Achtendertig jaar ziek
De drie grote feesten
• Het paasfeest
Op het paasfeest werd de bevrijding uit Egypte herdacht. Er werd een lam geslacht en het bloed werd aan de deurposten gestreken, ter herinnering aan wat er gebeurde bij de tiende plaag: de eerstgeborenen in de huizen waar bloed aan de deurposten gestreken was, werden gespaard. Er werden bittere kruiden en ongezuurde koeken gegeten. In de tijd van de Heere Jezus werden de paaslammeren alleen in de tempel geslacht.
• Het pinksterfeest
Het pinksterfeest werd ook oogstfeest of wekenfeest genoemd. God werd gedankt voor de graanoogst. Later werd ook de wetgeving op Sinaï herdacht.
• Het Loofhuttenfeest
Het Loofhuttenfeest was een dankfeest voor de oogst. Het werd ook gevierd als aandenken aan Gods hulp tijdens de woestijntocht, toen het volk in tenten woonde.
Een wonderlijke wijze van genezing
"Want een engel daalde neder op zekere tijd in dat badwater, en beroerde het water; die dan eerst daarin kwam, na de beroering van het water, die werd gezond, van wat ziekte hij ook bevangen was." Telkens werd de eerste persoon, die in het water kwam, genezen. Hieruit blijkt de souvereiniteit van God. Het is een gunst van Hem als Hij iemand geneest. Niemand heeft er recht op. God had het water niet nodig om iemand te genezen, maar Hij wilde gebruik maken van dit teken.
Wilt gij gezond worden?
'Wilt gij gezond worden?" Dit lijkt een vreemde vraag aan iemand die al zo lang ziek is. De vraag sluit echter aan bij de hopeloosheid van de man. Hij was moedeloos en onverschillig geworden. Hij zag geen enkele mogelijkheid om ooit nog gezond te worden. Hij constateerde zijn ongeneeslijkheid, maar door deze vraag werd zijn verlangen naar genezing weer gewekt.
De sabbat
De Heere Jezus genas deze man op de sabbat. Zo wilde Hij de bedoeling van deze heilige dag duidelijk maken. De sabbat is bij uitstek de dag om goed te doen. De sabbat is bedoeld om uit te rusten van ons dagelijks werk. Juist op deze dag hebben we de gelegenheid om bezig te zijn in de dingen van Gods Koninkrijk. Het dragen van een last op de sabbat was verboden. In Jeremia 17: 21 en 22 lezen we: "Zo zegt de HEERE: Wacht u op uw zielen, en draagt geen last op den sabbatdag, noch brengt in door de poorten van Jeruzalem. Ook zult gijlieden geen last uitvoeren uit uw huizen op den sabbatdag, noch enig werk doen; maar gij zult den sabbatdag heiligen, gelijk als Ik uw vaderen geboden heb." Het dragen van een last staat hier dus in het kader van werken. Het was goed dat de Joodse leiders toezagen op de naleving van het sabbatsgebod. Zij begrepen echter niet dat Gods geboden gegeven zijn tot welzijn van de mens. "De sabbat is gemaakt om de mens, niet den mens om de sabbat" (Markus 2: 27).
Zonde en ziekte
Soms wordt in de Bijbel een direct verband gelegd tussen een bepaalde persoonlijke zonde en een persoonlijke ziekte. Dat dit verband er ook was bij deze man in Bethesda blijkt uit vers 14: "Zondig niet meer, opdat u niet wat ergers geschiede." De Heere Jezus noemde de zonde van deze man niet met name, maar liet hem wel voelen dat Hij het wist.
Wij als mensen mogen dit verband nooit leggen. Twee mensen kunnen dezelfde zonde doen. Bij de één is het directe gevolg ziekte, de ander wordt niet gelijk gestraft door God. Als iemand gezond is, kan hij er zich absoluut niet op beroemen geen zondaar te zijn of in ieder geval niet zo'n grote zondaar als iemand die wel ziek of gehandicapt is. Of we nu ziek zijn of gezond, we zullen in Christus' bloed verzoening moeten vinden voor onze zonden. Hij is van God geschonken tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en tot een volkomen verlossing (Heidelbergse Catechismus, vraag 18)!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1998
Mivo +12 | 32 Pagina's
