JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

2. Marijke aan het werk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

2. Marijke aan het werk

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Marijke van Nieuwdorp werkt in een kledingzaak. Ze heeft het er goed naar haar zin. In totaal zijn er zo'n 35 medewerkers in de kledingzaak die de naam draagt "Speksnijder". 'Ik ken iedereen die hier werkt', zo vertelt Marijke in de keuken waar ze de koffiekopjes staat af te drogen.

Marijke heeft eerst bij "De Wijngaard" haar voorgezette opleiding in het speciaal onderwijs te Barendrecht gevolgd. Van daaruit heeft ze stage gelopen in een gezin, een bejaardenhuis en op een fruitkwekerij. Speksnijder: Van de stichting Overstap ontvingen we een brief met het verzoek om eens na te denken over de vraag of er in het bedrijf stageplaatsen zijn voor leerlingen van de scholen voor speciaal onderwijs. Ik heb daar positief op gereageerd. Ik zie het niet meer als mijn plicht om dat te doen'. Zo is de twintig jarige Marijke bij de firma gekomen. Officieel is ze in dienst van de sociale werkplaats, maar wordt uitgeleend aan de kledingzaak.

Dat Marijke het werk geniet, is duidelijk. In de naaiatelier zit ze met een stapel broeken naast zich, bezig om zomen los te peuteren. Enthousiast vertelt ze: 'Iedere dinsdag en donderdag werk ik hier. Nu moet ik de zomen uit de broeken halen. Soms naai ik knoopjes aan bruidsjurken of tasjes aan beugels'. Wat doet ze nog meer? 'Nou, ik

Wat doet ze nog meer? 'Nou, ik vouw en plak dozen. Grote dozen en kleine dozen. De grote dozen voor jassen en pakken en de kleine dozen zijn bestemd voor de broeken en de jurken. In de keuken help ik ook. Iedere vrijdag werk ik bij een schoonzus van mw. Speksnijder. Daar help ik in het huishouden. Dat

Daar help ik in het huishouden. Dat is ook fijn werk. Ik ruim de tafel af en mag Janneke, een dochter van anderhalfjaar, in bad doen. Verder doe ik boodschappen, zeem de ramen en pas op de kinderen'. Iedere morgen gaat Marijke vanuit

Iedere morgen gaat Marijke vanuit Stolwijk op de fiets naar de zaak. 'Ik vind het alles leuk en heb het goed naar mijn zin'.

Niet alleen Marijke heeft het goed naar haar zin, maar ook haar werkgever is goed te spreken. 'Marijke is best wel druk, maar het gaat erg goed. Er is een regionaal consulent die de nodige begeleiding geeft. Hij komt af en toe eens kijken. We weten dat wanneer er problemen voordoen, we hem kunnen opbellen. Gelukkig is dat nog nooit gebeurd'. Mw. Speksnijder begeleid Marijke in haar dagelijks werk. 'We kunnen goed met elkaar opschieten. Marijke accepteert erg veel van me. Soms is het nodig om eens te zeggen: praten en breien gaat niet. Dat levert geen problemen op'. Mw. Speksnijder kent Marijke en mag haar graag. En dat is wederzijds. 'Soms heeft Marijke niet zoveel zin om te werken, ledereen heeft wel eens van die dagen dat je moeilijk op gang kunt komen. Bij Marijke merk ik dat ook. En weet je wat ik dan zo fijn van haar vind. Ineens zegt ze: Goed, ik zal het voor jou doen'. En zo blijkt dat de samenwerking goed is met Marijke.

Op het atelier werken acht personen. 'Als ik er niet ben, vangen de anderen haar goed op' zo vertelt mw. Speksnijder.

De werkgever zelf beaamt dit 'Dat Marijke het zo goed naar haar zin heeft bij ons, is voor 80% te danken aan de inzet van het personeel'.

Vouwen van dozen ziet Marijke als haar hoofdtaak. De vreugde die ze beleeft in het verrichten van arbeid is groot. Dat is te merken aan de wijze waarop ze over haar werk vertelt. Door de jaren heen is haar werk bij de firma uitgebreid. Het is begonnen met een stage van één dag in de week. Het eerste werk was het inplakken van trouwfoto's. Al snel werd de periode uitgebreid naar twee dagen per week en na een jaar werden de twee dagen drie dagen

Daarbij nog een dag huishouding. 'De dag die nog overblijft, werk ik thuis. Mijn vader heeft namelijk een tuinderij'.

Zo mag Marijke zich verheugen in haar arbied. "Dies heb ik gezien, dat er niets beters is, dan dat de mens zich verblijde in zijn werken, want dat is zijn deel" (Pred. 3: 22a).


Begrippenlijst

ZMLK-school: school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen.

Op deze school zitten leerlingen tussen de 6 en de 20 jaar. Zij hebben beperkte leermogelijkheden. De nadruk ligt op het leren van sociale- en zelfredzaamheid, bijvoorbeeld: boodschappen doen, huishoudelijke aktiviteiten, enzovoort.

MLK-school: school voor Moeilijk Lerende Kinderen.

Hier zitten leerlingen tussen de 4 en 20 jaar. De school probeert aan te sluiten bij de mogelijkheden van het kind. Er wordt gebruik gemaakt van aangepaste onderwijsmethoden.

Internaat: Permanente gezinsvervanging.

Meestal vraagt het gehandicapte kind om zoveel aandacht en verzorging, dat dit (te) zwaar is voor de ouders. Men probeert het kind een aangepast leefklimaat en optimale ontplooiingskansen te geven.

GVT: Gezins Vervangd Tehuis voor verstandelijk gehandicapten.

De bewoners leven als het ware in een soort gezinsverband, waarbij ze begeleiding krijgen bij de dingen die ze niet kunnen. Daarbij valt onder andere te denken aan: hulp bij uiterlijke verzorging, hulp bij sociale kontakten, hulp bij vrijetijdsbesteding. De bewoners doen heel veel gezamenlijk: eten, een verjaardag vieren, op vakantie gaan. Alle bewoners hebben een eigen zit/slaapkamer. Overdag zijn de bewoners als regel, naar het werk: sociale werkplaats, vrije bedrijf of dagverblijf.

DVO: Dagverblijf Voor Ouderen.

Dagverblijf voor mensen boven de 18 jaar met een verstandelijke handicap. Soms worden hier arbeidsmatige aktiviteiten verricht. Veel wordt er gedaan om de sociale redzaamheid te vergroten. Er wordt geprobeerd de bezoekers zoveel mogelijk aan het gewone leven te laten deelnemen. Er is tevens tijd voor rekreatieve en kreatieve aktiviteiten.

Sociale werkplaats

Op de sociale werkplaats werken verstandelijk gehandicapten die tot arbeid in staat zijn. Zij werken onder aangepaste omstandigheden. Zo houden en bevorderen zij hun arbeidsgeschiktheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

Mivo +16 | 24 Pagina's

2. Marijke aan het werk

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

Mivo +16 | 24 Pagina's