JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

3. De kribbe en het kruis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

3. De kribbe en het kruis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit het vorige hoofdstuk blijkt dat er heel wat gegevens uit het Oude Testament zijn waaruit blijkt dat de Messias komen zal. In verschillende profetieën staat ook het werk van de komende Messias centraal. Jezus werd geboren om zondaren met God te verzoenen. Daarom klonk het lied van de engelen: "Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen" (Luk. 2: 14).

Zo kwam Gods Zoon in deze wereld. Hij werd gelegd in een kribbe, een houten voerbak voor de beesten. Waarom? "Omdat voor henlieden geen plaats was in de herberg" (Luk. 2: 7). Geen plaats, behalve in de kribbe.

Geen plaats

Twee mensen kloppen aan de poort van een herberg. Jozef en Maria.

Maria is in verwachting en dat maakt de omstandigheden dusdanig dat de toegang hen niet geweigerd zou kunnen worden. En toch... ze vragen en kloppen tevergeefs. Er is voor hen geen plaats in de herberg!

Wat een teleurstelling. Er zal waarschijnlijk geen harde afwijzing hebben plaatsgevonden. In het Oosten was men over het algemeen zeer hoffelijk. Maar, het feit blijft staan: er is geen plaats. Het is overvol in Bethlehem. Alle plaatsen zijn bezet.

Je zou verwachten dat de wereld dankbaar is voor het feit dat God mens wilde worden om mensen met God te verzoenen. Maar... het tegendeel is waar. Er is geen plaats voor Gods Zoon in de wereld. Geen plaats in de wereld van Augustus, noch in de wereld van Herodus, noch in die der Joden.

Er was wel een Messias-verwachting, maar een Messias die de Joden zou bevrijden van de Romeinse onderdrukking. Een wereld-Messias. Er is geen plaats voor de Zaligmaker van zondaren, Die door God beloofd is. Slechts enkelen zien uit naar de Vertroosting Israëls: de herders, Simeon en Anna.

De vloek

De uitdrukking "geen plaats" is een aanduiding voor de vloek waarmee Christus beladen is. Voor iemand die vervloekt is, is immers geen plaats in deze wereld. Denk maar aan het beeld van de zondebok. De zondebok moest worden uitgedreven in de woestijn. Het dier mocht niet binnen de legerplaats blijven.

Ook een mens op wie de vloek rust, is een uitgedrevene: een banneling. Zo moeten we de afwijzing van de Heere Jezus ook zien. We zien Hem in Bethlehem als een Gevloekte: een Banneling. Er is voor Hem geen plaats in de herberg, geen plaats onder de mensen in de wereld.

Hier zien we de schaduw van Golgotha reeds vallen over Bethlehem. Het is het kruisteken van Bethlehem. Boven het leven van dit Kind staat het vloekteken en het zegt: Deze is een Gevloekte en daarom is er voor Hem geen plaats.

De kribbe en het kruis

Jezus wordt in de kribbe gelegd, omdat er geen plaats voor Hem is.

Zo is het gebleven gedurende Zijn hele leven op aarde. Nergens was er op deze aarde plaats voor Hem. "De vossen hebben holen, de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge" (Luk. 9: 58). Hij is de grote Vreemdeling, de Zwerveling! Hij is de Uitgeworpene: uit Zijn vaderstad, uit Zijn volk, uit Zijn land, uit Jeruzalem!

De lijdensweg begint voor Jezus in Bethlehem. Daar wordt Hij reeds verworpen. Wat een vernedering om op zo'n onmenselijke plaats geboren te worden: een kribbe! Wat een schande reeds als Kind te worden afgewezen, uitgeworpen uit de gemeenschap der mensen. Het Kind in de Kribbe, omdat er geen plaats was voor Hem.

En aan het eind van Zijn leven blijkt opnieuw dat er geen plaats is voor Gods Zoon. "En Hij, dragende Zijn kruis, ging uit..." (Joh. 19: 17).

Buiten Jeruzalem zal Hij worden gehangen aan het kruis. Geen plaats in Jeruzalem, geen plaats op aarde, geen plaats in de hemel. Tussen hemel en aarde zal Hij hangen om de vloek op de zonden weg te dragen. Immers: "Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt" (Gal. 3:13 en Deut. 21: 23).

Kerst en Goede Vrijdag

Wanneer we denken aan de komst van de Messias in het vlees (kerst), kunnen we niet om het lijden van Hem heengaan (Goede Vrijdag).

Christus is gekomen om de straf op de zonde te dragen: "Ten dage als gij daarvan eet. zult gij de dood sterven" (Gen. 2: 17). En de mens heeft gegeten!

Jesaja getuigt: "Doch het behaage de HEERE Hem te verbrijzelen" (Jes. 53: 10). Vrijwillig wilde Hij de vloek op Zich nemen. Hij heeft de toorn van God gedragen en weggedragen. Voor Hem was er geen plaats op deze wereld. Maar, bij Hem is er wel plaats voor zondaren. Bij de Heere is er plaats voor hen, die Hem een plaats ontzegden!

Wanneer we bij de kribbe staan, zien we op de achtergrond reeds het kruis staan. In Bethlehem begint de lijdensweg van kribbe naar kruis. Daarom is Jes. 53 een hoofdstuk dat ook in de tijd van kerst gelezen kan en moet worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1993

Mivo +16 | 24 Pagina's

3. De kribbe en het kruis

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1993

Mivo +16 | 24 Pagina's