JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Evangelisatie onder Moslim-kinderen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evangelisatie onder Moslim-kinderen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is zaterdagochtend. Door de grauwe straten van de oude stad loopt een meisje, haar handen in de jaszakken gestopt. Het is koud en de gure wind, die langs de verveloze huizen waait, brengt tranen in haar ogen. Fatima, zo heet het meisje, loopt stevig door. Ze moet in de Keizerstraat zijn, want daar staat het gebouwtje waar iedere zaterdag bijbelclub wordt gehouden. Als ze bij het clubgebouw aankomt, blijkt de deur nog op slot te zijn. Ze is veel te vroeg! Wat nu? Plotseling voelt Fatima hoe leeg haar maag is. Een boterham heeft ze vanmorgen niet gekregen, wél een gulden. "Koop daar maar wat voor", had haar moeder gezegd. Snel loopt het meisje naar de winkel op de hoek en koopt een gevulde koek. Terwijl ze staat te wachten totdat de juffrouw en de meesters komen, heeft ze alle tijd om rustig na te denken. Ze gaat nu al een paar maanden iedere zaterdag naar de bijbelclub en ze vindt het er erg fijn. Maar soms is 't ook wel moeilijk. Haar vader zegt dat Allah god is en Mohammed zijn profeet. Maar op de bijbelclub vertelt de juffrouw of de meester over de God van de Bijbel en over de Heere Jezus. Daarom vindt haar vader het niet fijn dat ze naar de club gaat. Dan moppert hij, maar gelukkig verbiedt hij haar niet om te gaan.

Fatima wordt in haar "overpeinzingen" gestoord door het gepraat van twee juffrouws die aan komen lopen. Gelukkig, nu kan ze naar binnen.

Als het tijd is, gaan alle kinderen op de stoelen zitten die al klaar staan. Fatima, die op de eerste rij zit, kijkt even achterom; wat zijn er vanmorgen veel kinderen!

Dan gaan ze zingen. Psalm 116. God heb ik lief.... De meeste kinderen zingen uit volle borst mee, ook Fatima. Na het gebed gaat een juffrouw vertellen: Een schriftgeleerde vroeg eens aan de Heere Jezus wat hij moest doen om het eeuwige leven te beërven. De schriftgeleerde gaf zelf ook het antwoord: "Gij zult de Heere uw God liefhebben boven alles en uw naaste als uzelf". Daarna vroeg de man wie dan wel zijn naaste was.

Om dat duidelijk te maken vertelde de Heere Jezus de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. 

Het is deze ochtend bijzonder stil in het clubgebouwtje. Alle kinderen luisteren geboeid naar de juffrouw. Als de vertelling afgelopen is, krijgen ze een Bijbel en lezen met elkaar de gelijkenis.

Daarna gaan de kinderen naar de tafels om een verwerking te maken. Dit keer wordt het een boekje met daarin uitbeeldingen uit de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. De kinderen doen hun best, daarin bijgestaan door de leiding.

Zo snelt de tijd voorbij. Aan het eind van de clubochtend wordt Psalm 25 gezongen en één van de juffrouws eindigt met dankgebed. Luidruchtig en vrolijk nemen de kinderen afscheid. Ook Fatima. Het boekje dat ze gemaakt heeft, is stevig in haar hand geklemd. Ze neemt het mee naar huis om er daar nog eens naar te kijken en het haar moeder te laten zien.


Om over te praten

Als je weet hoeveel Mohammedaanse gastarbeiders er in ons land wonen, begrijp je dat de kans groot is dat je vroeg of laat met hen in aanraking komt. Misschien ken je al enkele Mohammedanen of hun kinderen in je omgeving.

Worden zij wel eens gediscrimineerd? Op welke manieren? Is er voor jou als christelijke jongere een taak ten opzichte van hen?

Welke?

Waarom is evangelisatie onder Moslims zo moeilijk?


Na afloop

Nadat de kinderen zijn vertrokken, zit de leiding van de club nog even bij elkaar. Ook deze keer kan er teruggekeken worden op een fijne ochtend.

Het evangelie mocht in alle rust weer gebracht worden aan deze kinderen. Kinderen die van huisuit nog nooit gehoord hebben van Gods Woord. Kinderen die daar niet bij opgevoed zijn. Wat zullen ze van deze ochtend onthouden? Zullen ze er nog eens aan terugdenken in de komende week; als er thuis weer eens ruzie zal zijn; als ze niets anders zullen horen dan vloeken of als een vader voor de zoveelste maal dronken thuiskomt? Zullen ze ook deze week de brede weg der wereld bewandelen? Of zal de psalm die op de club gezongen is weerklank vinden in hun harten? "Heer, ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend; Leer mij, hoe die zijn gelegen, en waarheen G ' Uw treden wendt".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1986

Mivo +12 | 28 Pagina's

Evangelisatie onder Moslim-kinderen

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1986

Mivo +12 | 28 Pagina's