De toekomst is dichtbij
Het onderwerp dat in deze schets behandeld wordt, is moeilijk. Het vraagt om veel voorbereiding, niet in de laatste plaats door middel van gebed. Toch is het iets, dat vooral toch ook tieners bezighoudt. Veel jongeren kennen enorme angstgevoelens als ze denken aan of horen over de oordeelsdag. Zeker met het oog daarop mag het ons gebed wel zijn, of we op een evenwichtige manier met de jongeren mogen bezig zijn over de wederkomst van de Heere Jezus.
Het is een goede zaak om tijdens de bespreking in te gaan op de angstgevoelens die er kunnen leven. Zorg dat er gelegenheid is hierover vragen te stellen of iets te zeggen.
Een verteller, die de kinderen de opdracht gaf hun vinger eens een poosje in het vuur te houden, om zo een voorstelling te krijgen van de hel, had er blijkbaar zelf weinig van begrepen, dat de diepste pijn van de hel niet het vuur is, maar het buiten God en Christus zijn. Hij had er kennelijk ook geen idee van wat hij met deze opdracht bij de kinderen te weeg bracht.
Zou het niet veel meer onze houding moeten zijn, zoals Paulus het beschrijft in 2 Kor. 5: 11: Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof. Met daaraan verbonden, het vervolg in vers 20: Wij bidden u van Christus' wege, laat u met God verzoenen.
De opzet van het leden- en leidingblad
Het overzicht van de stof behandelt het laatste oordeel zoals dat beschreven wordt in Mattheüs 25: 31 - 44. In het ledenblad gaat het meer over de toekomende dingen en het waakzaam zijn waarover in Mattheüs 24 gesproken wordt. Hierdoor wordt voorkomen dat er te veel overlap is tussen de inleiding voor de pauze en de bespreking na de pauze.
Collage
Het onderwerp 'De toekomst' is geschikt voor het maken van een collage. Te denken valt aan een collage waarin met foto's en krantenkoppen iets weergegeven wordt van de tekenen der tijden. Een bijgeschreven bijbeltekst kan aangeven wat er bedoeld wordt. Deze wijze van bezig zijn met het onderwerp zal de betrokkenheid bevorderen.
Aantekeningen bij de vragen
Blz. 3
* In Jesaja 35: 5 wordt gesproken over het heil dat de Heere Jezus verworven heeft. Het gaat dus om het Koninkrijk der hemelen, waar niemand meer zal zeggen: 'Ik ben ziek'. Met de komst van de Heere Jezus ging deze belofte in vervulling. De wonderen die Hij deed, waren daarvan tekenen.
* Professor Grimberg verwachtte een aardse toekomst in dit leven, Gods volk verwacht een hemelse toekomst na dit leven.
* Als we denken over onze toekomst, kan gesproken worden over beroepskeuze, huwelijk, bezit, maar belangrijker is het bezig te zijn over onze toekomst na dit leven.
* Het is goed om over je toekomst na te denken en plannen te maken, als we dat maar in afhankelijkheid van de Heere doen. We hebben de taak immers om de aarde te bouwen en te bewaren. Als we er maar niet zo door in beslag genomenworden dat we de dingen van de eeuwigheid vergeten.
Blz. 4
Ontwikkelingen die genoemd kunnen worden in verband met de eindtijd:
* (burger)oorlogen
* spanningen tussen landen en volken
* ziekten (aids)
* honger
* verdrukking en vervolging van de gelovigen
* verkouden van de liefde, individualisme, egoïsme
* het evangelie is bijna over de hele wereld verkondigd
Blz. 5
Vers 3:. De Heere Jezus had gesproken over de verwoesting van Jeruzalem en Zijn wederkomst. Nu wilden de discipelen weten wanneer dat zou gebeuren.
Vers 5: Er zullen veel verleiders komen die zeggen dat ze de Christus zijn en veel mensen zullen het geloven,
Vers 6a: Denk aan de Golfoorlog, de oorlog in Joegoslavië en de spanningen in de Sovjet-Unie.
Vers 7b: Denk aan de aids-epidemie, de honger in Afrika, vloedgolven in Bangladesh.
Vers 9b: Christenen worden openlijk of in het geniep vervolgd. Ook uitgelachen worden of negeren hoort daarbij.
Vers 12b: Ieder moet maar voor zichzelf zorgen en voor zijn eigen belangen opkomen. Het individualisme/egoïsme is een kenmerk van onze tijd.
Vers 13: Volharden betekent: ondanks alle tegenstand de Heere trouw blijven. Dat kan alleen door het geloof gewerkt door de Heilige Geest,
Vers 14: Er zijn maar weinig gebieden in de wereld waar het Evangelie nog nooit verkondigd is. Door de moderne communicatiemiddelen, kan het tot in de meest afgelegen streken gebracht worden. Dat is in de geschiedenis nog nooit zo geweest.
Blz. 6
1. Wie geen kind van God is, kan die dag alleen maar met angst tegemoet zien. Maar ook bij Gods kinderen leeft het verlangen naar de wederkomst weinig. Dat is geen goed teken.
2. Guido de Brés zat vanwege zijn geloof in de gevangenis toen hij deze woorden schreef. Hij moest sterven omdat hij zijn geloof niet kon verloochenen. Maar hij geloofde dat dit sterven voor hem gewin was. Wat een genade als je dit mag geloven en je het hemelse leven boven het aardse bestaan acht.
3. Gelukkig zijn er ook nu mensen die naar de komst van de Heere Jezus uitzien. Het leeft heel sterk bij heidenen die tot het geloof komen. Maar ieder kind van God zal ogenblikken hebben dat dit verlangen in zijn hart leeft.
Blz. 7
De 'rechtvaardigen' kennen door genade iets van de liefde tot God en de naaste. Het is dus geen verdienste, maar genade. Bij het doen van goede werken gaat het niet om hun eigen, maar om Gods eer. We zeggen wel eens: ze hebben een lamp op de rug. Dat betekent: ze zijn een licht voor anderen zonder er zelf erg in te hebben. De goddelozen hebben alleen maar oog voor hun eigen belangen en genoegens. Ze hebben geen oog voor anderen.
Blz. 8
De zonden worden vergeven door de genoegdoening van Christus. God de Vader schenkt uit genade de gerechtigheid van Christus en zal daarom nimmer de zonden van Zijn kinderen gedenken.
Blz. 9
1. De hel is de plaats van de allerdiepste vernedering. Het is het ondergaan van de helse angsten en smarten. We zien dit in het lijden van Christus. Zijn bloedzweten in Gethsemané en Zijn verlaten zijn aan het kruis op Golgotha tonen ons het lijden van de verdoemden in de hel. Zij zullen dit ondergaan in het gezelschap van de duivelen. En het zal duren tot in eeuwigheid.
2. In Jesaja 11 wordt gesproken van hel komende vrederijk. Daar zal naast elkaar staan, wat nu tegenover elkaar staat:
wolf - lam
luipaard - geitenhok
kalf - jonge leeuw
koe - berin
leeuw - os
zoogkind - adder
kind - basilisk
Blz. 11
1. heerlijkheid
2. vergaderd
3. bokken
4. grondlegging
5. vreemdeling
6. bezocht
7. wanneer
8. geherbergd
9. krank
10. broeders
11. gij
12. eten
13. gezien
14. hun
15. minsten
Onder de pijl komt te staan: Ja kom Heere Jezus.
Verhaal 'Als je Hem zag komen...'
In 'Daniël' 34ste jaargang nr. 25 is een verhaal van mevr. J.W. van den Berg opgenomen onder de titel 'Als je Hem zag komen'. Het gaat over een jongen die dreigt onder te gaan in de wereld van disCo en popmuziek. Dan hoort hij het lied 'If Jesus came to your house...' ...als Jezus bij je kwam, zou je Hem dan zo binnen kunnen laten? Geschikt om voor te lezen voor jongeren vanaf 14 jaar.
Als u het nummer van 'Daniël' niet meer hebt, kunt u een kopie van het verhaal op het Bondscentrum aanvragen.
Samen zingen
Het gedicht 'Maranatha' op de achterzijde van het ledenblad is ook geschikt te zingen. Hiernaast staat de muziek.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1991
Mivo +12 | 24 Pagina's
