JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De bekering van koning Manasse

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bekering van koning Manasse

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

2 Kronieken 33

Vers 1 De regering van Manasse is geweest van omstreeks 698 tot 643 voor Christus. De verklaarders geven verschillende jaartallen. De periode van zijn goddeloze regering heeft waarschijnlijk twintig jaar geduurd. Het volk heeft dus lang onder het harde juk gebogen.
Vers 3 Hoogten: heuvels of gebouwde altaren waarop men aan de afgoden offerde. Baäls: het woord Baäl betekent Heer. De heidenen noemden over het algemeen hun goden Baäl, omdat die over hen heersten en hen alle goeds zouden geven. Om de diverse Baäls te kunnen onderscheiden, had men Baäl-Peor (berggod), Baäl-Berith (verbondsgod) en vele anderen.
Vers 5 Heir des hemels: sterrendienst van Assyriërs en Feniciërs. Mannelijke en vrouwelijke vruchtbaarheid werden uitgebeeld door de zon en de maan. Deze hemellichamen bevatten naar heidense opvatting de geesten van de hemelbewoners.
Vers 6 Zijn zonen door het vuur gaan. In 2 Koningen 21 wordt over één zoon gesproken. Dit kan betekenen dat hij meermalen één jongen tegelijk liet verbranden. Hinnomdal: een dal ten zuidwesten van Jeruzalem, dat gebruikt werd om kinderen te wijden aan de god Molech. Ouders lieten hun kinderen tussen twee vuren doorlopen of verbrandden hen om zuiver te worden. Guichelarij, op vogelgeschrei acht geven, duivelskunstenaren en waarzeggers aanstellen is door de Heere ten strengste verboden, omdat het Hem Zijn eer ontneemt (Deut. 18, Tien geboden).
Vers 7 Gesneden beeld: in 2 Koningen 21: 7 bosgod genoemd. Dit stelt de godin Aschera (Astarte) voor. Zij nam bij buurvolken een grote plaats in als godin van de vruchtbaarheid.
Vers 10 De Heere sprak wel door Zijn profeten bijvoorbeeld Jeremia, Habakuk. In 2 Koningen 21 wordt dit vanaf vers 11 uitgewerkt. De Heere geeft hier duidelijk aan op welke manier Hij Israël zal straffen. Zoals Samaria (het tienstammenrijk) gestraft is (door wegvoering) zo zal ook Juda overkomen. Jeruzalem zal hetzelfde wedervaren als het huis van Achab. Van Jeruzalem zal niets overblijven. Het zal gezuiverd worden van boze inwoners en helemaal omgekeerd worden.
Vers 11 Koning van Assyrië: Esar Haddon. Zoon en opvolger van Sanherib.
Vers 12 'Hij hem benauwde' wil zeggen dat de koning van Assyrië Manasse in de gevangenis niet met rust liet.
Vers 14 Ofel: een gedeelte van de stadsmuur dat op een heuvel stond.
Vers 15 Wierp de afgoden buiten de stad: Manasse vernielde ze dus niet. Zijn kleinzoon Josia vergruisde ze later.
Vers 17 Offerde de HEERE op de hoogten: ze dienden de Heere niet zoals Hij voorgeschreven had, te Jeruzalem.
Vers 18 Gebed van Manasse is te lezen in de apocriefe boeken. Of het gebed ook werkelijk van Manasse is, is volgens verklaarders de vraag. Het is namelijk een uit mooie volzinnen opgebouwd gebed, dat absoluut niet bij de toestand van Manasse paste in zijn roepen om genade.
Vers 19 Woorden van de zieners: de niet nader bekende profeet Hosia beschrijft de geschiedenis van Manasse.

Pag. 2

Kwade vruchten

De overtredingen van Manasse zijn nog verder uit te werken. Dit is niet gedaan, omdat anders het doel van de schets makkelijk uit het oog verloren kan worden. Het gaat om de bekering van Manasse en niet in de eerst plaats om het uitmeten van zijn zonden. In de schets gaat het met name over ernstige zonden, die we direct als zodanig herkennen. Het is belangrijk dat de jongeren ook leren zien dat niet alleen de dingen die we als zonde ervaren, zonden zijn, maar alles wat God van Zijn eer berooft, op welke manier dan ook.

* Voorbeelden van huidige vormen van tovenarij, waarzeggerij en dergelijke

- Handlezen met als doel de toekomst te voorspellen.
- Glazen bol, vaak gebruikt door waarzegsters op kermissen.
- Onder een ladder doorlopen brengt ongeluk.
- Vrijdag de dertiende is een ongeluksdag. Er worden dan aanmerkelijk minder zaken gedaan. Merkbaar op beurzen.
- Horoscopen in allerlei bladen, die de toekomst voorspellen. Ook door onze jongeren veelvuldig gelezen!
- Bepaalde dierengeluiden zijn voortekenen. Bijvoorbeeld het kraaien van een haan.
- Bepaalde soorten muziek geven boodschappen door van satan. Denk bijvoorbeeld aan housemuziek.

* Afgoden

Voorbeelden kunnen talloos zijn. Het gaat ook niet zozeer om het opnoemen van allerlei zaken, maar meer om bewustwording. Het is belangrijk dat jongeren zich de vraag stellen: waarom wil of kan ik dit of dat niet (meer) missen. Zorg dat het begrip afgoderij concreet wordt.

Pag. 3

Aan de hand van het inleidende stukje kunnen vragen opkomen over de vrijmacht van God. Er kan zich een discussie ontwikkelen over waarom bepaalde mensen wel of niet bekeerd worden. We komen daar nooit uit, omdat dit iets is dat wij als mensen niet begrijpen kunnen. De Heere laat aan de mensen alleen weten wat Hij in Zijn Woord openbaart. Wat we niet kunen begrijpen, moeten we aan de Heere overlaten en kunnen we alleen maar aanbidden. Wijs er op dat we ons niet te veel mogen verdiepen in de verborgen wil van de Heere. Wij hebben te maken met Gods geopenbaarde wil. En die geopenbaarde wil is, dat de mensen tot bekering komen.

* Opdracht

Waarschijnlijk komt er alleen een eerlijk gesprek over persoonlijke zonden op gang als het anoniem gebeurt. Jongeren zullen niet zo snel hun innerlijk laten zien. Op de manier zoals in de opdracht gevraagd wordt, komt het dichtbij. Ze kunnen erover nadenken, zonder dat de anderen weten over wie het gaat.

* Om over te praten

Aan de hand van de stellingen kan een gesprek op gang komen. Dat is ook het doel van de opdracht. Vraag vooral naar de motivatie van het ergens wel of niet mee eens zijn.
* Bidden helpt wel. Ook al is dat niet altijd direct merkbaar. En het gebed wordt ook niet altijd verhoord zoals wij dat graag willen, maar de Heere verhoort het wel, zoals dat goed voor ons is en zo dat God aan Zijn eer komt. Wel is er verschil in bidden. Een gedachteloos afgeraffeld gebed is geen bidden te noemen.
* In Dordtse Leerregels hoofdstuk 2, paragraaf 3 staat: 'Deze dood des Zoons Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid overvloedig genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld'.
* In Jakobus 2 kun je lezen dat het geloof zonder de werken een dood geloof is. We moeten er dan wel bij zeggen dat de gelovigen dikwijls moeten belijden dat ze in veel dingen tekort komen.
* Een gelovige zal tegen de zonde strijden. Voor zichzelf zullen Gods kinderen niet zeggen dat ze minder zonden doen. Integendeel. 'Groter zondaar worden, minder zonden doen'.

Pag. 4

* Een christelijke minister zou veel kunnen noemen. Zeker als de Tien Geboden erbij genomen worden. Bij elk gebod zijn zonden te noemen.
- Andere goden: het gelijkstellen van alle godsdiensten in ons land (wet gelijke behandeling).
- Afgoden: sportverdwazing.
- Vloeken wordt getolereerd.
- De zondag wordt ontheiligd.
- Oudere kinderen worden in veel opzichten gelijk gesteld aan ouders en andere opvoeders, onderwijzend personeel en andere gezagsdragers (new age gedachte).
- Denk aan abortus, euthanasie en verslaving.
- Samenwonen, echtscheiding en dergelijke zijn algemeen geaccepteerd.
- Met vele voorbeelden uit te breiden.
* Onchristelijke minister te woord staan: het ontneemt God Zijn eer als we in allerlei toekomstvoorspellingen geloven die in strijd zijn met wat God in Zijn Woord zegt. Daarom moet de overheid het publiceren van horoscopen verbieden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1994

Mivo +12 | 32 Pagina's

De bekering van koning Manasse

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1994

Mivo +12 | 32 Pagina's