De verborgen Bron
De titel van de actie 'Een verborgen Bron' is ontleend aan een Bijbelse gedachte. Het gaat om de verborgen relatie die er kan zijn met de Heere, waardoor ook in tijd van moeite op de Heere vertrouwd wordt. We kunnen voor de gedachte van de verborgen Bron verschillende plaatsen in de Bijbel aanwijzen. In verband met de actie willen we kort stil staan bij Jeremia 17: 5-8. Om de woorden die Jeremia gesproken heeft beter te kunnen begrijpen, moeten we eerst iets meer weten over de tijd waarin Jeremia leefde.
De tijd waarin Jeremia leefde
Toen Jeremia tot profeet geroepen werd, verkeerde het tweestammenrijk Juda in een moeilijke positie. Juda lag namelijk tussen drie grote rijken die onderling oorlog voerden. Aan de ene kant was er het machtige wereldrijk Assyrië. Assyrië had het tienstammenrijk veroverd en weggevoerd. Ook Juda was door dit rijk veroverd. Juda was niet weggevoerd, maar het moest wel veel belasting betalen. Aan de andere kant lag Egypte. Egypte was ook door Assyrië veroverd, maar het kwam daartegen in opstand en werd vrij. Juda lag nu tussen twee grote rijken in: Egypte en Assyrië. Het grote rijk Assyrië werd echter ook nog van een andere kant bedreigd: vanuit het oosten vielen de Babyloniërs het rijk aan. Deze strijd werd door de Babyloniërs gewonnen. Nu werden de Egyptenaren bang dat de Babyloniërs over hen zouden gaan heersen. Ze gingen daarom de strijd aan tegen Babel. Om bij de Babyloniërs te komen, moesten zij echter door Juda trekken. Josia, de koning van Juda, probeerde hen tegen te houden maar werd verslagen en gedood. Door dit verlies hoorde Juda nu bij Egypte. Egypte verloor echter de oorlog tegen Babel en zo kwam Juda ook in handen van de Babyloniërs. In het begin merkte Juda daar niet zoveel van. Er was in Juda echter een belangrijke partij die zich niet aan Babel wilde onderwerpen, maar aansluiting en hulp zocht bij Egypte. Hiervoor werd Juda verschillende keren gestraft, omdat de Heere het niet goed vond dat het op Egypte vertrouwde. Tenslotte werd ook Juda naar Babel weggevoerd en Jeruzalem verwoest. Jeremia heeft dit alles meegemaakt. Hij is profeet geweest toen Josia, Joahaz, Jojakim, Jojachin en Zedekia koning waren over Juda.
De opdracht van Jeremia
Toen Jeremia tot profeet geroepen werd, regeerde de godvrezende koning Josia. Deze was acht jaar toen hij koning werd over een land, waar de afgodendienst welig tierde. In Josia's hart was echter de vreze des Heeren gelegd, en hij deed er dan ook alles aan om de afgodendienst uit te roeien. Na Josia werd zijn zoon Joahaz koning van Juda. Over Joahaz staat geschreven: "En hij deed dat kwaad was in de ogen des HEEREN." De andere koningen in de tijd van Jeremia zijn in zijn goddeloze voetsporen verder gegaan. En ook het volk diende de afgoden weer. De verandering in de tijd van koning Josia was alleen een uiterlijke verandering. De Heere vraagt echter een verandering van ons hart. Hij wil dat we Hem ons hele leven geven en niet alleen maar wat uiterlijke veranderingen. In deze situatie wordt Jeremia geroepen om de woorden van de Heere, zijn God te brengen. Eerst wil Jeremia dat niet; hij vindt zichzelf te jong. Ook later heeft Jeremia er regelmatig moeite mee om Gods woorden van straf en oordeel aan het volk door te geven. Daar zijn twee redenen voor:
* Jeremia behoort zelf ook tot het volk en hij heeft zijn eigen volk lief.
* Er zijn veel valse profeten die het tegenovergestelde beweren. Zij zeggen dat het allemaal wel mee zal vallen.
De profetie waarbij wij hier stil willen staan, heeft Jeremia uitgesproken in de tijd van één van de goddeloze koningen.
Jeremia 17: 5-8
In Jeremia 17 lezen we dat Jeremia eerst het volk duidelijk de waarheid moet zeggen. Hij wijst hen op hun zonden. De herinnering hieraan kan niet zomaar weggeveegd worden. Ook de Heere Zelf zal het niet vergeten. Hij zal hen er voor straffen. Ze zullen weggevoerd worden en ze zullen hun vijanden moeten dienen. Dat zal hun straf zijn omdat ze hun vertrouwen niet op de Heere hun God gesteld hebben. Met twee voorbeelden maakt de Heere, door de mond van Jeremia duidelijk wat het verschil is tussen degene die zijn vertrouwen op mensen stelt en degene die zijn vertrouwen op God stelt.
Gelijkenis 1 - de onvruchtbare struik
Op een woeste en droge plaats in de woestijn staat een dorre struik. In de Bijbel staat "heide in de wildernis", maar verklaarders vertellen ons dat er een kale struik mee bedoeld wordt. Hoe diep de wortels van de plant ook gaan, er is geen water te vinden. Er zit geen voedsel in de grond om van te leven. De bodem is totaal onvruchtbaar. Regen en zon veranderen hier niets aan. En na verloop van tijd weet de struik niet beter. Hij moet overleven zonder voedsel. Het blijft een miezerige plant die nooit in bloei raakt en dus geen vruchten zal dragen. Zo is het met iemand die zijn vertrouwen op mensen stelt: hij zal geen vruchten dragen. De Heere zegt: 'Hij is vervloekt.'
Gelijkenis 2 - de boom met de verborgen bron
Aan de oever van de rivier staat een boom. Deze boom heeft zijn wortels diep geworteld. De uiteinden van de wortels reiken tot aan de rivier. Daar is altijd water en voedsel te krijgen. Ook dan wanneer de zon zo fel is. Want kijk, ook nu, nu het zo heet is, heeft deze boom groene bladeren. Het lijkt wel alsof deze boom niet lijdt onder de hitte. En als het een jaar niet regent, ook dan draagt deze boom vruchten. Het lijkt wel alsof deze boom de omstandigheden van buiten niet voelt. Deze boom heeft een geheim: een verborgen bron. Al zijn de omstandigheden nog zo slecht, deze boom wordt gevoed via verborgen ondergrondse wortels door het water van de rivier. Daardoor zal deze boom altijd vruchten dragen. Zo is het ook met ieder die zijn vertrouwen op de Heere stelt. Zo iemand zal altijd vrucht kunnen dragen, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn. Hij heeft een verborgen relatie met de Heere. Daardoor wordt hij steeds gevoed en kan hij vruchten dragen. De zonde die in dit gedeelte veroordeeld wordt, is het vertrouwen op een mens. Wanneer wij ons vertrouwen op mensen stellen, wordt God van Zijn eer beroofd. Hij wil namelijk dat wij op Hem alleen ons vertrouwen stellen. Juda stelde zijn hoop op Egypte. In de strijd met Babel hoopte het daar steun van te krijgen. Ook op andere plaatsen veroordeelt de Heere dat. Zie hierover de teksten uit 2 Koningen 18: 21, Jesaja 36: 6 en Ezechiël 29: 6. In deze tekstgedeelten wordt het vertrouwen op Egypte vergeleken met het steunen op een rietstaf. Wanneer je daarop steunt, zal de staf door je hand prikken. Het geeft dus geen echte steun. Werkelijke steun kun je alleen van de Heere krijgen. (Zie ook Jesaja 31: 1-3). De mens daarentegen die zijn vertrouwen op de Heere mag stellen, moet het hebben van 'het voedsel' dat hij alleen uit de bron van levend water kan krijgen. Dat is zijn leven! Al schijnt er aan de buitenkant alleen verdrukking en moeite te zijn, door deze onzichtbare bron worden de vruchten zichtbaar.
Christenen in China
In de actie 'Een verborgen Bron' gaat het onder andere om hulp voor christenen in China. Zij maken veel verdrukking mee. Van de regering mogen ze niet bij elkaar komen. Overal zijn informanten om dat te controleren. Jeugdwerk is verboden. Voorgangers worden gevangen genomen. Gelukkig kunnen deze christenen wel putten uit een verborgen Bron. Voor mensen moeten ze oppassen. Van hen hoeven ze geen hulp te verwachten. Dat is veel te gevaarlijk. Maar wanneer ze hun vertrouwen op de Heere God mogen stellen, dragen ze veel vruchten: er gaat veel van hen uit, de kerk groeit en bloeit. Tegen de verdrukking in.
En wij?
Ook naar ons komt de vraag: op wie stellen wij ons vertrouwen? We hebben nergens gebrek aan. Alles kunnen we in overvloed krijgen. Het is niet gevaarlijk om naar de kerk te gaan. Het jeugdwerk wordt gestimuleerd. De Bijbel is overal verkrijgbaar. Maar wat zijn de vruchten? Bij ons gaan juist steeds minder mensen naar de kerk. Ze denken God niet meer nodig te hebben. Ze stellen hun vertrouwen op andere dingen. Maar ook in Nederland geldt: 'Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt en wiens vertrouwen de HEERE is.' Dat is leven uit een verborgen Bron, dan pas is het mogelijk om vruchten te dragen. Dan zul je ook als het je moeilijk gemaakt wordt op de Heere kunnen vertrouwen. Die verborgen Bron is dus nodig in China èn in Nederland.
Zingen
De woorden die we lezen in Jeremia 17: 8 kunnen we bijna letterlijk terugvinden in Psalm 1: 3. Deze tekst is ook op melodie gezet. U kunt dit lied goed gebruiken bij deze Bijbelstudie of opening.
Welzalig de man
Welzalig de man, die niet wandelt
In de raad der goddelozen
Die niet staat op de weg der zondaars
Noch zit in de kring der spotters
Maar aan des Heren wet
Zijn welgevallen heeft
En diens wet overpeinst
Bij dag en bij nacht
Want hij is als een boom
Geplant aan waterstromen
Die zijn vrucht geeft op tijd
Welks loof niet verwelkt, alles gelukt
Periode Koning
641-609 Josia
609-608 Joahaz
608-597 Jojakim
597 Jojachin
597-586 Zedekia
Hij die op een mens vertrouwt
* hij stelt vlees tot zijn arm (zoekt zijn kracht bij een krachteloos, bedrieglijk en vergankelijk mens)
* zijn hart wijkt van de HEERE af
* hij is als de heide in de wildernis
* hij voelt niet wanneer het goede komt (goede en vruchtbare omstandigheden doen hem niets goeds)
* hij leeft in dorre plaatsen in de woestijn, in zout en onbewoond land (hij blijft in onvruchtbare grond, zal dus geen vrucht dragen)
Hij die op God, de HEERE vertrouwt
* de HEERE Zelf is zijn vertrouwen
* hij is als een boom die aan het water geplant is
* zijn wortelen schieten uit aan een rivier, waar altijd water is
* hij voelt het niet wanneer er hitte komt, maar zijn loof/blad blijft altijd groen (ook al krijgt hij moeilijkheden van buitenaf, toch blijft hij vrucht dragen, hij wordt toch gevoed)
* in een jaar van droogte zorgt hij niet (maakt hij zich niet bezorgd) en blijft hij vrucht dragen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998
Mivo +12 | 32 Pagina's