JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Pinksteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksteren

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Handelingen 2

Vers 1

Allen: de discipelen in ruimste zin, dus minstens 120 (zie Hand. 1: 15) zijn bij elkaar gekomen in een der bijgebouwen van de tempel. Op het tempelplein zijn veel mensen. Zij horen het geluid als van een geweldige storm, die het huis op zijn grondvesten doet schudden.

Vers 3

Verdeelde tongen: gedaanten van tongen, die gedeeld of gespleten waren, ze bewogen zich heen en weer en verdeelden zich over de aanwezigen.

Vers 3

Vervuld met de Heilige Geest: vervuld is een heel sterk woord. Het betekent dat alle eigen verlangens als het ware uitgeperst zijn uit de harten en dat alleen de Geest erin woont. Dit verschijnsel is zo groot en zo heerlijk, dat het zich slechts zeer zelden voordoet. Ook de discipelen hebben het slechts enkele malen ontvangen (Hand. 2: 4, Hand. 4: 31, Hand. 7: 55 enz.). In het gewone dagelijkse leven, waren ze niet altijd 'vervuld', maar de Geest woonde toch wel altijd in hen, ze werden wel altijd door Hem 'geleid'.
Zo is hét ook met Gods kinderen: de Geest leidt hen wel dagelijks (Rom. 8: 14), maar vervuld geeft God slechts in die ogenblikken, wanneer Hij dat nodig oordeelt. Dat vervuld worden, is eigenlijk een voorsmaak van de hemel, waar God zal zijn 'alles en in allen'. (1 Kor. 15: 28).

Vers 4

Andere talen (tongen): vreemde, van te voren voor hen niet bekende talen. Zie ook aantekeningen bij vers 6.

Vers 5

Wonende: tijdelijk wonende, verblijvende. We kunnen hier denken aan:
* werkelijke inwoners van Jeruzalem,
* vreemdelingen, die daar waren tijdens het feest,
* de oude Joden, die in hun levensavond naar Jeruzalem terugkeerden om in het heilige land te sterven en begraven te worden. Zo iemand kan bijvoorbeeld Simon van Cyrene geweest zijn.

Vers 6

In zijn eigen taal: er zijn verschillende verklaringen. De eerste is dat de apostelen niet één taal spraken, want dan zou het wonder in de toehoorders hebben gelegen; maar in verscheidene talen, die de hoorders spraken en verstonden. De Korte Verklaring (dr. F. Grosheide) geeft de volgende verklaring: 'Er staat dat zij begonnen te spreken in andere tongen. Het doet vermoeden, dat in vreemde klanken, die alleen door het geloof verstaan werden, gesproken is. Verder brengt ons op weg, dat we een dergelijk verschijnsel meer vinden in verband met het werk des Geestes. Reeds Hand. 10: 46 en Hand. 19: 6 waar 'andere' voor tongen ontbreekt, blijkbaar omdat een nu reeds bekend verschijnsel wordt beschreven en waar het 'spreken in tongen' ook de aanwezigheid des Geestes te kennen geeft. Maar vooral denken we aan 1 Kor. 12-14. Paulus noemt daar het spreken in tongen onder de bijzondere gaven des Geestes, een teken, ook om de aanwezigheid des Geestes aan te geven (glossolalie). Te Korinthe maakte men misbruik van het spreken in tongen. Bovendien werd het daar niet door ieder verstaan. Er was een tweede gave des Geestes nodig, de gave der vertolking, om duidelijk te maken, wat werd gezegd'. Zie verder de Korte Verklaring bij dit tekstgedeelte. In dit geval is er sprake van een spreek- en een hoorwonder.

Vers 6 

Deze stem: dit kan betrekking hebben op het geluid van de wind of op het gerucht dat verbreid was.

Vers 7

Galileërs: mensen die altijd in Galilea gewoond hebben of er geboren zijn en onkundige lieden zijn, die geen andere taal dan hun moedertaal hebben geleerd.

Vers 12

Twijfelmoedig: zij twijfelden wat dit toch wezen mocht, en wat zij daarvan zouden geloven.

Vers 13

Anderen: enigen, mogelijk uit de schriftgeleerden, farizeeërs en sadduceeërs en huns gelijken.
Vol zoete wijn: dat is, zij zijn dronken. Zoete wijn verkrijgt men uit druiven, die veertien dagen lang uitgespreid in de zon gelegen hebben. Het daaruit geperste sap blijft zoet. Het is zeer bedwelmend.


Hoe werkt de Heilige Geest?

Wat verandert er als de Heilige Geest in je leven gaat werken?
We lezen in de Dordtse Leerregels dat God in de wedergeboorte van dood levend maakt, het verduisterd verstand verlicht, het gesloten hart opent, het harde hart verbreekt en de dode wil levend maakt. Je ogen gaan open. Je gaat alles anders zien. Dan ga je God zien als een heilig en groot God. Je gaat jezelf zien als een zondig, nietig mens. Er komt een leeshonger naar het Woord. Je kunt niet meer zonder je bijbeltje. Je hart gaat branden van verlangen naar God en Zijn Woord. Er komt een heel andere relatie met de Heere. Je gaat rekening met Hem houden. Heel concreet gezegd: je gaat tegen de zonde vechten en de Heere zoeken. Eén van de eerste vruchten van het geloof (die trouwens het hele leven blijven) is de boetvaardigheid, een hartelijke verbrokenheid. Je ziet dat je zonder God ongelukkig bent en dat je leven geen zin heeft als je Hem niet kent. Ik moet er direct bij zeggen, dat het heel gevaarlijk is om via deze kenmerken tot de conclusie te komen dat je een kind van God bent. Dat kan nooit buiten de Heere Jezus om. Zonder kennis van Christus mag niemand tot het besluit komen dat hij of zij een kind van God is.

Uit een vraaggesprek in Daniël

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1991

Mivo +12 | 24 Pagina's

Pinksteren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1991

Mivo +12 | 24 Pagina's