere bevolking was donker. Nu ligt de scheidslijn anders. Sinds 1994 hebben blanken en zwarte mensen gelijke rechten op de arbeidsmarkt. Daardoor is er nu in beide gemeenschappen een rijke én een arme groep, ook bij de jongeren. De jongeren in de rijkere gemeenschap hebben toegang tot goed onderwijs en goede medische zorg. De armere gemeenschap staat voor grote uitdagingen. Het is minder makkelijk voor deze jongeren om goede keuzes in het leven te maken. Aids is een ziekte die onder de armere bevolking veel voorkomt, het is een symptoom van armoede.”

Voor welke keuzes staan deze jongeren? Met welke problemen hebben ze te maken? Welke rol speelt de cultuur hierin?

”Slechts dertig procent van de jongeren groeit op onder gewone familieomstandigheden, met een vader, moeder en eventuele andere kinderen. Dat heeft te maken met het feit dat, als een man wil trouwen, hij aan de familie van de bruid ’lobola’ betalen, een bruidschat van wel elf koeien. Voor een werkloze jongeman is dit onmogelijk veel. Omdat jonge mannen geen eigen vrouw kunnen krijgen, ontstaan er allerlei losse seksuele relaties.

Voor jongeren zijn twee dingen enorm belangrijk. Ze hebben goede voorbeelden nodig én ze moeten discipline leren. In normale gezinnen zien de jongeren wat het is om een hechte relatie te hebben en discipline op te brengen. Dit maakt het voor hen gemakkelijker om goede levenskeuzes te maken, dan voor jongeren die onder andere familieomstandigheden opgroeien.

Een ander probleem onder Zuid-Afrikaanse jongeren is dat ze vaak nauwelijks de Bijbel kennen. Daarom kennen ze ook de Bijbelse normen en waarden niet. Voor de Zuid-Afrikaanse kerken is het erg moeilijk om de jongeren te bereiken. De meesten van hen komen nooit in de kerk. Een besef van goed en kwaad krijgen deze jongeren nauwelijks mee. Onder de blanke jongeren spelen dezelfde problemen als in Nederland. Veel van hen raken los van God. In het maken van de levenskeuzes gaan veel van hen voor het eigen plezier. Ze willen God voor hun karretje spannen.”

Vanuit de kerk is er een project gestart om jongeren te helpen bij het maken van de keuze in hun leven. Kunt u iets over dit project vertellen?

”Voor dit project werken vier fulltime jeugdwerkers. Elke jeugdwerker heeft tien tot vijftien vrijwilligers tot zijn beschikking. De vrijwilligers zijn jongeren. Zij verzorgen op scholen één uur per week een les. Daarin praten ze met de jongeren over seksualiteit, drugsgebruik, het belang van gezond zelfvertrouwen en goede relaties. Na tien lessen mogen de jongeren mee op een kamp. Deze jeugdkampen zijn enorm belangrijk. Het is de enige manier waarop we de jongeren echt kunnen bereiken met de Bijbelse boodschap. In een sfeer van gezelligheid en allerlei leuke activiteiten, is er ruimte om met hen over de belangrijkste dingen na te denken. Op het kamp worden er Bijbelstudies gedaan en lessen gegeven over seksualiteit, en het maken van belangrijke keuzes. Bij het project zijn vooral jongeren betrokken als vrijwilliger. De gedachte hier achter is dat jongeren als geen ander geschikt zijn om andere jongeren in hun problemen te benaderen. Onze vrijwil-ligeres zijn werkloze jongeren, die op deze manier vaardigheden kunnen ontwikkelen om daarna de arbeidsmarkt op te gaan. We helpen hen om dingen te leren. Bijvoorbeeld rekenen, taal, het omgaan met computers, organiseren, leiding geven, enzovoorts. Ze blijven twee jaar bij het project. Daarna moeten ze werk zien te vinden.”


‘Gods rijk is één gebouw wat door liefde is samengevoegd.’


Zowel de ‘blanke’ als ‘zwarte’ kerken zijn betrokken bij dit project. Dat is bijzonder in Zuid-Afrika. Kunt u vertellen hoe dat is ontstaan?

”In de achttiende eeuw is er in de Nederduits gereformeerde kerk de beslissing genomen om de gemeenten op te splitsen in ’zwarte’ en ’blanke’ kerken. Het verschil in cultuur is zo groot. Dat verander je niet zomaar. Ik denk weer aan het mozaïek. Ik zie prachtige felle kleuren. Geel, rood, blauw, groen enzovoort. Die kleuren moet je niet willen mengen. Dan wordt alles grijs en gaat het mozaïek verloren. De diversiteit in het Lichaam van Christus (dat is de Kerk) moet je waarderen. Onder christenen bestaan culturele verschillen. Iedere cultuur heeft zijn unieke bijdrage. Je moet de ander niet willen veranderen. Ik zie dat mozaïek ook terug in ons jeugdwerk. In de blanke kerk zie je een heel sterke vrijwilligerscultuur. Ze zijn goed in het organiseren en leiden van bijvoorbeeld een jeugdkamp. Oudere blanken kunnen echter de zwarte jongeren niet bereiken. Daar zijn weer de jonge mensen uit de Zulu-cultuur voor nodig. Als je de westerse focus op taakgerichtheid samenvoegt met de Afrikaanse cultuur, komt er een mix met het beste uit beide culturen.”

Hoe reageren jongeren op het project?

”Ieder jaar worden er uitgebreide evaluaties uitgevoerd door mensen van buiten ons project. Ze beoordelen allerlei projecten grondig door met alle betrokken mensen te praten. Ons project krijgt een bijzonder hoge score. Het blijkt enorm positief ontvangen te worden op de scholen. Levens van kinderen veranderen echt! Daar zijn wij heel dankbaar voor.

Er zijn ook wel dingen die ik erg moeilijk vind. Het kost soms enorm veel moeite om kerken en scholen in beweging te krijgen. Kerken zijn vaak alleen geïnteresseerd als ze door mee te doen leden voor hun eigen kerk kunnen werven. Wij hebben echter als doel dat de levens van jongeren veranderen. Een andere frustratie is het geldgebrek. We hebben maar duizend euro nodig om een groep van zestig jongens of meisjes een week mee op kamp te nemen. Er zijn alleen kosten voor transport en voedsel. Alle andere dingen zijn al beschikbaar. Als er meer geld was, zouden we veel meer kampen kunnen organiseren. En zo meer kinderlevens bereiken met het Evangelie.”

Wat wilt u ons, jongeren in Nederland, meegeven?

”Ik zou graag een beroep willen doen op alle Nederlandse jongeren. Alleen jij kunt je leeftijdsgenoten echt bereiken. Wees als een zoutend zout. Wees een brief van Christus aan andere jongeren. Zie de predikanten, ouderlingen en leidingevenden als een gave van God aan de Kerk. Vraag hen om je toe te rusten. Wie als jongere al leert om het Evangelie te delen, zal de kracht van het Evangelie zien en ervaren. Hij zal zich jong aan de Heere mogen toewijden en nooit meer tevreden zijn met alleen vormendienst.

Tegen de volwassenen zou ik willen zeggen: Gods rijk is één gebouw wat door liefde is samengevoegd. Leer het mozaïek van de Kerk waarderen. Ook jonge mensen horen er helemaal bij. De kerk heeft hen nodig om weer dromen te dromen. Jonge mensen zijn vol dromen, energie en enthousiasme. Jongeren die de Heere vrezen zijn van onschatbare waarde voor het winnen van nog meer jongeren voor de Hem. Het maakt indruk op leeftijdsgenoten als er jongeren zijn die de Heere van harte dienen. Gods Koninkrijk komt. Jongeren worden onderwijzers, om ook anderen te leren. Gods werk gaat voort.”


‘De wite met het zwarte hart’

De Zuid-Afrikaanse dominee Lourens Schoeman is predikant in Ladysmith. Hij preekt in blanke kerken, maar ook in het Zulu, in de zwarte kerken. Dit is bijzonder in Zuid-Afrika, omdat de apartheid nog sterk leeft in dit land. Dominee Schoeman ziet het als een uitdaging om de positieve eigenschappen van beide culturen te gebruiken in gezamenlijke projecten.


Bijzandere noden

Het deputaatschap Bijzondere Noden steunt verschillende projecten in Zuid-Afrika die gericht zijn op de bestrijding van armoede en aidspreventie. Ze zijn met dominee Schoeman in contact gekomen toen de blanke en de zwarte kerk samen iets wilden doen om deze problemen aan te pakken. Het project onder de jongeren is hier een voorbeeld van.www.bijzonderenoden.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 oktober 2015

Daniel | 32 Pagina's

Een prachtig moraïek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 oktober 2015

Daniel | 32 Pagina's