JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Handleiding bij: Occultisme, in de macht van de duivel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handleiding bij: Occultisme, in de macht van de duivel

22 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aanwijzingen voor het gebruik
Horoscopen, glaasje draaien, waarzeggers… Het zijn allemaal zaken waar we van jongs af al voor worden gewaarschuwd. De meeste zaken zijn heel duidelijk dat ze invloed hebben op je leven. Ze worden occult genoemd. Maar wat betekent dat dan? En gaat het alleen om zulke duidelijke zaken? In deze Treffer gaat het over occultisme. Het is geen eenvoudig onderwerp. Toch is het belangrijk om jongeren bewust te maken van de macht van de duivel. In de (in onze ogen) onschuldigste dingen probeert hij vat te krijgen op het leven van mensen, ook van onze jongeren.
Daarom is het goed om bewustwording te creëren bij jongeren. Het is belangrijk om goed na te denken hoe je dit thema gaat behandelen. Tieners zijn snel nieuwsgierig en de dingen die verboden worden, zijn juist spannend om te doen. Daarom het advies om niet uitgebreid op allerlei occulte dingen in te gaan. Ga bijvoorbeeld niet uitgebreid uitleggen hoe glaasje draaien werkt.
Naast het waarschuwende karakter van deze Treffer gaat het ook over het positieve van een leven met de Heere. Wijs onze jongeren daar ook op. Dat geeft immers rust en vrede. Juist voor de Heere Jezus is de duivel ontzettend bang.

NB. Elke avond moet je goed voorbereiden, maar denk over deze avond vooral goed na. Welke boodschap wil je brengen? Hoe ga je deze brengen?
Vraag in de voorbereiding juist bij dit onderwerp in het bijzonder de leiding van de Heilige Geest. Laat dat je gebed zijn voor de avond, maar ook tijdens de avond. Als de duivel ergens bang voor is, is het wel de naam van zijn grote Rivaal, de Heere Jezus Christus. Hij heeft immers de kop van de satan vermorzeld.

Het doel van deze Treffer is:
• Jongeren leren wat occultisme is en hoe dit in het dagelijkse leven voorkomt.
• Jongeren leren dat occultisme invloed op je heeft en hoe je eruit bevrijd kan worden
• Jongeren leren dat een leven met de Heere zoveel rijker en beter is, dan een leven in de macht van de duivel.
• Jongeren worden jaloers gemaakt op een leven met de Heere

Programmasuggesties:
Lezen: Efeze 6 (geestelijke wapenrusting)
Psalm 91 (de schuilplaats van de Almachtige)
Leviticus 19 : 26-37 en 20 : 6 en 27
Deuteronomium 18 : 9-14
Jesaja 8 : 19-22
Handelingen 13:6-12
Zingen: Psalm 4 : 1 en 2
Psalm 7 : 3
Psalm 17 : 4
Psalm 68 : 1
Psalm 91 : 1

Toelichting op vragen en opdrachten

Blz. 3, 4 en 5 – Saul
In deze Bijbelstudie gaan we in op het leven van Saul. Hij wordt door de Heere uitgekozen om koning te worden over het volk Israël. In het begin van zijn koningschap lijkt het alsof hij de Heere dient. Er wordt zelfs gezegd dat de Geest des Heere op hem kwam. Hij profeteert met de profeten.
Toch zien we in het leven van Saul dat zijn dienen van de Heere niet oprecht is. Boze geesten teisteren hem. In de slag met de Filistijnen zien we dat de angst over hem regeert. Hij neemt zijn toevlucht niet tot de Heere, maar neemt zijn toevlucht tot een waarzegster in Endor.
In de Bijbelstudie gaan we aan de slag met drie Bijbelgedeelten waar het gaat over Saul en de/een geest.

WERKVORM:
Verdeel de groep in drie kleinere groepjes. Elke groep gaat aan de slag met een Bijbelgedeelte. Geef de jongeren evt. het Bijbelgedeelte op papier, zodat ze dingen kunnen onderstrepen. Laat hen de vragen uit de Treffer met elkaar maken en ga het gesprek er over met hen aan.
Als slotopdracht krijgt elk groepje de opdracht om in één zin de centrale boodschap uit het Bijbelgedeelte op te schrijven. Deze centrale boodschap wordt plenair gedeeld. Stel daarna de vraag: Welke opvallende verschillen zie je in de bovenstaande Bijbelgedeelten?

1. Wat gebeurt er als Saul de profeten ontmoet?
Laat de jongeren onderstrepen wat er met Saul gebeurt. Hij vertrekt bij Samuël en komt een groep profeten tegen. De Geest van de Heere komt over hem en hij begint te profeteren. Profeteren betekent hier dat hij met de profeten gaat leren. In sommige verklaringen wordt gezegd dat de profeten zo krachtig de Heilige Geest ervaren dat ze in een geestvervoering zijn geraakt en dat Saul hierin meedoet, omdat de Geest Gods ook over hem komt. Profeten woonden wat afgezonderd. Als de Geest van God vaardig over hen werd, trokken ze musicerend en lerend door het land. Daardoor werden ze soms ook als wat vreemd ervaren.

2. Waarom zijn de mensen zo verbaasd?
We lezen in vers 11 dat de mensen verbaasd zijn. Ze vragen zich af wat er met Saul gebeurd. Ze merken dat er iets veranderd is bij Saul. Dit zijn ze niet van Saul gewend. Saul was een grote en stoere man. Ze kennen hem als boer en nu ineens wordt hij aangegrepen door de Geest van God en begint hij te profeteren.
Om duidelijk te maken wat er gebeurt, kan je het volgende voorbeeld gebruiken:
Op je vereniging zit een jongen. Het is een stoere gast die op zich wel mee doet, maar ook enorm geniet van alles om hem heen. Hij zegt niet zoveel tijdens een Bijbelstudie. Hij heeft het regelmatig over de muziek die hij luistert en soms heb je daar je bedenkingen bij. En ineens tijdens een JV-avond staat hij op en begint hij te praten. Hij houdt een soort preek, waar iedereen diep van onder de indruk raakt. Sommige jongeren zijn geraakt, anderen vragen zich af wat hij doet of wat er gebeurt.
Dat is ongeveer wat er met Saul en het volk gebeurt.

3. Er staat in vers 10: de Geest des HEEREN werd vaardig over hem. Wat betekent dat?
De uitdrukking vaardig worden over kan ook worden weergegeven als ‘indringen’ of ‘krachtig werken in’. Het gaat erom dat de Geest van de Heere op een zodanig manier in iemand werkt dat de Geest invloed heeft op zijn gedrag. De Geest van de Heere maakt Saul een ander mens. In vers 9 staat dat God zijn harte veranderde in een ander. In 2 Korinthe 5:17 lezen we dat degenen die in Christus zijn een nieuw schepsel zijn. Wanneer de Heilige Geest over mensen komt, zal Hij hen ook veranderen. Toch zien we bij Saul een opvallend verschil. Het gaat bij Saul niet over wedergeboorte, maar over toerusting voor zijn koningschap. God geeft hem bijzondere gaven om het land te leiden, te besturen en te regeren. De Heere laat aan Saul zien dat Hij hem vergezelt in alles wat hij onderneemt. Het is Sauls opdracht om dan ook in Gods wegen te wandelen en Hem te betrekken bij alles wat hij doet.
Wellicht dat het goed is om hierbij ook het verschil met David te laten zien. Die was bang dat God Zijn Geest van hem terug zou trekken vanwege zijn zonde: En neem Uw Heiligen Geest niet van mij (Psalm 51 : 13).

Stelling: Als ik ineens een preek ga houden, zal iedereen vreemd opkijken.
Het voorbeeld is al mijn of meer aangehaald. Probeer ook eens te achterhalen waarom ze dan vreemd op zouden kijken. Rust immers niet op elke christen de plicht om anderen voor Christus te winnen? Moeten we dan niet juist anderen jaloers maken op een leven met de Heere Jezus? Wat dat betreft is het vreemd dat we zo weinig bezig zijn met Gods Koninkrijk en de uitbreiding daarvan. Dat het vreemd is dat wij een preek houden, heeft er ook mee te maken dat we liever bezig zijn met ons eigen leven en ons al snel ervoor schamen dat we christen zijn, toch?

4. Waarom wordt Saul jaloers?
Saul merkt dat David succesvol is in de oorlogen. Naar aanleiding daarvan stelt Saul David aan als legeraanvoerder. David krijgt van iedereen vertrouwen. Als David terugkeert van het slagveld trekt een grote groep vrouwen David tegemoet. Ze ontvangen het leger van Saul met gezang, reidans, tamboerijnen en luiten. Ze zijn blij met de overwinning. Saul hoort hen zingen: Saul heeft zijn duizenden verslagen, maar David zijn tienduizenden. Daarmee geven ze aan dat David meer Filistijnen verslagen heeft dan Saul. Dat raakt Saul en hij wordt erg boos. Hij voelt zich blijkbaar bedreigd in zijn koningschap, want hij zegt: voorzeker zal het koninkrijk nog voor hem zijn. Vanaf dat moment slat David Saul wantrouwens gade en zoekt hij elke gelegenheid om David te doden. Als er een boze geest op hem komt, probeert hij David aan de wand te spietsen.

5. Wat is het verschil met de vorige geest die op Saul kwam?
De geest die hem nu aangrijpt maakt hem razend. In vers 8 staat dat hij ontstak. Dit kan ook vertaald worden dat hij als een razende tekeer ging in zijn huis.
Hij merkt dat de Heere met David is en dat hij verliest. Diep van binnen is hij (of de boze geest) bang van David en de God van David.
De Geest van de Heere zal nooit geweld gebruiken, terwijl de duivel altijd uit is op de ondergang van mensen.

6. Welke conclusie trekt Saul over de nabijheid van God in het leven van David en hemzelf?
Hij merkt dat de Heere wel met David is en hem beschermt. Tot twee keer toe beschermt de Heere hem. Hij wordt bang van David, maar vooral bang van de God van David. Hij merkt dat de Heere hem definitief verlaten heeft.

7. Saul stelt David aan als overste over een gedeelte van zijn leger. Wat wil hij daarmee bereiken?
Allereerst is David niet meer elke dag in zijn buurt. Hij is dan niet meer voortdurend in het paleis.
Maar het is goed in te denken dat Saul een ander doel heeft met deze risicovolle positie. Misschien hoop Saul daarmee te bereiken dat David in de oorlog gedood wordt. Deze kwade bedoeling komt expliciet naar voren in vers 17, 21 en 25.
Saul bereikt echter het tegenovergestelde. Vers 14 zegt dat de HEERE met hem was. En omdat hij zo succesvol was door de nabijheid van de Heere krijgt hij steeds meer aanzien in het land. Saul gedraagt zich steeds meer als een bange man die zichzelf probeert te handhaven, terwijl het gezag van David door Gods hulp groeit.

8. Omschrijf met eigen woorden wat de geest aan Saul voorspelt.
De geest (Saul denkt dat het Samuël is) laat duidelijk zien dat de Heere geweken is van Saul. God is de vijand van de koning van Israël geworden. God heeft gedaan wat hij door de dienst van Samuël al voorzegd had. God heeft Saul verworpen. Het volk Israël zal een grote nederlaag behalen in de strijd tegen de Filistijnen. Saul en zijn zonen zullen sterven in de strijd.

9. Saul schrikt van de boodschap. Hoe blijkt dat?
Nadat Saul de woorden heeft gehoord, valt hij direct met zijn volle lengte ter aarde. Vers 20 geeft aan dat Sauls krachten hem begeven uit angst voor de gesproken woorden. Daarnaast heeft Saul de hele dag niet gegeten. Hierdoor is hij volledig uitgeput en lamgeslagen.

10. Waaruit blijkt dat Saul een verkeerde beslissing heeft genomen om naar de waarzegster te gaan?
Saul gaat naar de waarzegster toe in een vermomming. Niemand mag zien dat hij naar deze vrouw toe gaat. Daarom verkleed hij zich en gaat hij ’s nachts naar deze vrouw toe.
Als de waarzegster bang is dat hij en zijn knechten spionnen zijn van koning Saul zweert hij zelfs bij de naam van de Heere dat haar niets zal overkomen. De ene zonde brengt de andere zonde voort.
De reden dat hij naar deze vrouw toegaat, is dat hij het niet meer weet. Eerst leefde Samuël nog en kon hij advies aan hem vragen. Maar nu Samuël gestorven is, heeft hij niemand om iets te vragen. Daarin zie je ook dat hij zijn vertrouwen niet op de Heere stelt. Daarom vraagt hij ook om de geest van Samuël op te roepen. Uiteindelijk komt er een soort geest. Saul denkt dat het echt Samuël is en daarom maakt hij een diepe buiging uit eerbied voor Samuël.
De boodschap brengt Saul niet aan de voeten van de Heere.
In 1 Kroninieken 10 : 13-14 wordt de beslissing van Saul negatief beoordeeld vanwege zijn ontrouw aan God. Daar wordt specifiek verwezen naar het geit dat hij een waarzegster geraadpleegd heeft. Toen hij dat deed, was het echt uit met Gods geduld. Het contact met de occulte wereld leidt tot de onherroepelijk neergang van Saul.

11. Welke waarschuwing krijg jij uit dit Bijbelgedeelte?
Laat jongeren hierop zelf reflecteren. Een paar aandachtspunten:
- De duivel heeft ook veel macht. Hij voorspelt heel nauwkeurig wat er de volgende dag gaat gebeuren.
- Het raadplegen van een waarzegster brengt angst mee.
- Het feit dat het bezoek aan de waarzegster stiekem moet gebeuren laat zien dat het zaken zijn die het daglicht niet kunnen verdragen.
- De uitzichtloze situatie van Saul laat zien wat een leven zonder de Heere teweeg brengt.

Welke opvallende verschillen zie je in de bovenstaande Bijbelgedeelten?
- De geest van de Heere brengt rust. Nergens lees je dat Saul met geweld begint te profeteren. De boze geesten brengen echter onrust teweeg: moordneiging, agressie en angst.
- De geest van de Heere geeft afhankelijkheid, maar de boze geesten laten denken dat Saul het allemaal zelf wel kan.
- In hoofdstuk 10 gaat Saul nog in de weg van de Heere en voegt zich bij de profeten, maar in de andere hoofdstukken merk je daar niks meer van.

Blz. 6 en 7 – Occultisme
Occultisme is een verzamelbegrip. Om goed uit te kunnen leggen wat occultisme is, moet je jezelf goed en intensief verdiepen in de materie. Het is dan ook goed om er veel informatie over op te zoeken. Aan het eind van deze handleiding staan diverse suggesties om meer te weten te komen over occultisme.

Het is belangrijk om jongeren te laten beseffen hoe gevaarlijk alles wat met occultisme te maken heeft, is. Gebruik daarbij concrete en aansprekende voorbeelden en ervaringsverhalen. Pas echter wel op dat je door je voorbeelden jongeren nieuwsgierig maakt naar allerlei occulte spelletjes. Begin 2015 was bijvoorbeeld ineens de ‘Charlie-Charlie-Challenge’ ineens immens populair, ook onder reformatorische jongeren. Het is altijd een afweging die je moet maken in hoeverre je bij het benoemen van zulke spellen de nieuwsgierigheid opwekt.

Laat jongeren bij de vragen op deze pagina eens eerlijk naar de wereld om hen heen kijken. Waar zien zij dat de duivel werkt en bezig is. Laat dit ook heel dicht bij komen.

Blz. 8 en 9 – Wat doet het met mij?
Occultisme raakt je. Er zijn verschillende verhalen bekend dat het in aanraking komen met occultisme en daar ook mee door gaan, invloed heeft op je handelen en je gedrag. Ook hierbij is het goed om wat achtergrond informatie over op te zoeken.

In de Treffer worden een aantal globale kenmerken genoemd. Als er herkenning is bij een aantal kenmerken is het niet direct zo dat een jongere occult belast is. Pas er dus voor op dat je met deze losse kenmerken etiketjes gaat plakken.
Daarnaast moet je er voor oppassen dat je hulpverlener gaat spelen. Als jongeren echt met een occulte belasting rondlopen, moet hierbij professionele hulp in geroepen worden.
Wel mag je met de jongeren bidden. Al eerder is gezegd dat de duivel van één Iemand echt bang is en dat is de Heere Jezus. Hij alleen kan ten diepte mensen verlossen uit de macht van de satan.

Blz. 10 en 11 – God of de duivel?
Het blijkt vaak dat het occulte dicht tegen godsdienst aanligt. De duivel probeert vaak het werk van de Heere na te apen. Luther noemde hem daarom ‘de aap van God’. Los van het na-apen is het goed om te beseffen dat de duivel ook grote macht heeft. Toch zijn er op het oog kleine, maar toch grote verschillen tussen het werk van God en het werk van de duivel. Op blz. 10 en 11 worden deze naast elkaar gezet. Als leidinggevende is het belangrijk om niet te veel de duivel uit te spelen tegen God, alsof het een keuze is, maar maak jongeren vooral jaloers op een leven met de Heere. Het is zo goed om de Heere te dienen. Geen slaafse vrees en slaafs dienen, maar een leven uit dankbaarheid. Voor Jozua was het geen keuze toen hij het volk een soort keuze voor hield: Kies dan heden wie gij dienen zult (…). Ik en mijn huis, wij zullen de Heere dienen. Om dat dat hem beter uit kwam? Nee, juist niet, maar zij dienen de Heere ondanks alles, ondanks alle afgoden, omdat Hij het waard is. Lees in dat kader heel Jozua 24 nog maar eens door.

Bespreek met de jongeren de Bijbelgedeelten.

Werk van God                                                                          Werk van de duivel 
Exodus 7 – God laat Zijn macht zien door van                     1 Samuël 28 : 1-25 – Zie de toelichting op de  
een staf een slang te maken. Als de Egyptische                 Bijbelstudie
tovenaars het ook doen, laat God dit toe, maar 
toont daarna dat Hij toch machtiger is. De staf 
van Aäron eet de andere staven op.

Mattheüs 2 : 1-12 – God laat aan de sterrenkijkers 
uit het Oosten een groot teken zien. Daardoor 
worden zij gedreven om te gaan zoeken naar de 
Koning van de Joden. God zorgt er voor dat 
wijzen uit het Oosten komen om het Kind Jezus 
te aanbidden, terwijl er (vrijwel) niemand van 
het volk geïnteresseerd is in dat Kind.

Handelingen 1 : 15-26 – Het lijkt of hier geesten 
aangeroepen worden. Toch is er een opvallend 
verschil met zomaar geesten aan- of oproepen. 
De naam van de Heere wordt eerst  aangeroepen.  

Blz. 12
Op de achterkant van Treffer vindt je nog een verhaal uit Daniël over een vrouw uit Rusland en de invloed van occultisme op haar leven. Maar ook hoe deze machten verslagen zijn. Alleen door een leven met de Heere.

Werkvormen:

Let op: Denk goed na over eventuele werkvormen.

Bij dit thema is het goed om veel met elkaar in gesprek te zijn over de volgende vragen:
- Wat is occultisme?
- Hoe zie je occultisme terug in het dagelijkse leven? Spits het echt toe op het leven van de jongeren.
- Welke invloed heeft occultisme op je leven?
- Hoe wordt je er van verlost?

Natuurlijk kan je deze vragen behandelen in een inleiding, maar laat dat nooit op zichzelf staan. Daarom het advies om als verwerkingen vooral gespreksvormen in kleine groepjes aan te bieden. Dit biedt een veiligere omgeving om te praten. Het vraagt wel wat begeleiding en dus inzet van alle leidinggevenden.

Leestips:
- Occultisme – Uitgave van de Jeugdbond, 1996
- Dichterbij dan je denkt – Uitgave van de Jeugdbond, 1998
- Duivels dichtbij, dr. S.D. Post
- Jouw leven en het occulte, dr. W.J. Ouweneel

- Op internet is erg veel informatie te vinden over dit onderwerp. Vooral vanuit evangelische hoek is er veel aandacht voor dit thema. Veel informatie is soms dan ook van evangelisch getint, maar zeker wel bruikbaar om je voor te bereiden op dit thema.

○ De stichting Heartcry heeft in een aantal lezingen aandacht gegeven aan dit thema (o.a. lezing dr. M.J. Paul en Arjan Baan). Het is goed om rondom dit thema eens op hun website te kijken en de artikelen die ze aanbieden te lezen. – www.heartcry.nl
○ Ook op Refoweb worden verschillende vragen gesteld. Vooral dr. M.J. Paul antwoord op deze vragen. – www.refoweb.nl/vragenrubriek

TIP: Op onze website www.jbgg.nl zijn alle jaargangen van Daniël en al ons werkmateriaal te raadplegen. Als je binnen de zoekfunctie zoekt op Occultisme vind je diverse artikelen uit Daniël en Mivo-schetsen over Occultisme.


Achtergrondinformatie:
'Ik zie, ik zie wat jij niet ziet' - over occultisme

'Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.' Toen je klein was, deed je dat spelletje wel eens. Als je wel eens bezig bent geweest met glaasje draaien –hopelijk niet- dan moet die kreet je óók bekend voorkomen. "s Nachts als ik in bed lig, hoor ik heel rare dingen. Soms zie ik ook gestalten door m'n kamer, of gaat de deur plotseling open, terwijl er niemand is.’ Steeds vaker hoor je dit soort ervaringen van jongeren.

Je snapt dat we het dan hebben over occultisme. Hopelijk onbekend terrein voor jou, maar het kan ook zijn dat je aan den lijve ervaren hebt dat God een 'onzichtbare tegenpartij' heeft die er alles aan doet om je bang te maken. Daarom in dit artikel een ontmaskering en een röntgenfoto van satan en zijn occulte 7x24-uurswerk.

Gevallen engelen
Lang voor de schepping waren er ongehoorzame engelen, onder leiding van satan. Ezechiël 28:12-19 vertelt dat een groot aantal gevallen engelen door God uit de hemel is gezet. Het is een indrukwekkend gedeelte, waarin God als het ware roept: 'Waarom, waarom hebben jullie Mij verlaten?'
De plek waar de gevallen engelen sinds hun val wonen, is de hel. De duivel en alle andere geesten of demonen zitten niet stil. 1 Petrus 5:8 zegt niet voor niks: ‘Wees nuchter en waak, want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden.’ Duidelijker kan niet. Misschien denk je: ‘Ik merk er niks van, dus 't zal wel meevallen.’ Maar… 'ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.’
Computerspellen
Naar de praktijk van alledag. Jongeren (vooral jongens) spelen computerspellen als Doom, Diablo, Quake, Forestia - spellen met geesten, duivels en spoken. Populair zijn ook RPG’s (Role Playing Games). Je speelt dan zelf in de rol van geest, heks of tovenaar.
Niet alleen de pc, ook de tv is een apparaat om in de gaten te houden. Je kunt de tv-gids niet openslaan of er staan wel occulte series in. Bijvoorbeeld Buffy the vampire slayer, een tienerserie die seizoenenlang draaide - aan geesten geen gebrek. De videotheek leent ook The Exorcist uit, een occulte horror bij uitstek. Wist je dat tijdens het opnemen van deze film maar liefst negen mensen onverklaarbaar stierven?
Char is ook al sinds een paar jaar wekelijks op de Hollandse buis te vinden. Dat is een mevrouw die dode familieleden van gasten in haar programma oproept. Zap even door naar MTV –niet dus- en je ziet dat satan nooit stil zit. Oude hardrock bands als Black Sabbath (zanger Ozzy Osbourne heeft ook een eigen show) of Metallica komen regelmatig langs. Marilyn Manson is ook al jaren bekend, regelmatig komt hij in Nederland optreden voor duizenden fans. Zijn teksten zijn te gruwelijk voor woorden.
‘Oh, maar naar dat soort bands luister ik nooit hoor...’ Heel goed, maar wat dacht je van onschuldig lijkende muziek als die van Sting? Goede muziek, maar gemaakt onder leiding van het ‘hoofdkantoor’ van satan. Wist je dat hij jaren geleden heeft verteld: ‘I sold my soul to the devil’? Ook veel andere muzikanten hebben dit trouwens letterlijk zo gezegd. Daarnaast gaan er talloze verhalen rond over teksten van de Backstreet Boys, Elton John, The Beatles, The Black Eyed Peas. Als je de muziek achterstevoren luistert, hoor je satanische teksten met boodschappen als 'I love you Satan.' Dit noem je ook wel 'backmasking.' Opeens geen liedje meer van Elton John over Lady Diana’s dood, maar een overduidelijk satanische boodschap.
Glaasje draaien
Het is niet alleen muziek, spelcomputer en film, er gebeurt nog meer om jou heen. Veel jongeren kennen het fenomeen glaasje draaien. Op veel middelbare scholen worden pauzes hiermee gevuld. Eerst heel spannend en dus aantrekkelijk, maar later lopen jonge meiden en jongens angstig rond. ‘Ik ben heel vaak bang, ik hoor elke keer dingen in m'n hoofd, en kasten gaan helemaal trillen op m'n kamer.’
Wat houdt glaasje draaien nou in? Kort gezegd is het zo dat je met een groep in een kring zit, met in het midden een glas, en daaronder een bord met alle letters en tien cijfers. Er wordt aan een geest gevraagd om te komen. Vervolgens gaat het glas zweven over de letters en cijfers, waardoor woorden en boodschappen ontstaan.
Vorig jaar had ik een ontmoeting met een meisje van 12 die niks anders deed. De groep waarin ze zat, ging zelfs zo ver dat ze elkaars bloed opdronken, omdat dit gevraagd was door een geest.
Krankzinnig! Het meisje was doodsbang en opvallend agressief op school. Omdat ze zich zó had opengesteld voor kwade machten, was ze geen eigen baas meer. Alle hulpverlening en gesprekken ten spijt, ze kon echt alleen door gebed bevrijd worden.

‘Kicken man’
De duivel werkt heel eenvoudig. Allereerst verleidt hij je met iets lekkers. ‘Spannend, glaasje draaien: dat zo'n ding kan zweven, kicken man.’ Of denk aan wicca's, vaak jonge meiden die denken dat ze een leuke hobby doen als ze bezig zijn met hekserij. Zogenaamd onschuldig, spannend en leuk. De band Within Temptation is onder hen populair. Wicca's geloven in één centrale regel: ‘Doe niemand kwaad en doe verder wat je wilt.’ Ze geloven dat het normaal is om contact te hebben met geesten, totdat... Totdat diezelfde geesten je bang maken. En dat vertel je niet even zomaar tegen je ouders. Dus zit je klem, bang in het donker, bang om alleen te zijn. Wat moet je dán? ‘Hoe kom ik hier vanaf?’
Na de verleiding komt de angst. De lekkere ‘breezer’ smaakt naar vergif. Want je kunt een boodschap horen dat iemand dood gaat of dat er een ongeluk zal gebeuren. Van dichtbij heb ik gezien dat een jongen de opdracht kreeg een vriendin te vermoorden. Ze werd vastgebonden, haar keel werd dichtgeknepen. Dat duurde lange seconden, totdat ze riep: ‘Jezus, help!’ De jongen liet toen verschrikt los. Nu gelooft hij in God!

Bevrijding
‘Wees nuchter en waakt’, zegt Petrus. Speel dus geen occulte spelletjes, je brandt jezelf eraan. Als je je niet opengesteld hebt voor occulte zaken, hoef je niet bang te zijn dat geesten bezit van je nemen. Wanneer je dit wel hebt gedaan, is de oplossing 'eenvoudig'. Er is maar één ding waar geesten niet tegen kunnen, dat is dat Jezus wordt aangeroepen.
Iemand die dit leest en bezig is geweest met occulte dingen, heeft hulp nodig van anderen, die God bidden om door Jezus' gezag je te bevrijden. Ga bijvoorbeeld naar een jeugdwerker in je kerk of naar je predikant. Meestal is er gebedsbevrijding voor nodig om van occulte ervaringen los te komen.
Vergeet niet, je bent geen bezit van de duivel, maar van God!

Bron: www.HGJB.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 2015

Treffer | 21 Pagina's

Handleiding bij: Occultisme, in de macht van de duivel

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 2015

Treffer | 21 Pagina's