Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "De Bijbel Gods Woord"
In dit blad treft u aan:
- Aanwijzingen voor het gebruik van de MlVO-schets "De Bijbel Gods Woord"
- Programma-suggesties voor een avond over de schets
- Aantekeningen bij de vragen en verwerkingsvormen
- Extra (achtergrond)informatie
Aanwijzingen voor het gebruik
De MIVO +14 schets over "De Bijbel Gods Woord" is het tweede nummer van de derde jaargang in een serie werkschetsen voor de oudere tieners op de vereniging. Hoewel in eerste instantie geschreven voor deze groep, kan de schets, uiteraard met enige aanpassing, ook door -14 groepen of door gewone +12 groepen (jongeren in de leeftijd van 12 tot 16) gebruikt worden.
Het blad voor de leden bevat vrijwel alle informatie die de inleider nodig heeft. U dient de schets dus pas na de inleiding uit te delen aan de leden, om niet het gras voor de voeten van de inleider weg te maaien!
Wanneer de schetsen uitgedeeld zijn, kan met de verwerkingsvormen achterin de schets verder gewerkt worden. Na afloop van de avond kunnen de leden de schets mee naar huis nemen.
U treft in dit instructieblad nog wat extra achtergrondinformatie aan rond het onderwerp.
Programma suggesties
Doel van de schets
Het doel van de schets is bijzondere en unieke van Gods Woord onder de aandacht van jongeren te brengen. Dat Woord is de openbaring van de Heere aan mensen, het middel waardoor Hij Zich bekend wil maken aan jongeren en ouderen. Het is van belang dat jongeren de Schrift zo gaan zien opdat zij die zouden gaan onderzoeken, onder biddend opzien tot de Heere, als bron van zaligheid.
Er dient rekening mee gehouden te worden dat jongeren op catechisatie en tijdens godsdienstlessen op school al met het onderwerp bezig zijn geweest.
Je kunt het onderwerp uiteraard op verschillende manieren aan de orde stellen. We geven enkele suggesties:
Mogelijkheid 1, met enquête
- Opening
- Korte enquête met dezelfde vragen als elders in deze schets aan Nederlanders in het algemeen werden voorgelegd: "De Bijbel is voor mij..."; "Wat is jouw opvatting van Jezus die in Bethlehem geboren is?"'Lees je de Bijbel elke dag"?; Geloof je dat de Bijbel het Woord van God is"? Enquête innemen maar nog niets mee doen.
- Inleiding over de hele schets. Eventueel door meer dan één lid.
- Pauze (leiding inventariseert de uitslagen uit de enquête)
- Groepsbespreking a.d.h.v. vragen (keuze maken uit de vragen)
- Uitslag van de enquête bespreken en vergelijken met landelijke uitslag
- Plenair bespreken van vragen
- Sluiting
Mogelijkheid 2, met klankbeeld
- Opening
- Korte inleiding toegespitst op het unieke van de Bijbel
- Vertoning klankbeeld "De Bijbel Gods Woord"
- Pauze
- Werken in groepjes aan de hand van vragen (keuze maken uit de vragen!)
- Afronding en sluiting door de leiding
Mogelijkheid 3, gastspreker
- Opening
- Inleiding over Bijbelvertaalwerk door gastspreker, eventueel met dia's
- Pauze; collecte voor de zending
- Werken in groepjes: vragen over bijbelvertaalwerk kunnen door gastsprekers aangeleverd worden.
- Plenaire bespreking, beantwoording van vragen door gastspreker
- Sluiting
Toelichting bij de vragen en opdrachten
1a. Kun je drie redenen bedenken waarom mensen in onze 'moderne' tijd (af en toe) in de Bijbel lezen?
b. Waarom moet jij volgens Joh. 5 : 39 de Bijbel lezen?
c. Met welk doel geeft de Heere Zijn Woord aan jou?
1a.
• Uit gewoonte
• Omdat ieder mens geluk zoekt en men uit de Bijbel woorden van troost en wijsheid kan halen.
• Uit belangstelling net zoals men ook interesse heeft in de Islam, Hindoeïsme en andere godsdiensten
1.b Omdat de Schriften van Christus getuigen en alleen in Hem is de zaligheid te vinden.
1.c Om je de weg der zaligheid te wijzen. Opdat je je bekeren zult en leven.
2a. Hoe wordt in de Bijbel over mensen geschreven?
b. Hoe zou jij jezelf beschrijven als je David was?
c. Kun je een voorbeeld bedenken van een bijbelgedeelte dat jij heel anders geschreven zou hebben?
d. Vind je dit een argument om te laten zien dat de Bijbel dus geen boek van mensen is?
2.a. Als zondaren, doelmissers. Rom. 3 : 10, 11 en 12: Niemand die rechtvaardig is, die God zoekt, verstandig is, allen zijn afgeweken, niemand die goed doet enz.
b. Wij zijn meestal toch nog wel positief over onszelf. Maar David zegt over zichzelf in Psalm 51: "Ik ken mijn overtredingen en mijn zonde is steeds voor mij. Tegen U, U alleen heb ik gezondigd en gedaan dat kwaad is in Uw ogen. (...) Zie ik ben ik ongerechtigheid geboren en in zonde heeft mijn moeder ontvangen"
c. Te denken valt aan eerder genoemde Rom. 3 waar een uiterst negatief beeld van de mens wordt geschetst: onnut, afgeweken, niemand verstandig, niemand die God zoekt, niemand die goed doet, niemand rechtvaardig. Wij mensen hebben toch een positiever beeld van onszelf en zouden zo'n bijbelgedeelte toch wat afgezwakt opschrijven.
d. Kan een argument zijn, maar dit kan vrij eenvoudig weer ontkracht worden: ook niet-christenen kunnen een heel negatief beeld van de mensheid hebben en in een sombere bui dergelijke dingen schrijven.
3. In welk opzicht zijn de geboden in de Bijbel heel anders dan die in de Koran?
De geboden in de Koran moeten nageleefd worden om daarmee de kans om in de Hemel te komen te vergroten (zeker kun je daar echter nooit van zijn). Het is een juk van voorschriften en verplichtingen.
De geboden in de Bijbel vormen ook een leefregel voor een ieder, maar kunnen een mens nooit dichter bij de Hemel brengen. Voor de wedergeboren mens zijn de geboden ook beslist geen juk. De geboden zijn er "om die te doen uit dankbaarheid". Het is een liefdedienst!
4. In Gods Woord staat dat Gods Zoon op aarde kwam, gekruisigd, gestorven en begraven is en opgestaan uit de dood.
a. Waarom is dat een ergernis voor de joden (daarmee worden ook alle godsdienstige mensen bedoeld)?
b. Waarom is dat een dwaasheid voor de Grieken (daarmee worden ook alle niet-christenen bedoeld)?
a. Een lijdende God die alles aanbrengt wat nodig is voor de zaligheid van mensen is ergerlijk omdat de godsdienstige mens zelf wat wil doen en dit ook denkt te kunnen. Genade alleen is voor iedere mens van nature onverteerbaar.
b. Een lijdende God die sterft voor zondaren en zo de enige weg van behoud opent, is voor de verstandelijke mens onbegrijpelijk en onaanvaardbaar.
5. Waarom zou de Heere gewild hebben dat Zijn Woorden opgeschreven werden?
Opdat zijn Woorden doorgegeven zouden worden van geslacht tot geslacht. De Bijbel bevatten de zaken die God aan ons wil openbaren en Hij heeft het als middel in Zijn hand gesteld om mensen tot Hem te bekeren. (o.a. Jes. 55 : 11 ; 2 Petr. 1 : 19)
6. Waarom spreekt de Heere nu niet meer tot ons zoals tot Abraham en Mozes?
Er was toen nog geen geschreven Woord: God openbaarde Zich toen direct aan de mensen. Nu is dat niet meer nodig en is het Gods gewone weg Zich door Zijn Woord bekend te maken.
7a. Lees de Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 5. Waarom moeten wij zonder twijfel alles geloven wat in de canonieke boeken staat?
b. Waarom zouden sommigen gedacht hebben dat de boeken Hooglied, Prediker en Esther geen canonieke boeken zijn?
c. Kun je bedenken waarom deze boeken toch als canonieke boeken erkend zijn?
7a. Vooral omdat de Heilige Geest daarvan getuigd in de harten der gelovigen en omdat de Heilige Schrift dat van zichzelf getuigt daar de dingen die daarin voorzegd zijn ook geschieden.
b. Hooglied: vanwege de openhartige wijze waarop de liefde tussen de bruidegom en Zijn bruid(skerk) beschreven wordt. Prediker vanwege het feit dat de mens afgeschilderd wordt als weinig meer dan een beest van weinig waarde. Bovendien vertoont Prediker veel gelijkenis met oude Egyptische wijsheidsboeken en Esther vanwege het feit dat de naam van God niet eenmaal in het boek genoemd wordt..
c. Zie ook antwoord 7a.
- Hooglied is vooral geestelijk bedoeld
- In het boek Prediker wordt naast het negatieve ook het perspectief van de gelovige geschilderd
- Uit het boek Esther spreekt vooral de leiding van de Heere met Zijn volk.
8. Hoe kun je weten dat de Bijbel compleet is en dat er nooit een rol gevonden zal worden met het 67e bijbelboek? (Zie de Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 7 en de daar genoemde teksten.)
8. Bijbel is compleet volgens de teksten die genoemd worden. Wij mogen niets toe of af doen, zelfs ook niet wanneer een engel uit de hemel dat zou zeggen.
9. Lees Lukas 16 : 27-31 over de rijke man en de arme Lazarus.
a. Waarom is de rijke man niet in de hemel?
b. Waarom wil de rijke man dat Lazarus uit de dood opstaat?
c. Waarom wordt dat niet toegestaan?
d. Welk wonder zou jou overtuigen dat wat er in de Bijbel staat echt waar is ?
9.a. Hij heeft zijn "goed ontvangen in zijn leven" en bekommerde zich niet over zijn medemens.
b Om zijn broers te vertellen wat hen te wachten staat zo zij zich niet bekeren.
c. Abraham zegt (v. 31): "Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen". Dus als wij ons niet door het Woord laten gezeggen helpt iets anders (een wonder o.i.d.) ook niet. d. Alléén het wonder dat de Heilige Geest het Woord brengt in ons hart.
10. In jozua 10:12b en 13a zegt jozua: "Zon, sta stil te Cibeon, en gij maan, in het dal van Ajalonl En de zon stond stil, en de maan bleef staan..." In die tijd dacht men dat de zon om de aarde draaide. Wij weten nu dat de aarde draait. Er had dus eigenlijk moeten staan dat de aarde stil stond.
a. Vind jij dat een reden om te zeggen dat de Bijbel achterhaald is en voor onze tijd niet meer geldt?
b. Kun je uitleggen waarom de Heere deze tekst toch zo heeft laten opschrijven?
c. Vind jij zo 'n probleem belangrijk in jouw omgang met de Bijbel?
10 a. Nee: wat blijkt is dat mensen niet als machines de Bijbel geschreven hebben maar als kinderen van hun tijd. Het wonder blijft echter staan, daar gaat niets van af.
b. De mensen die het schreven waren, tijdbetrokken (kinderen van hun tijd), maar de boodschap is niet tijdgebonden.
c. Dit hoeft geen probleem te zijn: het doet niets af van de boodschap van de Schrift.
11 a. Kun je zelf een bijbelgedeelte noemen waar je verstand moeite mee heeft?
b. Hoe ga je daarmee om ? Stel je er bijvoorbeeld vragen over aan iemand of durf je er niet meer over na te denken?
c. Wat zou je zeggen als een buitenkerkelijke zo'n bijbelgedeelte aan je voorlegt en uitdaagt: "Nou, leg dat maar eens uit!"
11. a. Genoemd zouden kunnen worden, de scheppingsgeschiedenis, allerlei wonderen, opstanding uit de dood en dergelijke.
b. Goed om erover te praten en te lezen.
c. Breng je eigen vragen of onduidelijkheden niet naar buiten.Probeer niet te overtuigen: aanvaarding van bijbel is toch een zaak van het geloof. En dat is geen zwaktebod. Ook in andere godsdiensten en ook in de wetenschap gaat men uit van vooronderstellingen waarin je moet geloven, waar je van overtuigd moet zijn.
Probeer te getuigen, opdat Gods Woord kracht zou doen in harten van mensen.
Als gastsprekers kunnen uitgenodigd worden drs. R. de Blois en N. van Steensel. Beide zijn werkzaam in het vertaalwerk van de ZGC. Zij kunnen benaderd worden via het zendingsburo, tel 0348- 421220
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Mivo +14 | 24 Pagina's