JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

7. Verwerkingsmogelijkheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

7. Verwerkingsmogelijkheden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met deze schets kun je op verschillende manieren werken.

 

Bijbelstudie

De hoofdstukken 2-6 kunnen goed gebruikt worden voor bijbelstudies. Een lid van de vereniging leidt dit in. Daarbij kan naast deze schets ook gebruik gemaakt worden van de literatuur. De aantekeningen in deze schets dienen als achtergrondinformatie. Hierna gaan de leden de vragen in groepjes bespreken. Na de groepsdiskussie vindt de plenaire bespreking plaats.

Deze schets leent zich er goed voor om een jong verenigingslid zo'n bijbelstudie te laten inleiden.

 

Gewone inleiding

Met behulp van een encyclopedie en een bijbelverklaring kan deze schets gebruikt worden om een inleiding over het gehele leven van Izak te houden. Het is in zo'n geval aan te raden om enkele gespreksvragen uit de verschillende hoofdstukjes te kiezen.

 

Meerdere avonden

Sommige verenigingen geven er de voorkeur aan meerdere avonden met een bepaald thema bezig te zijn. Met behulp van deze schets kan een vereniging vijf avonden besteden aan het leven van Izak: Izaks geboorte, Abrahams offer, Izaks huwelijk, Izaks verdere leven en Izaks ouderdom en dood.

 

Parafrase

De werkwijze is als volgt:

- het bijbelgedeelte wordt voorgelezen;

- de leden krijgen even de tijd om het gelezene op zich te laten inwerken;

- elke groep krijgt als opdracht een parafrase te maken van het schriftgedeelte. Dus onder woorden brengen wat er staat. Dit wordt opgeschreven;

- iedere groep leest zijn eigen parafrase voor;

- de verschillende parafrasen worden vergeleken;

- het schriftgedeelte wordt onder leiding van de voorzitter besproken.

Opmerking: neem nooit een te lang gedeelte: vijf verzen is voldoende.

 

Groepsgewijs stellen van vragen met doorschuiven

De werkwijze is als volgt:

- het schriftgedeelte wordt gelezen;

- de vereniging wordt in groepen van 4 à 5 leden verdeeld;

- de groepen stellen in 20 à 30 minuten een aantal vragen op;

- elke groep schuift zijn vragen naar een andere groep die deze gaat beantwoorden. Zo beantwoordt men dus elkaars vragen;

- de groepen geven verslag van de vragen en antwoorden;

- tenslotte een samenvattende bespreking onder leiding van de voorzitter.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1983

Mivo +16 | 24 Pagina's

7. Verwerkingsmogelijkheden

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1983

Mivo +16 | 24 Pagina's