JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Gespreksvragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gespreksvragen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. In de theologie van Calvijn gaat het om de eer van God op alle terreinen van het leven.

Wat kan het verschil zijn tussen een "Godsdienstig leven" en een leven zoals Calvijn dat bedoelde?

2. "In zijn theologie legde Calvijn sterk de nadruk op Gods eer. Ook de samenleving buiten de kerkmuren, ja de hele schepping, diende onder Gods koningschap te vallen. Door innig samen te werken moesten kerk en overheid, wel ieder op hun eigen gebied, strijden voor de eer van God op alle terreinen van het leven."

a. Wat wordt met deze uitspraak bedoeld?

b. Wat betekent deze uitspraak voor de praktijk?

3. Calvijn vond het belangrijk om de kerkelijke tucht te handhaven (Zie NGB art. 32).

a. Waarom is een goede orde in het kerkelijk leven nodig?

b. Wat dient het kenmerk van de tucht te zijn?

c. Hoe dient de overheid en hoe dient de kerk de tucht te handhaven?

4. Om de herinnering aan de heiligen van de rooms-katholieke kerk uit te roeien, mochten kinderen in Genève slechts bijbelse namen dragen.

a. Waarom was dit in de tijd van Calvijn belangrijk?

b. Waarom is zo'n 'wet' in onze tijd niet meer te verwezenlijken?

5. In Genève werden praktische maatregelen getroffen om het burgerlijk leven te reformeren. De heiliging van het leven stond centraal, ook in de burgerlijke wetten. Er werden voorschriften gegeven over de invoering van de nieuwe mode, de haardracht, bevallingen en huwelijksfeesten (zie bijv. pag. 10 en 11).

a. Wat vind je hiervan?

b. Als reaktie op de hervormingsmaatregelen van Calvijn, zei een tegenstander van Calvijn in één van de raadsvergaderingen het volgende: "We leven toch niet meer onder de Joodse wet, maar onder de genade". Wat vind je van deze uitspraak?

c. Iemand die in die tijd in Genève was geweest (ook al was hij het niet met de gang van zaken eens) merkte op: "Tijdens mijn verblijf te Genève bemerkte ik iets zeer belangrijks, dat ik niet alleen niet vergeten kan, maar waarnaar ik ook mijn gehele leven zal blijven verlangen. Behalve dat zij geheel als vrijstaat is ingericht, bezit deze republiek ook nog een bijzonder sieraad en tuchtinstituut in haar zedenrechtbank, met haar wekelijks onderzoek van het gedrag, zelfs van de kleinste overtredingen der burgers...". Wat vind je van deze uitspraak?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1989

Mivo +16 | 24 Pagina's

Gespreksvragen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1989

Mivo +16 | 24 Pagina's