JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Versta je wat je leest?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Versta je wat je leest?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opdracht 1

a. Vul de onderstaande enquete persoonlijk in

b. Inventariseer in de groep wat de meesten van jullie niet begrijpen wanneer je het leest.

Opdracht 2

Lees de volgende stukjes en beantwoord daarna de vragen (je mag de onderstaande twee paragrafen slechts één keer lezen).

Ieder mens is in zonde gevallen. Daarom kan niemand meer begrijpen wat hij leest, want de kamerling verstond ook niet alles wat hij las. Toen Filippus vroeg: "Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?" moest hij antwoorden: "Nee". Dat komt omdat zijn verstand verduisterd was. Zo was ons verstand ook verduisterd.

Er is verschil tussen verstaan en verstaan, want niet alle woorden hebben dezelfde betekenis in Bijbels licht en in het licht zoals wij dergelijke woorden gebruiken. Mensen kunnen soms woorden gebruiken die een andere betekenis hebben dan wat de Heere ons in Zijn Woord voorhoudt en gaan dan een andere invulling of betekenis aan een woord geven dat in strijd is met de betekenis die we in de Bijbel kunnen vinden. Daarom hebben we leiding nodig.

a. Versta je de eerste paragraaf? nee niet alles ja

Versta je de tweede paragraaf? nee niet alles ja

Lees de paragrafen nog eens goed door en beantwoord de volgende vragen.

b. Klopt de inhoud van de eerste paragraaf? nee niet alles ja

Klopt de inhoud van de tweede paragraaf? nee niet alles ja

Opdracht 3

Beantwoord aan de hand van de twee gelezen paragrafen de volgende vragen:

Paragraaf 1: a. Is ieder mens in zonde gevallen? (Vergelijk tweede zin uit Doopsformulier)

b. Zei de kamerling tegen Filippus: "Nee"? (Zie Hand. 8: 31)

c. Klopt de zin: "Zo was ons verstand ook verduisterd".

Paragraaf 2: a. Is er verschil tussen "verstaan" en "verstaan"? Motiveer.

b. Is de laatste zin juist: "Daarom hebben we leiding nodig?" Motiveer.

c. Zo ja, welke leiding hebben we nodig?

Opdracht 4

Wat vind je van de volgende stelling:

We lezen vaak (denk ook aan stripboeken, romans e.d.) zonder dat

we weten wat werkelijkede inhoud is van hetgeen we lezen en dus zijn we ons ook niet bewust van de invloed die dit op ons heeft.

Juist dit is zo gavaarlijk!

Opdracht 5

Lees het volgende stukje en beantwoord daarna de vragen (je mag de onderstaande paragraaf slechts één keer doorlezen). Hij is als een lam ter slachting geleid; en gelijk een schaap stemmeloos is

Hij is als een lam ter slachting geleid; en gelijk een schaap stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo doet hij zijn mond niet open. In zijn vernedering is zijn oordeel weggenomen; en wie zal zijn geslacht verhalen? Want zijn leven wordt van de aarde weggenomen.

Want zijn leven wordt van de aarde weggenomen.

Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.

a. Versta je de eerste paragraaf? nee niet alles ja

Versta je de tweede paragraaf? nee niet alles ja

Lees de paragraven nog eens goed door en beantwoord de volgende vragen.

b. Klopt de inhoud van de eerste paragraaf? nee niet alles ja

Klopt de inhoud van de tweede paragraaf? nee niet alles ja

Opdracht 6

Beantwoord aan de hand van de twee gelezen paragraven de volgende vragen:

Paragraaf 1: a. Wier wordt bedoeld met "hij"

b. Wat wordt bedoeld met de zin: "In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen"?

Paragraaf 2: a. Welk woord wordt bedoeld met "Dit woord"?

b. Waarom is Jezus in de wereld gekomen?

c. Wie is de voornaamste zondaar?

Opdracht 7

Wat vind je van de volgende stelling:

We lezen vaak in de Bijbel zonder dat we weten wat de inhoud is van hetgeen we lezen en dus zijn we ons ook niet bewust van de invloed die dit op ons kan hebben. Juist dit is zo gavaarlijk!


Zet een kring om jouw antwoord! Bijvoorbeeld:

Versta je wat je leest als je een Mivo schets leest? nee niet alles soms ja

Versta je wat je leest, wanneer je:

1. een gedeelte uit de krant leest over de politiek nee niet alles soms ja

2. een gedeelte uit het boek Jesaja leest nee niet alles soms ja

3. een gedeelte uit een roman leest nee niet'alles soms ja

4. een gedeelte uit een stripboek leest nee niet alles soms ja

5. een gedeelte uit Mattheüs leest nee niet alles soms ja

6. een gedeelte uit een studieboek leest nee niet alles soms ja

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1992

Mivo +16 | 24 Pagina's

Versta je wat je leest?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1992

Mivo +16 | 24 Pagina's