Maria en Elizabet
Elizabet (Lukas 1: 5 - 7, 24 en 25)
Vers 5 - Zacharias, de man van Elizabet, is priester uit de afdeling van Abia. Zijn naam betekent: 'de Heere gedenkt'.
Elizabet (= de God des eeds) is een priester-dochter.
Vers 6 - Rechtvaardig betekent hier 'oprecht'. Zij waren niet zonder zonde (zie Zacharias' ongeloof, vers 18). Maar ze wilden zich van harte aan Gods bevelen houden.
Vers 7 - Het is niet bekend hoe oud ze waren, maar wel zo oud dat de hoop op het krijgen van een kind er niet meer was. Deze kinderloosheid bracht diepe smart: zonder nageslacht scheen men afgesneden te zijn van het Messiaanse heil dat God voor Israël zou bewerken. In de heilsgeschiedenis zijn verschillende gevallen van kinderloosheid en van wonderbare schenking van kinderen: Sara (Genesis 18: 10), Rebekka (Genesis 25: 21), Manoah's vrouw (Richteren 13: 3), Hanna (1 Samuël : 2) en Elizabet.
Vers 24 - God vervult Zijn toezegging aan Zacharias: Elizabet wordt zwanger. De eerste vijf maanden blijft zij binnenshuis. Niet omdat zij zich niet durft te vertonen (haar zwangerschap is immers nog niet zichtbaar), maar omdat ze niet in het openbaar wilde spreken over wat haar bezighield. Mensen zouden het gemakkelijk in twijfel kunnen trekken of bespottelijk maken.
Vers 25 - Als de zwangerschap eenmaal duidelijk te zien is, zou duidelijk zijn dat God Zijn barmhartigheid aan haar bewezen heeft. ledereen mag dan horen en zien dat God doet wat Hij beloofd heeft. Vanaf nu is haar versmaadheid weggenomen.
Maria (Lukas 1 : 26 - 38)
Vers 26 - Ook Maria krijgt de belofte van een Kind, uitgesproken door dezelfde engel Gabriël. Nazareth en Galilea hadden bij de Joden geen goede naam.
Vers 27 - Maria en Jozef stamden beiden van David af.
Vers 28 - De engel zegt tegen Maria dat ze deelgenote is van Gods gunst.
Vers 29 - Omdat Maria maar een eenvoudig meisje is, ontroert ze van die hoge begroeting.
Vers 30 - God wil haar in bijzondere mate Zijn gunst en genade bewijzen.
Vers 31 - 'Gij zult ontvangen' is een aankondiging; 'Gij zult hem noemen' is een gebod. De woorden 'Gij zult in het lichaam ontvangen' zijn eigenaardig en hebben een bijzondere betekenis, namelijk zonder toedoen van een man zal zij nieuw leven ontvangen.
Vers 32/33 - Gabriël maakt de grootheid van Maria's zoon bekend: Hij is Gods Zoon en is eeuwig Koning.
Vers 34 - Maria neemt de boodschap gelovig aan, twijfelt niet aan de waarheid, maar vraagt naar de wijze waarop deze belofte in vervulling zal gaan. Zij vraagt hoe het kan dat zij zwanger zal worden, zonder toedoen van een man.
Vers 35 - De Heilige Geest zal een krachtige werking op Maria uitoefenen waardoor ze zwanger zal worden. Daarom zal haar kind ook heilig zijn, omdat Hij van God komt, geheel vervuld met de Heilige Geest.
Vers 36 - Maria vraagt niet om een teken, maar krijgt er toch één. Om haar in haar geloof te sterken, vertelt de engel van het wonder dat Elizabet ook zwanger is. Tevens een stille wenk om naar Elizabet toe te gaan. In Nazareth zou ze eenzaam zijn: met wie kan ze erover spreken?
Vers 37 - Om haar geloof nog meer te sterken, wijst de engel Maria op Gods almacht
Vers 38 - Maria onderwerpt zich aan Gods wil. Dat is heel wat. Haar eer in mensenoog moet zij prijs geven. Misschien raakt ze Jozef kwijt. Het getuigt van geloofsmoed dat zij alles aan God overlaat.
De ontmoeting (Lukas 1: 39 - 55)
Vers 39 - In dit vers lezen we dat Maria 'opstond'. Ze kon niet direct op reis gaan, maar maakte voorbereidingen zodat ze na enkele dagen op weg kan. Zij reist naar een stad die 'Juda' genoemd wordt. Sommigen verklaren dit als Judea maar dan zou Lukas wel 'Judea' geschreven hebben, zoals in vers 65. Maria reist dus naar het zuiden, naar het bergland van Judea. Deze reis is bekend van de feesten waarbij men in grote gezelschappen, in drie dagen naar Jeruzalem reisde. De volheid van haar hart drijft Maria aan om met haast te handelen
Vers 40 - Het gaat haar speciaal om de ontmoeting met Elizabet. Zij is door de engel genoemd
Vers 41 - Hier lezen wij over een bijzondere werking van de Heilige Geest. Het kind wordt vervuld met de Heilige Geest, zoals beloofd aan Zacharias (vers 5). Hierdoor herkent Johannes de moeder des Heeren en in haar de Heere Zelf, Die hem als het ware tegemoet wil komen. Ook Elizabet wordt vervuld met de Heilige Geest. Hij laat haar weten dat Maria de moeder van de Messias wordt en geeft haar woorden van lof en dank.
Vers 42 - Haar verwondering uit zich op luide toon.
Vers 43 - Elizabet blijkt zeer ootmoedig te zijn. Hoewel zij veel ouder is, erkent zij Maria als hoger begenadigd. Ze is het niet waard dat Maria, als moeder van de Heere, bij haar binnenkomt
Vers 44 - Ze verklaart haar verwondering en uitroep. Toen Maria haar groette, openbaarde de Heilige Geest het grote wonder van Maria en haar Kind.
Vers 45 - Zo bevestigt zij Maria in haar geloof. Zo mag Elizabet een zegen voor Maria zijn, terwijl ze zelf een zegen ontvangt in het komen van Maria!
De lofzang van Maria (vers 46 - 55)
Maria, als eenvoudig meisje, mag de Heere groot maken met haar lofzang. Zij blijkt goed thuis te zijn in de schriften, maar is ongetwijfeld ook vervuld met de Heilige Geest.
In vers 46 - 48 spreekt Maria over zichzelf en over wat haar ten deel viel.
De verzen 49 - 50 spreken over Gods machtige verlossingsdaden.
In de verzen 51 - 53 zingt ze over het tweevoudig karakter van Gods verlossingswerk.
De verzen 54 - 55 hebben als inhoud dat God handelt naar Zijn verbond. Maria verwondert zich over Gods heiligheid, barmhartigheid en almacht.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1997
Mivo +12 | 51 Pagina's
