Zending of gesprek?
Opdracht 1
MacCheyne spreekt over zijn "zendings'Yeis. Vandaar dat er in deze schets wordt gesproken over zending onder joden'.
Toch wordt over Evangelieverkondiging onder joden heel verschillend gedacht. Dit probleem is samen te vatten met de vraag: Kan je spreken van zending onder de joden of kan je beter spreken over een getuigend gesprek met de joden? Het is immers heel anders of we Gods Woord brengen aan mensen, die daar nog nooit van gehoord hebben, of aan de joden die het Oude Testament al bezitten?
Wat is jouw mening hierover?
Opdracht 2
Ds. P. van Ruitenburg schrijft het volgende:
"Het antwoord kan twee kanten opvallen. Moeten wé stellen dat het werk onder de heidenen niet te vergelijken is met het werk onder de verbondskinderen en dat daarom de evangelieverkondiging onder de joden geen zendingswerk is? Je kunt de heidenen en de joden toch niet op één hoop gooien? De joden hebben toch al een gedeelte van de Bijbel? Velen kunnen het niet over hun hart verkrijgen om over joden-zending te spreken, omdat het zo anders is. Het zijn immers de beminden om der vaderen wil (Rom. 11: 28). Doet dit wel recht aan de bijzondere situatie uan het volk als we met het oog op de joden over zending spreken, alsof zij heidenen zouden zijn? Ik voel daarin mee, maar de eerlijkheid gebiedt ons toch te zeggen dat we in Gods Woord het werk onder de jood en heiden nauw verbonden zien en beide opdrachten door dezelfde mannen kunnen worden uitgevoerd en er één zending aan ten grondslag ligt". (Uit: Israël - uitgeheven boven de volken, uitg. JBGG, 1992)
a. Geef de reden weer waarom sommige mensen liever niet willen spreken over 'zending' onder joden.
b. Noem enkele mensen die onder jood en heiden werkten en geef voorbeelden daarvan uit de Schrift.
c. Is het antwoord in opdracht 1 in overeenstemming met de hierbovenstaande mening?
Opdracht 3
Ds. Van Ruitenburg motiveert de bovenstaande mening als volgt:
"Natuurlijk is de evangelieverkondiging onder jood en heiden verschillend, maar niet zo verschillende dat Paulus' werk onder de joden absoluut geen zending mag heten. Wie de verbondenheid van Paulus' verschillende taken uit het oog verliest, begeeft zich zelfs in groot gevaar. Ik begrijp wel dat sommigen liever willen spreken van een 'getuigend gesprek met Israël' in plaats van zending in Israël. En ik wil ook niet aan de goede bedoelingen twijfelen van sommigen die zich zo uitdrukken, maar waar is de bijbelse argumentatie? Het gevaar is bepaald niet denkbeeldig dat de kracht van de verkondiging afgeroomd wordt, of zelfs geheel weggenomen" (Uit. Israël - uitgeheven boven de volken, uitg. JBGG, 1992).
a. Wat wordt bedoeld met de zinsnede: Wie de verbondenheid van Paulus' verschillende taken uit het oog verliest, begeeft zich zelfs in groot gevaar.
b. Wat wordt bedoeld met de zin: Het gevaar is bepaald niet denkbeeldig dat de kracht van de verkondiging afgeroomd wordt, of zelfs geheel weggenomen.
Opdracht 4
MacCheyne voelde zich gedrongen om het Evangelie aan joden te verkondigen. Uit zijn werkzaamheden is de stichting "Christian Witness to Israël?" ontstaan.
a. Wat moeten wij doen om het zendingswerk in Israël te bevorderen?
b. Wat kun je in je naaste omgeving doen om het zendingswerk onder joden ter hand te nemen?
c. Wat is nodig om het zendingswerk in te gaan? Denk ook aan MacCheyne's leven.
d. Hoe weet je of de Heere jou roept in het zendingswerk?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1993
Mivo +16 | 32 Pagina's