JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De Gelijkenis Van De Onvruchtbare Vijgeboom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Gelijkenis Van De Onvruchtbare Vijgeboom

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

A aanwijzingen voor het gebruik

- Lees, voor je de schets bestudeert en de inleiding gaat maken, eerst Lukas 13:1-9 goed door.

- De inleiding kan bestaan uit:

- de aanleiding (Lukas 13:1-5)

- de gelijkenis

- de betekenis van de gelijkenis voor - Israël

- Nederland

- ons persoonlijk

- Lees voor je de inleiding gaat maken, ook eens een preek over deze gelijkenis.

B inleiding

Om te komen tot de betekenis van de gelijkenis van de onvruchtbare vijgeboom, moeten vi/e haar eerst onderscheiden van de geschiedenis van de verdorde vijgeboom. De les uit laatstgenoemd voorval (Mark. 11:12-26 en Matth. 21:18-22), waar de Heere Jezus een wilde vijgeboom vanwege zijn onvruchtbaarheid vervloekt en terstond doet verdorren, ligt in het geheim van de kracht die Hij openbaart (Mark. 11:24). In deze geschiedenis ligt de nadruk niet allereerst op de onvruchtbaarheid van de vijgeboom. Er staat immers bij: want het was de tijd der vijgen niet (vs. 13). Het is de les van Christus aan Zijn discipelen om te leren leven en handelen door het geloof (Mark. 11:24). De gelijkenis van de onvruchtbare vijgeboom echter, is gericht tot allen (Luk. 12:1, 54; 13:1). Hier staat wel centraal de gewisse uitroeiing van iedere onvruchtbare vijgeboom. Hier is het de tijd van de vruchten u/eli Want "de heer komt reeds drie jaren, zoekende vrucht...." (vs. 7). De eigenaar heeft recht op de vruchten, want hij heeft kennelijk alle zorg aan deze vijgeboom besteed. Duidelijker wordt dit nog als we de treffende oudtestamentische parallel lezen in Jesaja 5:2 en 4. In schril contrast staan in deze gelijkenis tegenover elkaar: de onafgebroken trouw zorgende planter, die op de gezette tijd vrucht zoekt en verwachten mag en ... een vijgeboom zonder één vrucht. Bovendien een bijzonder lankmoedige planter, maar anderzijds toch ook een bijl, die reeds ligt aan de wortel van de boom (Matth. 3:10; Luk 3:9).

De aanleiding tot deze boetprediking lezen we in het verband (vs. 1-5). Pilatus' soldaten hebben een bloedbad aangericht onder een groep Galileërs (politieke misdadigers?) en niet alleen hun bloed gemengd met dat van hun offers, maar bovendien daardoor ook nog hun offers geheel ontheiligd en voor God verwerpelijk gemaakt. Toonde God nu niet - zo was de vraag waarmee de Joden tot Jezus kwamen - hde grote zondaars deze mensen waren? Jezus wijst echter zowel het verkeerd gelegde verband tussen zonde en lijden, tussen schuld en lot óf (vgl. Job), als ook het zich bezig houden met de zonden van alleen de naaste (vgl Matth. 7:3-5). Hij noemt nog een ander voorbeeld, en richt meteen tweemaal de spits op ieder persoonlijk (vs 3 en 5)! Bekering is nodig voor allen zonder uitzondering en die bekering moet ook onverwijld komen, anders is het te laat.

C de gelijkenis

"Een zeker man had een vijgeboom, geplant in zijn wijngaard..." Reeds het beeld op zich zal de Israëliet hebben aangesproken.

Christus ontleende het beeld van de wijngaard niet alleen aan het dagelijks leven, maar ook aan het Oude Testament (Jes. 5:1-7; Jes. 27:2-6; Jer. 12:10; Ps. 80:9-18; Matth. 21:33 v.v.). De eigenaar van deze wijngaard heeft te midden van de wijnstokken ook oen vijqeboom geplant. Opzettelijk dus. Dat gebeurde wel meer.

Deze boom ging zi jn eigenaar kennelijk bijzonder ter harte en werd met bijzondere zorg omringd....

Wie anders gold dit in eerste instantie dan Israël en dat zowel in geestelijk, als in materieel opzicht (Ex. 4:22; 5:1; Ps. 147:19-20 Ps. 105; Jer. 7:25; Jes 5:4a)?

".... en hij kwam en zocht vrucht daarop..." (vs. 6).

Dit deed hij "nu reeds drie jaren" (vs. 7). Dit laatste waarschijnlijk gorokond vanaf hot vijfde jaar na de planting, want dan pas mocht men in Israël de vrucht genieten (Lev. 19:23 v.v.).De boom staal er dan dus reeds acht jaar en nog altijd is geen vrucht! Hul beeld van de vijgeboom ia zorgvuldig en passend gekozen. Do boom groei I juist in Palestina voortreffeli jk, is ongeveer 6-9 meter hoog, hooft een zeer wijde vertakking, zodat men zich eronder in de zomer geheel onzichtbaar kan maken, mede omdat de bladeren groter zijn, dan die van enige andere boom in Palestina. Hij draagt er drie maal per jaar vrucht:

- de " voo rvi. j'jen" : Hoogl. 2:13

- de "vroege vijgen" : Hosea 9:10

- de laatste, tevena do beate, de "late vijgen" : Nahum 3:12

Dn vruchten zitten verscholen (Mark. 11:13). Ze zijn - althans de late vijgen - rs;iprijk en buitengewoon zoet. Ze dienen als versterkend voedsel en hebben genezende kracht (Je3. 38:21).

Déze vijgeboom draagt niet driemaal per jaar vrucht, maar zelfs niet eenmaal per drie jaar! De eigenaar heefl verwacht... gewacht, zo heeft de Heere eeuwenlang op vruchten gewacht bij Zijn volk Isr;iiil. I r waren enkelingen die zich bekeerden, maar de algemene geest was er niet een van verootmoediging. Steeds meer werd er een verstarde onverschillige vormendienst gevonden.

".... en vond ze niet...". De boom blijft - en blijkt dus - onvruchtbaar. Wat lijkt billijker dan hem om te hakken (vs. 7)?"Waartoe beslaat hij ook onnuttelijk de aarde?" Niet alleen levert hij zelf niets op, doch hij zuigt het vocht uit de grond, waardoor daar in ook niets anders groeien kan. De vijgeboom heeft namelijk krachtige wortels en trekt rijke voeding tot zich. Waarom dan nog langer al die kosten, zorgen en moeite?

Toch volgt er nog één jaar uitstel, voor extra, onverdiende, op het eerste qezicht nutteloos schijnende zorq, door tussenkomst van de wijngaardenier, die voor uitstel pleit (vs. 8).

Dit woord gold de Joden. Maar geldt ook het Nederlandse volk. Als we zien op de gruwelijke zonden en de vruchteloosheid van ons als volk, moeten we wel vrezen hetzelfde oordeel te zullen ondergaan als Jeruzalem (vs. 9) en o.a. de gemeente van Efeze (Openb. 2:5). Waarom is de HEERE nog zo lankmoedig?

Er waren steeds wijngaardeniers...(Gen. 18:23 v.v.).

Dit woord geldt ook ons persoonlijk leven.

Indien we ons leven niet getekend zien in vs. 9a, dus geen goede vruchten voortbrengen, staan wij schuldig. Want schuldig is niet alleen hij die bedorven of kwade vruchten voortbrengt, maar juist ook hij wiens takken eenvoudig leeg zijn en helemaal geen vruchten te zien geven. Het kwade nalaten is nog beslist onvoldoende (Matth. 12:33 v.v.; 13:8; 13:23,26; Joh. 15:5,8,16; Gal. 5:16-22; Kol. 1:10 Hebr. 13:15).

Als we nog geen goede vruchten der bekering waardig (Matth. 3:8) voortbrengen en het dan onafwencfoare persoonlijke oordeel komt, ligt dat niet aan de HEERE! Hij wil ons alles schenken (Joh.1:16; Rom. 8:32). Hij heeft ook recht op ons leven, op goede vruchten (Jes. 5:4b), want Hij kan met recht zeggen:"Wat is er meer te doen aan Nijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan hen?"(Jes. 5:4a) Het oordeel wordt nog uitgesteld...".... ook dit jaar nog..."

Het is geen uitstel van onbeperkte duur! Het is geen afstel, maar bij blijvende onvruchtbaarheid, juist verzwaring van het oordeel. Jezus voltooide de gelijkenis niet

D Gespreksvragen

1. Welke periode uit de Joodse geschiedenis schijnt wel in eerste instantie te worden bedoeld met "nog dit jaar"(vs.8)?

Wie heeft bijzonder "om de boom gegraven en mest gelegd"?

Hoe ia alles afgelopen en waarom?

2. Welke lering kunnen wij trekken uit deze gelijkenis?

- als Nederlandse volk (Matth. 21:43)

- persoonlijk

3. Wanneer beslaan «ij (niet) "onnuttelijk de aarde" (vs.7)?

4. Waarom voltooide de Heere Jezus de gelijkenis niet?

E Literatuur

- J.J. Knap, Gelijkenissen des Heeren, Nijkerk, 1920

- Joh. Calvijn, Verklaring van de Bijbel, Goudriaan z.j.

- Dr. S. Greijdanus, Korte Verklaring van Lukas, deel 2, Kampen,1941

- Ch.H. Spurgeon, Gelijkenissen van de Heiland, Franeker, z.j.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1977

Salvo | 4 Pagina's

De Gelijkenis Van De Onvruchtbare Vijgeboom

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1977

Salvo | 4 Pagina's