JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Jeremia en de Rechabieten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jeremia en de Rechabieten

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pagina 2/3 

Wijn 

Het eerste wonder van de Heere Jezus was het veranderen van water in wijn. De barmhartige Samaritaan gebruikte wijn als geneesmiddel en Paulus gebood Timotheüs een weinig wijn te gebruiken voor zijn zwakke maag. We moeten er wel rekening mee houden dat deze wijn een laag alcohol-percentage had. 
Verkeerd gebruik: toen Noach dronken werd ontkleedde hij zich; de dronken Ahasveros verstootte Vasthi en Paulus waarschuwt tegen overmatig drankgebruik. Jonadab verbood zijn kinderen wijn te drinken omdat hij gevaar in het misbruik zag. Geheelonthouders zijn helemaal tegen het gebruik van alcohol. Ze vinden het gevaar van alcoholisme groter dan de "voordelen". Ze vinden ook dat je geen alcohol moet gebruiken om anderen niet in verleiding te brengen.

Tenten en huizen

Een tent is in de Bijbel een symbool van het tijdelijke, een huis heeft meer iets blijvends. In Psalm 49 wordt iemand aangehaald die denkt hier altijd te blijven. Hij vergeet dat de dood eens komt. Als we zoveel bezig zijn met ons aardse bezit, is het gevaar groot dat we het belangrijkste vergeten. Dat was de reden dat Jonadab zijn kinderen gebood in tenten te blijven wonen. Daar komt nog bij dat huizen vooral in de stad gebouwd werden. Jonadab wist van de gevaren (zonden) die in de stad dreigden. Zijn kinderen moesten afgezonderd in tenten in het veld wonen.

Zaad zaaien, een wijngaard planten

In de gelijkenis van het grote avondmaal blijkt dat je zoveel aandacht aan je akker of je wijngaard kunt besteden, dat je geen tijd hebt voor het Evangelie. De Heere Jezus wijst er op dat we geen schatten moeten vergaderen op de aarde, maar in de hemel. Jonadab was bang dat zijn kinderen te veel zouden opgaan in hun werk. Daarom mochten ze geen zaad zaaien en geen wijngaard planten. Ze moesten afhankelijk blijven van de Heere.

Gehoorzaamheid

De Rechabieten bleven trouw aan het gebod van hun vader Jonadab. Zo eren ze hun vader. Ze onderhouden het vijfde gebod. De gehoorzaamheid van de Rechabieten was een liefdedienst. Ze zijn een voorbeeld voor Gods kinderen. De gehoorzaamheid die de Heere van ons vraagt, is het liefhebben van God boven alles en onze naaste als onszelf. Door de zondeval in Adam kunnen wij dat niet meer. En dat gaat iedereen die de Heere leert kennen begrijpen. Maar de Heere maakt dan door het ontdekkende licht van de Heilige Geest plaats voor de Heere Jezus als Borg en Zaligmaker. Hij is wel gehoorzaam geweest zelfs tot de dood des kruises. Hij heeft de wet volkomen gehoorzaamd. Uit liefde. Zo heeft Hij de schuld betaald. Als je de Heere vindt, ga je leren dat Zijn geboden niet zwaar zijn. Dan wordt de dienst van de Heere een liefdedienst. Natuurlijk bedoelde Jeremia niet dat Juda geen wijn meer mocht drinken, niet in huizen mocht wonen en geen zaad mocht zaaien. Dat zou ook niet kunnen. Het ging om het voorbeeld van de gehoorzaamheid. Ook wij kennen tradities die niet letterlijk in de Bijbel geboden worden. Bijvoorbeeld: twee keer naar de kerk, gebedshouding, geen gezangen in de kerkdienst. Tradities zijn waardevol als ze maar niet afleiden van de boodschap van de Bijbel.

Levensstijl 

Een sobere levensstijl is geboden voor alle christenen. Wie zijn broeder gebrek ziet lijden en zelf in overdaad leeft, kan geen ware christen zijn. Je mag wel genieten van wat de Heere je geeft, als je maar afhankelijk blijft. Dat is moeilijker voor mensen die veel hebben dan voor mensen die weinig hebben. De Heere ziet het hart aan, maar het uiterlijk is wel een afspiegeling van het innerlijk.

Pagina 4

Puzzel 

1. Geef
2. Kenieten
3. Hobab
4. Jethro 
5. Debora
6. Heber
7. Zaänaïm
8. Jonadab
9. Achab
10. Samaria

GEHOORZAAM

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1996

Mivo +12 | 24 Pagina's

Jeremia en de Rechabieten

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1996

Mivo +12 | 24 Pagina's