JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Een situatieschets

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een situatieschets

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

• Ga in een groep van ongeveer 6 personen zitten.

• Lees het onderstaade stukje door. Kom je bij een vraag, dan moet je deze samen proberen te beantwoorden. Pas nadat jullie een antwoord hebben geformuleerd, mag je verder lezen. Kom je bij een volgende vraag, dan moet je deze weer eerst beantwoorden, enzovoort.

Martin gaat iedere zondag naar de kerk. Trouw bezoekt hij de catechisatie en de jeugdvereniging. Op school is het niet altijd even makkelijk voor hem. Er was geen reformatorische school in zijn omgeving waar hij zijn studie kan volgen. Vandaar dat hij op een algemeen christelijke school zit. Zijn klasgenoten weten heel goed uit welke hoek hij komt. En dat maakt het er niet gemakkelijker op.

Martin is een stille jongen. Hij durft niet veel te zeggen. Vooral niet wanneer er gespot wordt met zijn godsdienstige achtergrond. Juist dan zou hij wel eens willen zeggen waar het in het leven nu eigenlijk om draait, maar... hij durft niet...

Op zekere dag heeft hij het met een goede vriend hierover. Samen rijden ze op de fiets naar huis. Ze komen net uit de catechisatie. Martin vertelt hem van zijn probleem.

Wat zou jij, als je Martins vriend was, hem adviseren?

Op zekere avond ging hij, zoals altijd, naar de jeugdvereniging. De sekretaresse las bij de ingekomen stukken een brief voor van het deputaatschap Bijbelverspreiding. Daarin werd een bijbelkursus aangekondigd. Aan de leden van de jeugdvereniging werd gevraagd of zij de mogelijkheid zagen om deze kursus onder onkerkelijken te verspreiden. Martin besloot om enkele folders hierover onder zijn klasgenoten te verspreiden.

Wat vind je van Martins besluit? Zou jij dat ook besloten hebben?

De week later reikt hij in de klas de folders uit. De reakties bleven niet achterwege. Sommigen scheurden demonstratief de folder stuk. Anderen stopten de folder in de agenda. Martin had zich voorgenomen om ook de kursussen weg te geven. De grote vraag was voor hem: Aan wie? Aan iemand die de folder demonstratief had verscheurd of aan iemand die de folder in de agenda had gestopt? Immers, mensen die de folder in de agenda stoppen, kunnen geïnteresseerd zijn. Aan de andere kant, degenen die de folder hebben verscheurd, hebben juist deze kursus zo hard nodig.

Wal zou je doen als je in Martins schoenen zou slaan en waarom?

De eerstkomende verenigingsavond vertelt hij alles aan de voorzitter en doet daarbij het voorstel om aan alle verenigingsleden een exemplaar van de kursus te geven, met de bedoeling om ieder verenigingslid één kursus weg te laten geven. Tijdens de rondvraag stelt de voorzitter dit aan de orde.

Wat zouden jullie zeggen als antwoord op dit voorstel?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Mivo +16 | 28 Pagina's

Een situatieschets

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Mivo +16 | 28 Pagina's