JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Kritiek op de Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kritiek op de Bijbel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat de Bijbel anders is dan alle andere boeken en uniek in zijn boodschap, is duidelijk. Maar vertel dat nu allemaal eens aan een moslim, of aan iemand die 'nergens aan doet'. De moderne mens vindt de Schrift niet geloofwaardig meer. Je wordt voor ouderwets versleten als je er (nog) in gelooft. Het is niet toevallig, dat er op geen enkel ander boek zoveel kritiek geleverd is en wordt. Blijkbaar kan niemand neutraal tegenover de Bijbel blijven: óf je hebt Gods Woord lief, óf je wilt er niet aan en probeert het dan te ontkrachten.

Welke kritiek kun je verwachten?

- De schrijvers van de bijbelboeken zijn niet degenen die altijd genoemd zijn. Zo zijn Genesis t/m Deuteronomium niet door Mozes geschreven, maar pas veel later. Ook de profetieën zijn achteraf, vaak na de vervulling, geschreven. Dat maakt de betrouwbaarheid klein.
- Sommige stukken uit de Bijbel komen ook bij andere volken voor: het zondvloedverhaal en een god die uit de dood opstaat. Sommige psalmen (bijvoorbeeld Ps. 20 en Ps. 104) zijn bijna letterlijk in Egypte gevonden.
- De Bijbel spreekt zichzelf soms tegen. Stefanus noemt in Handelingen 7 : 16 het graf dat Abraham van de zonen van Emmor gekocht had. Volgens Jozua 24 : 32 was het Jakob die dat graf kocht. Abraham kocht een ander graf, namelijk van Efron de Hethiet (Gen. 49 : 30). Andere voorbeelden zijn de verschillende scheppingsverhalen die door elkaar staan, andere versies van de geboorte van de Heere Jezus en verschillen in Christus' verschijningen na Zijn opstanding, die elkaar zouden tegenspreken.
- Archeologische vondsten zouden laten zien dat de Bijbel niet klopt. Toen de Israëlieten Ai aanvielen, zou die stad allang verwoest en verlaten geweest zijn. Dat verhaal in de Bijbel is dus verzonnen.
- Hoe kan een compleet volk nu door een drooggevallen zee trekken? Hoe kan water in wijn veranderen? We hebben nog nooit meegemaakt dat er iemand uit de dood opstond. Als wonderen vandaag aan de dag niet gebeuren, waarom vroeger dan wel? Men gelooft niet in wat je niet kunt zien.

Welke oplossingen?

De gemakkelijkste oplossing voor kritische vragen is: alle geloof overboord zetten. De Bijbel beschouwen als een boek vol met verzinsels, waar je niets aan hebt.
Je kunt de Bijbel ook zien als een belangrijk godsdienstig boek, waarin mensen lang geleden opgeschreven hebben wat zij over God dachten. Je kunt er iets van leren, een voorbeeld nemen aan Jezus en verder zelf bepalen hoe jij nu over God denkt.
Een andere oplossing is, geloven dat de Bijbel wel Gods Woord bevat, maar niet is. De bedoeling, de boodschap, is wel goddelijk, maar de bijbelschrijvers zijn er zelf, gebrekkig en feilbaar, mee aan het werk gegaan. Zo moeten wij ook iets doen met de Bijbel; Gods Woord is pas waar als het voor óns waar wordt en dat gaat bij iedereen verschillend. Een mooie tekst voor deze opvatting is (in de Nieuwe Vertaling): "Al het van God ingegeven schriftwoord is nuttig tot..." (2 Tim. 3 : 16) Dan is dus niet elk schriftwoord geïnspireerd!
Moeten mensen dan gaan bepalen wat wel van God is in de Bijbel en wat niet? Moet je dan wel geloven dat Christus bestaan heeft, maar niet dat Hij opgestaan is uit de dood? Moet je het ene stuk wel letterlijk geloven en het andere niet?
De Bijbel zelf zegt toch dat hij helemaal Gods onfeilbaar geïnspireerde Woord is? Dan is het duidelijk dat je dat óf helemaal gelooft, óf helemaal niet. Óf de Bijbel is Gods Woord, óf hij is het niet.
Wel geloven dat Jezus geleefd heeft en niet dat Hij Gods Zoon is, kan volgens de Bijbel helemaal niet. De Heere wil dat we al Zijn woorden met hart en ziel geloven.
Dat is namelijk ook een oplossing en zeker niet de slechtste: geloven in de Bijbel als Gods Woord, ervoor vallen en buigen. Het geloof accepteert dingen die het verstand niet begrijpt. Moet ons verduisterde verstand boven de Schrift gaan staan? En dan blijkt ook die kritiek niet zoveel meer voor te stellen! Er zijn namelijk wel antwoorden op te geven. De archeologie bevestigt namelijk juist veel details uit de Bijbel. Je kunt veel tegenstrijdige teksten ook anders uitleggen. Misschien dat je anderen daarmee niet overtuigt. Maar je hoeft je door hen ook niet te laten overtuigen!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Mivo +14 | 24 Pagina's

Kritiek op de Bijbel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Mivo +14 | 24 Pagina's