JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "Leven met de dood"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "Leven met de dood"

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit blad treft u aan:  
- Aanwijzingen voor het gebruik van de MlVO-schets "Leven met de dood"  
- Programma-suggesties voor een avond over de schets  
- Aantekeningen bij de vragen

Aanwijzingen voor het gebruik

De MIVO +14 schets over "Leven met de dood" verschijnt in de serie werkschetsen voor de oudere tieners op de vereniging.
Hoewel in eerste instantie geschreven voor deze groep, kan de schets, uiteraard met enige aanpassing, ook door -14 groepen of door gewone +12 groepen (jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 jaar) gebruikt worden.

Het blad voor de leden bevat vrijwel alle informatie die de inleider nodig heeft. U dient de schets dus pas na de inleiding uit te delen aan de leden, om niet het gras voor de voeten van de inleider weg te maaien!

Wanneer de schetsen uitgedeeld zijn, kan met de verwerkingsvormen achterin de schets verder gewerkt worden. Na afloop van de avond kunnen de leden de schets mee naar huis nemen.

Programma suggesties

Doel van de schets

Het doel van de schets is om jongeren na te laten denken over de dood en de voorbereiding daarop. Daarbij komen heel praktische zaken aan de orde, waarover ze waarschijnlijk nog nooit hebben nagedacht. Natuurlijk komt ook de voorbereiding op de dood als de overgang naar de eeuwigheid aan de orde. Tenslotte mag gewezen worden op Hem, Die de dood overwonnen heeft. Een teer en belangrijk onderwerp dat ons allen aangaat.

Mogelijkheid 1

- Opening
  • Drie korte inleidingen over de schets:
     * één jongere belicht de voorbereiding op de dood en de noodzaak daarvan naar aanleiding van hoofdstuk 1 en 3
     * één jongere belicht de gang van zaken rond een sterfgeval en de vraag waarom begraven naar Gods Woord is en cremeren niet (hoofdstuk 2)
  • Een leidinggevende sluit af met een inleiding over hoofdstuk 4 en 5
- Pauze
- Verwerking a.d.h.v. de vragen in kleine groepjes
- Plenaire afronding en sluiting

Mogelijkheid 2

- Opening
• Asocciatie-opdracht in groepjes, leder groepje krijgt een groot vel met daarop het woord "Dood", ledereen mag er nu bijschrijven wat er te binnen schiet als ze dat woord dood lezen.
• Plenair gaat een leidinggevende kort in op de opgeschreven opmerkingen (de verschillende vellen zijn opgehangen)
Inleiding over de schets door lid of leidinggevende. Er moeten daarbij keuzes gemaakt worden en accenten gelegd.
- Pauze
- Vragen beantwoorden in twee of drie gespreksgroepen onder leiding van een leidinggevende.
- Sluiting

Aantekeningen bij de vragen

1. Je buurjongen, die je al jaren kent, is gestorven. Moet je naar de crematie gaan? Zo ja, moet je dan iets uitleggen? Zo nee, moet je dan iets uitleggen?
Dit is een moeilijke vraag. Het wel of niet naar een crematie gaan om degene die gecremeerd wordt de laatste eer te bewijzen en de nabestaanden bij te staan, is uiteindelijk een persoonlijke gewetensbeslissing. Christenen kunnen op dit punt uiteenlopende beslissingen nemen.
Als je wel gaat, mag je best proberen gelegenheid te zoeken om te laten merken dat je cremeren afkeurt en waarom.
Als je niet gaat is het nodig om de reden hiervan bij de nabestaanden toe te lichten. Laten we niet onderschatten dat hier een getuigenis vanuit kan gaan.

2. Waarom zou er bij een rouwdienst soms niet gezongen worden?
Dit is een gevoelsmatige zaak. Er zijn mensen die vinden dat het niet gepast is om te zingen in het aangezicht van een zo ernstige zaak als de dood. Evenwel moet hier opgemerkt worden dat er psalmen zijn voor ieder moment. Zo zijn er ook treurpsalmen, psalmen die gaan over de kortheid van het leven, maar ook troostpsalmen.
Psalmen kunnen zo juist ook een versterkende en troostende functie hebben in een rouwdienst.

3. LeesLukas 12 : 16-21. Wat was nu zo dwaas aan het gedrag van deze rijke? Hoe kun jij zo dwaas leven? Hoe kun je je zelfs zo dwaas voorbereiden op het sten/en? Hoe ben je wijs?
Hij zag op zijn rijkdom, dacht rustig en ongestoord daarvan te kunnen gaan genieten, maar vergat daarbij dat zijn leven ieder moment kon eindigen en dat hij dan klaar moest zijn voor de eeuwigheid.
Zelf kun je ook zo leven als je altijd maar plannen maakt en alleen inzet op dit leven alsof dat leven niet eindig is. Juist als je jong bent is dat een groot gevaar. Nodig is het om het "ene nodige" te zoeken, ook als het je voor de wind gaat. Satan zal echter alles doen om je in slaap te sussen en je op dit punt zorgeloos verder te laten leven.
Zo kun je ook bezig zijn met voorbereiding op het sterven alsof dat nog heel ver weg is. Bovendien kun je op dit punt alles goed geregeld hebben, terwijl je het belangrijkste vergeet, namelijk dat je een ziel hebt voor de eeuwigheid.
Wijs ben je als je door genade eerst het Koninkrijk van God gaat zoeken (Lukas 12 : 31). Dat je zoek rijkt te worden in God (Lukas 12 : 21)

4. Wat is nu zo moeilijk aan het bezoeken van een stervende? Hoe zou je het toch kunnen proberen?
We zien daar tegenop omdat we eigenlijk niet goed weten wat we moeten zeggen. Veel dingen klinken zo anders, zo nutteloos, in het aangezicht van de dood. Bovendien moeten we een stervende voor ons gevoel troosten en bemoedigen, maar hoe doe je dat? Hoe vind je de juiste en gepaste woorden? Praat met anderen hierover, vraag naar hun ervaringen. Luister hoe anderen bij het sterfbed spreken. Bovenal leg dit voor aan de Heere en vraag of Hij je de woorden wilt geven.

5. Lees Matth. 8 : 22 met de kanttekeningen. Wie worden bedoeld met de doden die de doden begraven? Waarom mocht de discipel niet eerst zijn vader begraven? Wat bedoelt de Heere hiermee voor jou?
De kanttekeningen geven aan dat de Heere doelt op de geestelijk doden., dat zijn de mensen die in hun zonden leven en die alleen maar met dit tijdelijk leven bezig zijn. Daar tegenover stelt de Heere: "Volg mij" . De Heere bedoelt hier niet te zeggen dat wij niet voor de begrafenis van dierbaren mogen zorgen. Waar de Heere op doelt is het feit dat de discipel het volgen van Jezus uit wil stellen om zaken uit dit tijdelijk leven te kunnen regelen. Die zaken stelde de discipel boven het volgen van jezus en dat wordt door de Heere bestraft. De opmerking van de Heere heeft dus niet direct betrekking op de concrete vraag van de discipel alswel op zijn innerlijke houding. Voor ons geldt ook: Het dienen en volgen van de Heere moet de eerste plaats in ons leven hebben of krijgen.

6. Wat vind jij belangrijk om te regelen voordat je sterft? Wanneer moet je dat regelen?
Te denken valt aan verdeling van je spullen, eventueel een tekst voor op de kaart en andere persoonlijk wensen. Dit kun je best al regelen als je 14 of 15 jaar bent. Schrijf dit op en doe dat in een envelop. Of schrijf het in je dagboek. Laat bijvoorbeeld je ouders weten waar dat te vinden is.

7. Waarom is het goed als de persoon zelf betrokken kan zijn bij allerlei beslissingen rondom sterven en begraven?
Het punt is dat je als je komt te overlijden en je niets geregeld hebt, je de nabestaanden met allerlei vragen laat zitten over hoe jij dingen gewild zou hebben. En dat in een toch al heel moeilijke en verdrietige tijd Om dat te voorkomen is het goed je eigen wensen op te schrijven of hierover te praten.

8. Welke gewoonten rondom sterven en begraven ken je en van welke begrijp je de betekenis niet?

9. Hoe kun je een rouwdragende tot steun zijn?
Door er werkelijk te zijn voor iemand. Dat betekent tijd en aandacht geven. Luisteren. En daar trouw in zijn ook als het sterfgeval langer geleden is.
Noem soms ook een bemoedigend woord vanuit de Bijbel. Waar je eigen woorden vaak zo leeg en hol klinken, kunnen Gods woorden werkelijk steun geven. Maar ook hier geldt: we moeten tijd en wijze weten.

10. 'De tijd heelt alle wonden.' Klopt dat? Waarom wel/niet?
Het klopt niet als bedoelt wordt dat rouw en verdriet op een zeker moment verdwenen zijn. Het verdriet om en gemis van een geliefde overledene blijft altijd in meerdere of mindere mate. Wel zullen in de meeste gevallen de scherpe kanten van de rouw verdwijnen naarmate de tijd verstrijkt.

11. Wanneer kun jij sterven?
Welgetroost leven èn sterven kunnen we alleen als we eigendom van jezus Christus mogen zijn (H.C zondag 1). Dan kunnen we God zonder verschrikken ontmoeten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1998

Mivo +14 | 20 Pagina's

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "Leven met de dood"

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1998

Mivo +14 | 20 Pagina's