Praten over ziek zijn
Blz. 3
1. De kanttekeningen zeggen hiervan dal hij orde op zaken moet stellen. Hij moet aangeven wat er na zijn dood moet gebeuren. We zouden ook kunnen zeggen: maak uw testament.
2. Hizkia ziet geen uitkomst meer. Het enige dat hij nog doen kan, is toevlucht zoeken bij de Heere. Geen ander kan hem helpen.
3. Het gebed van Hizkia is niet zozeer een smeken om genezing. Eigenlijk doet hij niet meer dan zijn nood aan de Heere voorleggen. Hij geeft zich daarmee als het ware over aan Gods wil. En dat is juist voor ons zo moeilijk. Vaak zoeken wij onze hulp bij mensen, terwijl de Heere alleen onze Helper kan zijn. En alles is aan Zijn wil onderworpen, zelfs het opgaan en ondergaan van de zon.
Blz 4/5
Wat in de kolom op bladzij 3 gezegd wordt, gaat uit van Gods verborgen wil. Dat mogen we nooit doen. De verborgen dingen zijn voor de Heere. Deze wijze van spreken is in feite de Heere de schuld geven en is daarom zondig. De Heere heeft beloofd dat wie Hem aanroept in de nood Zijn gunst zal vinden. En daar hebben we ons aan te houden. In de kolom op bladzij 5 wordt op mensvormige wijze over de Heere gesproken.
Pag. 6
Van de meeste begrippen is duidelijk bij wie ze horen, bij sommige zal een discussie ontstaan. En dat is ook de bedoeling.
Pag. 7
Het is goed om er bij de bespreking op te wijzen dat het soms moeilijk is om bij iemand op bezoek te gaan, of iemand te schrijven die ernstig ziek is. Een aantal redenen:
- het is moeilijk je goed in de situatie van een ander te verplaatsen, de alledaagse gebeurtenissen kunnen even afleiden, maar zijn niet van wezenlijk belang,
- jij bent uiteindelijk niet degene die troosten kan ook al probeer je dat, je kunt wel (misschien naar aanleiding van een goed boek dat je geeft, of een mooi gedicht) laten merken Wie alleen troosten kan. Wijs er ook op hoe belangrijk het is na te denken over wat je schrijft. Het is bijvoorbeeld ongepast om op een kaart aan iemand die ongeneeslijk ziek is "Van harte beterschap" te zetten.
Pag. 8
Het danklied van Hizkia staat in Jesaja 38: 9-22. Hij dankte God voor zijn wonderlijke genezing. Dat is een les voor ons. Danken wij ook? Niet alleen omdat het zo hoort, maar uit echte dankbaarheid?
Pag. 11
- Het water van de Jordaan bij Naaman de Syriƫr.
- De koperen slang in de woestijn.
- Het harpspel van David voor koning Saul.
- Het badwater in Bethesda.
- Het slijk dat de Heere Jezus gebruikte bij de blinde man.
Pag. 12
Van het ziek zijn zou je kunnen leren:
Er komt eens een einde aan dit leven, en als je dan geen nieuw hart hebt, ben je voor eeuwig verloren. Het is helemaal niet vanzelfsprekend als je gezond bent. Je leert beter begrijpen hoe zieke mensen zich kunnen voelen. Er zijn belangrijker dingen dan alleen de tijdelijke.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1988
Mivo +12 | 24 Pagina's
