De Amish, wij en Gods Woord
Door rond te kijken in de wereld uan anderen ga je soms ook anders naar je eigen leven kijken. Hieronder wordt beschreven hoe de Amish over bepaalde onderwerpen denken en handelen. Na iedere beschrijving wordt de vraag gesteld hoe wij over dit onderwerp denken en handelen en wordt gevraagd naar bijbelse gegevens. De onderwerpen dienen in groepen te worden besproken en plenair te worden afgerond.
1. Het huwelijk
Amish worden geacht te trouwen met iemand van het eigen geloof. De man geldt op grond van 1 Kor. 11: 3 als hoofd van de vrouw. Het huishouden en de opvoeding van de kinderen is het domein van de vrouw, de man doet het werk buiten en treedt, zo nodig, ook naar buiten.
a. In welk opzicht ben je het eens met de Amish en in welk opzicht verschilt jouw mening van die van de Amish?
b. Hoe spreekt Gods Woord over het bovenstaande?
2. Het gezinsleven
Kinderen worden gezien als een zegen. Van jongs af aan worden ze oi derwezen in het meedragen van verantwoordelijkheid voor elkaar. Gehoorzaamheid is hoofdregel voor het opgroeiende kind.
a. Wat is het verschil tussen de Amish en ons?
b. Hoe spreekt Gods Woord over het bovenstaande? •
• 3. De overheid
De overheid is noodzakelijk, maar niet meer dan dat. Religie is geen overheidstaak. Publieke functies worden door Amish niet nagestreefd. Zij zullen nooit naar de rechter gaan, ook niet om wanbetalers van buiten tot betaling te dwingen.
a. Ben je het met de mening van de Amish eens of niet?
b. Hoe spreekt Gods Woord over de overheid en over de rechtspraak?
4. Het onderwijs
Aanvankelijk bezochten de Amish openbare scholen. Later, toen de lei plicht werd uitgebreid en de scholen groter werden, rees daartegen ver;
De kleine plattelandsscholen voldeden aan de verwachtingen van de
De kinderen ontvingen er het basisonderwijs en de invloed van de wereï bleef er beperkt.
De scholen worden door de Amish zelf gebouwd en betaald. Het ondi gericht op het aanleren van de basisvaardigheden en kennis van de Bij clusief de daarbij behorende levensstijl. Het gaat om het aanleren van ke, praktische kennis, niet om intellectuele ontwikkeling of het sti van een kritische zin. "Tracht niet naar de hoge dingen, maar voe; nederige. Zijt niet wijs bij uzelven" (Rom. 12: 16). "Is niet de wijs deze wereld dwaasheid bij God?" (1 Kor. 3: 19).
a. Wat is jouw mening over het speciaal onderwijs voor reformatorische kinderen? Is er verschil met de visie van de Amish?
b. Hoe spreekt Gods Woord over het onderwijs aan de kinderen? Is onze mening (reformatorisch onderwijs) en de visie van de Amish in overeenstemming met de Schrift?
5. Sociale verzekeringen
Zo goed als de rol van de overheid bij het onderwijs beperkt wordt geacht, zo verzetten de Amish zich ook tegen de door de overheid georganiseerde sociale verzekeringen. Het is de taak van de gemeenschap te zorgen voor de ouderen, de weduwen, de wezen en de behoeftigen. "Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige" (1 Tim. 5: 8).
Oude mensen genieten aanzien, de jongeren worden geacht voor hen te zorgen. Bejaardenhuizen kennen de Amish niet, want de ouderen wonen bij hun kinderen in. Meestal in een aanleunwoning bij het ouderlijke huis.
Overheidspensioenen worden niet geaccepteerd.
a. Wat is jouw mening over het bovenstaande? Wat is het verschil tussen de houding van de Amish en onze houding ten aanzien van de sociale verzekeringen?
b. Hoe spreekt Gods Woord over het bovenstaande onderwerp? Is onze visie in overeenstemming met de Schrift of is de mening van de Amish meer bijbelgetrouw?
6. Ootmoed en nederigheid
Naar Ef. 5: 27 moet de gemeente zonder vlek of rimpel zijn, heilig en onbesmet. Deze eis vertaalt zich in een verregaande wereldmijding, waarbij teksten als Rom. 12: 2 ("En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds") en 2 Kor. 6:14 ("Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?") de grondslag vormen.
Vreemdelingen, zo zien ze zichzelf, reizigers naar de eeuwigheid. Maar dan toch anders dan in de gereformeerde traditie. Ootmoed en nederigheid staan zo zeer centraal dat geen Amish ooit zal zeggen dat hij bekeerd is. Tot het 'uw roeping en verkiezing vastmaken' komt het niet. Het hoogste is een leven vanuit de hoop op een betere toekomst. Gehoorzaamheid en zelfverloochening krijgen meer nadruk dan het geloof door genade alleen. Het accent ligt op Christus als voorbeeld voor het leven, al wördt Zijn offer voor de zonden niet ontkend.
a. Wat is het verschil tussen de mening van de Amish en de gereformeerde geloofsleer?
b. Wat is het gevaar van de mening van de Amish?
c. Geef een antwoord met bijbelse gegevens op het bovenstaande gedeelte.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 1993
Mivo +16 | 32 Pagina's