JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

5. Izaks verdere leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

5. Izaks verdere leven

Genesis 26

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een hongersnood dwingt Izak ertoe zijn woonplaats te verlaten. Hij trekt naar Abimélech de koning der Filistijnen (aantekening 1). Uit vers 2 blijkt dat Izak van plan is om vandaar naar Egypte te trekken. Maar te Gerar verschijnt de HEERE hem. Izak wordt gewaarschuwd niet naar Egypte te gaan. Hij krijgt de opdracht om als vreemdeling te wonen "in het land, dat Ik u aanzeggen zal". Uit het verband blijkt dat daarmee de omgeving van Gerar is bedoeld. Aan deze opdracht verbindt de HEERE ook een belofte: Hij zal met Izak zijn en hem zegenen en de beloften die Hij gedaan heeft aan zijn vader Abraham vervullen (aantekening 2).

Uit vrees voor zijn eigen leven komt Izak er echter toe om van Rebekka te zeggen dat zij zijn zuster is. Zo neemt hij de toevlucht tot de leugen en niet tot het gebed! Zijn leugen komt na geruime tijd aan het licht. Abimélech ziet aan de manier waarop Izak en Rebekka met elkaar omgaan dat die beiden man en vrouw moeten zijn (aantekening 3). Abimélech roept Izak bij zich en maakt hem een ernstig verwijt over zijn bedrog. Dat had gemakkelijk heel ernstige gevolgen kunnen hebben. Abimélech vaardigt een bevel uit, dat niemand op straffe des doods Izak of Rebekka iets mag aandoen. Wat blijkt ook bij Izak dat zijn werken met zonde bevlekt zijn en dat hij de verzoenende kracht van het bloed van het beloofde Zaad nodig heeft.

Als Izak door de HEERE rijk gezegend wordt (vers 12-14), wekt dat de jaloezie van de Filistijnen, zodat Abimélech hem wegzendt. Izak gaat dan iets verderop in de vallei wonen. Hij graaft de dichtgestopte waterputten van zijn vader Abraham weer op. Als zijn knechten ook nieuwe waterputten graven ontstaat er steeds ruzie tussen hen en de filistijnse herders (aantekening 4). Izak toont zich echter vredelievend en gaat de twistzoekers twee maal uit de weg. Aan de bronnen geeft hij echter namen die aan het gebeurde herinneren (aantekening 5).

Wanneer Izak naar Berséba (aantekening 6) trekt, vernieuwt de HEERE daar Zijn belofte. Izak bouwt een altaar en "roept de naam des HEEREN aan" (aantekening 7). Als de Filistijnen merken dat God met Izak is, komen ze om een verbond te sluiten. Opnieuw blijkt Izaks verzoenende houding.

Veel verdriet hebben Izak en Rebekka van de twee hethietische vrouwen met wie Ezau trouwt (Gen. 26:35).


Aantekeningen

1. Zie aantekening 1 van het gedeelte over de offerande van Izak.

2. Zie Gen. 12:2, 3 en 7, Gen. 13:14-17, Gen. 15:4,5,7 en 18, Gen. 17:2-8.

3. In onze Statenvertaling vertaald met "jokken". Zie de kanttekening.

4. Deze maken aanspraak op het eigendomsrecht van die bronnen, omdat ze in hun gebied gegraven worden. De andere bronnen die dichtgestopt waren behoorden reeds toe aan Abraham.

5. "Esek": twist - "sitna": strijd - "rehoboth": ruimte.

6. Betekent "Put van zeven" of "Put van eed".

7. Uitdrukking die wijst op openbare Godsverering (Gen. 4:26 en 12:8).


Gespreksvragen

1. Vergelijk de geschiedenissen van Abraham en Izak met elkaar. Welke overeenkomsten en welke verschillen vallen je op? Zie Gen. 12:10-20, Gen. 20 en Gen. 21:22-34.

2. Izak moest als "vreemdeling" verkeren onder Filistijnen.

a. Hoe vervult Izak die opdracht?

b. Wat zegt de Bijbel over de vreemdelingschap van de gelovige? Zie 1 Petr. 2:11-18. Heeft het bijbelse begrip "vreemdelingschap" ook gevolgen voor jouw leven?

3. a. Was het nodig dat Izak zijn toevlucht tot de leugen nam?

b. Is een noodleugen geoorloofd?

4. Wat leert Izaks houding bij de twist over de waterputten ons?

5. In vers 25 lezen we van altaar-tent-put als symbolen van het godsdienstig, huiselijk en maatschappelijk leven. Deze volgorde is niet willekeurig. Kun je dat verklaren?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1983

Mivo +16 | 24 Pagina's

5. Izaks verdere leven

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1983

Mivo +16 | 24 Pagina's