1. Een geopende deur
"Zie, Ik heb een geopende deur voor u gegeven en niemand kan die sluiten." Het is de verhoogde Christus, Die dit machtswoord spreekt tot de kleine gemeente in Filadélfia. In de tijd dat Johannes het boek der Openbaringen schrijft is Filadélfia een stadje ten zuid-oosten van Sardis in de Romeinse provincie Asia, het huidige westelijke gedeelte van Turkije. Het dankt zijn naam aan de stichter, koning Attalus II Filadelfus. Filadelfus betekent: 'die zijn broeders en zusters liefheeft'. Deze koning liet dit stadje omstreeks 150 voor Christus bouwen. Vanwege de centrale ligging groeide dit plaatsje snel uit tot een middelpunt van de Griekse beschaving en godsdienst.
Filadélfia
Wanneer het Evangelie voor het eerst gepredikt is en door wie is niet bekend. In tegenstelling tot de gemeenten van Sardis en Laodicéa wordt de gemeente van Filadélfia niet berispt, maar geprezen! Evenals in de gemeente van Smyrna worden hier de rijke vruchten van volharding, trouw en standvastigheid door Christus Zelf genoemd. Deze volharding geldt ten aanzien van het bewaren van Zijn Woord en het belijden van Zijn Naam. In Smyrna en Filadélfia zijn het de Joden, die als tegenstanders van het Evangelie de gemeente benauwen en verdrukken. Met de woorden 'synagoge des satans' wordt het duivelse karakter van deze aanvallen op de gemeente des Heeren aangeduid. Het is uiteindelijk de satan zelf die de kerk tracht te verwoesten en de Evangelieverkondiging probeert te weren. In deze benarde situatie gaat de Heere Jezus als de Koning van Zijn Kerk tot de gemeente van Filadélfia spreken middels de brief. "Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, Die de sleutel Davids heeft; Die opent en niemand sluit, en Hij sluit en niemand opent." In de Naam van deze Afzender ligt op zich al zoveel troost en bemoediging. De gemeente van Filadélfia mag even gerust adem halen. De Heere is nabij: "Hij is de Getrouwe, Die nooit zal laten varen het werk dat Zijn hand begon." Tegen alle Joodse dwaalgeesten in hoort de gemeente nu dat Christus leeft en dat Hij hen door alles heen zal beschermen. De verachte Jezus van Nazareth, door de Joden geminacht en verworpen, is de eeuwige Zoon van God, die spreekt nadat Hij gestorven is. Niet de Joden, maar Christus heeft de macht om de toegang tot de gemeente te schenken of te weigeren. Hij is als de meerdere Eljakim, de grote Sleuteldrager van het Koninkrijk der Hemelen (Jes. 22:22). En als Christus opent, dan moet de satan wijken en dan kan niets de vrije loop van het Evangelie hinderen.
Een geopende deur
Na deze troostrijke inleiding spreekt Christus verder: "Zie, Ik heb een geopende deur voor u gegeven..." Een geopende deur! Het is een beeld, waarmee in het Nieuwe Testament zeker twee dingen worden aangeduid. Ten eerste: de geschonken gelegenheid om het Evangelie te verkondigen. De apostel Paulus gebruikt het beeld meermalen. Wanneer hij terugkomt van zijn eerste zendingsreis, dan verhaalt hij aan de broeders van Antiochíë dat de Heere de deur des geloofs geopend heeft voor de heidenen (Hand. 14:27). Ook spreekt hij van een geopende deur in Éfeze en in Tróas (1 Kor. 16:9 en 2 Kor. 2:12). Kennelijk heeft de apostel hier goede gelegenheid gevonden om de boodschap des Evangelies te brengen.
Echter het betekent nog meer! Een geopende deur duidt niet alleen op de geschonken gelegenheid, maar ook op de zegen en de vrucht die de Heere op de prediking schenkt. Daar waar sprake is van een geopende deur, is de Heere bezig grote dingen te doen (Hand. 14:27). Dat wil zeker niet zeggen, dat er geen tegenstanders zijn, die de vrije loop van het Evangelie trachten te verhinderen. Paulus heeft in Éfeze een grote en krachtige deur voor het Evangelie gevonden, maar hij voegt daar onmiddelijk aan toe: "Er zijn vele tegenstanders" (1 Kor. 16:9). In Filadélfia waren het de Joden die fel gekant waren tegen het Evangelie van vrije genade. En feitelijk overal waar het Evangelie gebracht wordt, openbaart zich de vijandschap van een bepaalde groep. Zo ook in onze dagen. Op allerlei manieren wordt in Nederland getracht de sporen van het christelijk verleden uit te wissen. Toch mogen wij zeker niet klagen. Ten aanzien van de uitoefening van de godsdienst genieten wij een grote mate van vrijheid. Maar hoe is dat gesteld in andere landen?
Veraf... en dichtbij?
Zijn we ons bewust van wat er zich afspeelt in de Oostbloklanden? Binnen de landen waar officieel alleen het denken van één partij wordt getolereerd, is alle andere filosofie of godsdienst verboden. Kerken mogen bestaan, zolang deze niet staatsgevaarlijk zijn. De ware Christenen zullen vaak de niet-officiële weg moeten bewandelen, willen ze niet in strijd handelen met Gods Woord. Is er in deze landen dan geen gelegenheid om het Evangelie te verkondigen? Zullen de evangelisten en predikanten daar geen geopende deur in de Heere vinden? Zullen nietige mensen dan in staat zijn om het Evangelie te binden? Gods werk gaat door en Zijn Woord is niet gebonden (2 Tim. 2:9). We moeten wel bedenken dat ook in de tijd van Paulus het Christendom geen officiële erkenning genoot. Integendeel, het was de tijd van verdrukking en vervolging!!
Grote dingen gebeuren er op dit moment in China, ondanks het officiële verbod van de autoriteiten. Een geopende deur! Ondanks de verdrukking in de afgelopen 20 jaar is er sprake van een explosieve groei van de kerk. Kunnen we dat ook in Nederland zien? Nederland: geen belemmering om kerkdiensten te beleggen, waar en wanneer... Nederland: geen dictatuur... Maar, waar zien wij de waarachtige eenheid, waar de groei van de kerk en de doorwerking van christelijke normen en waarden? Nederland: een geopende deur?
We zien in Filadélfia dat de Heere Zijn gemeente bewaart en in stand houdt. Dat is geen mensenwerk! Een geopende deur... voor u gegeven, zo staat er in de tekst. Het is een gave van de Koning van de Kerk, als Hij de vrije verkondiging van Zijn Woord schenkt en daarboven ook nog voor de vruchten in staat. Gods kinderen hebben maar kleine kracht, maar de grote Sleuteldrager opent en niemand sluit. De Heere staat voor Zijn eigen werk in! In Nederland, maar ook in landen waar geen officiële vrijheid van de kerk is. Hij is de Machtige, Die dwars door het IJzeren Gordijn een deur voor het Evangelie kan openen!!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Mivo +16 | 44 Pagina's
