Vrijheid ontnomen
Aantekeningen bij het ledenblad
Blz. 3
* Paulus en Silas waren (vals) beschuldigd van een misdaad.
* De 'eigenaars' van de vrouw waren zonder inkomsten komen te zitten.
* Vervolgingen zijn door de Heere Jezus voorzegd. Van meer mensen wordt geschreven dat ze verblijd zijn dat ze om de Naam van Jezus lijden.
* De vruchten van bekering zijn: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Blz. 4
De hoofdmannen wilden Paulus en Silas weg hebben, omdat ze gegeseld waren, zonder vooraf te zijn verhoord.
Blz. 5
* Er is sprake van iemand die per ongeluk gedood wordt. De dader moet naar een vrijstad vluchten.
* Als iemand een dief op heterdaad betrapt en doodt, is het geen bloedschuld. Als hij dat later doet wel.
* Als iemand uit armoede steelt, is dat minder erg dan overspel.
Blz. 6
* Vervolging is op zich geen zaak van vreugde. Het is genade als er blijdschap in ervaren mag worden.
* Het is een probleem hoe je je op moet stellen zonder onnnodig aanstoot te veroorzaken. Maar het mag geen uitvlucht zijn.
* 1. Jeremia (Jeremia 38)
2. Hosea (2 Koningen 17)
3. Petrus (Handelingen 12)
4. Simson (Richteren 16)
5. Jozef (Genesis 39)
Blz. 7
* Het taalgebruik is wel grof, maar past wel in die tijd. In onze tijd zouden we zoiets niet zeggen. Zeker van een dominee mag verwacht worden te weten dat de ene mens niet slechter is dan de ander.
* Eenzame opsluiting zal niet veel helpen. Je moet de straf dan zien als rechtvaardige vergelding.
Blz. 8
1. De leider reageert zo om Mustapha manieren bij te brengen.
2. De jongens maken dikwijls hun schoolperiode niet af, maar gaan de straat op om te werken of te... stelen.
3. John vindt het niet fijn om in de gevangenis te zitten en reageert dit dan af door overal op te mopperen.
4. Soms helpt gevangenisstraf, maar dikwijls vervallen de gedetineerden weer in dezelfde misdaad.
Blz. 9
Je behoeft de overheid niet te gehoorzamen als ze iets eist dat tegen Gods Woord ingaat. De overheid als Gods dienares moet de zonde straffen. Voor iemand persoonlijk geldt: je moet je naaste liefhebben als jezelf.
Blz. 12
In Hebr. 13: 3 gaat het om het gebed voor gevangen om des geloofs wil. Maar ook voor andere gevangenen moeten we bidden.
Informatie voor twee bijeenkomsten
Deze schets is bestemd voor twee bijeenkomsten: de eerste over Paulus en Silas en de tweede over het gevangeniswezen. Bij de voorbereiding kan het ledenblad en het instructieblad gebruikt worden.
Voor meer informatie over het gevangeniswezen verwijzen we naar:
- Daniël 1990 nr. 7; 1991 nr. 12
- Terdege 1990 nr. 1, 2 en 3
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1992
Mivo +12 | 24 Pagina's
