JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Achtergrondinformatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Achtergrondinformatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aantekeningen bij matth. 2

1, vers 1 Ijl de dagen van koning Herodes ( =heerser)

Deze Herodes wordt ook Herodes de Grote genoemd. In bepaald opzicht was hij inderdaad groot: veel bouwwerken zijn tijdens zijn regering tot stand gebracht o.a. te Jeruzalem: de verfraaide tempel, een koninklijk paleis, een amphitheater en elders heidense tempels en burchten en nieuwe steden (o.a. de havenstad Caesarea). Dit alles deed hij voor eigon roem en voordeel.

Herodes was echter vooral groot in misdadigheid. Enkele voorbeelden: zijn vrouwen,bijvrouwen en vele kinderen heeft hij wreed laten vermoorden. Het geslacht der Makkabeeën roeide hij uit (bloedbad) en ook de kindermoord te Bethlehem tekent zijn laag karakter en bloeddorst. Zijn haat tegen de Joden was zeer groot.

Herodes werd ongeneselijk ziek en stierf te Jericho aan zijn ziekte onder hevige pijnen. Hij heeft ± 4 3 jaar geregeerd.

2. vers 2 Wij zen van het oosten

Ze kwamen uit het stroomgebied van de Eufraat en de Tigris, het land waar Abraham vandaan kwam (nu Syrië en Irak). Deze wijzen waren astrologen : geleerden, die menen uit de loop van de sterren het lot van de wereld te kunnen aflezen. In het boek Daniël komen we ze tegen onder de naam sterre wichelaars of sterre kijkers.

3 vers 2 taal der sterren

We mogen in Matth. 2 niet lezen dat het hedendaagse luisteren naar de "taal der sterren" geoorloofd is (horoskopen). In een horoskoop wordt de toekomst voorspeld.

In Matth. 2 echter wordt eerst de Heere Jezus geboren en daarna getuigen de sterren van Zijn geboorte. God gebruikt de sterren (astrologie) om aan de wijzen Zijn boodschap door te geven. Toch komen de wijzen pas bij de Heere Jezus door de weg van het Woord. Dit geldt ook nu nog! (Ps. 119:10; Rom. 10:17).

3. Vers 3 ontroerd

ontsteld, verschrikt

4. Vers overpriesters en schriftgeleerden

Overpriesters deden dienst in de tempel. Schriftgeleerden hielden zich vooral bezig met uitleg en bestudering van de wet. Waarschijnlijk betekent het vermeldep van deze twee groepen dat het Sanhedrin bijeengeroepen werd. Het Sanhedrin bestond uit 70 leden, onder voorzitterschap van de hogepriester.

5. vers 5 geschreven door de profeet: nl. Micha 5:1

Ook in vers 15, 17 en 23 wordt verwezen naar de profetiën uit het O.T., die in Christus zijn vervuld. Met de duizenden van Juda wordt waarschijnlijk de vergadering van de oversten (afgevaardigden) van ieder dorp en iedere stad bedoeld. Bethlehem heeft weinig invloed door haar geringe aantal, maar zij is geenszins de minste, dus van zeer veel betekenis door haar vorst: de Heere Jezus.

6. vers 7 heimelijk in het geheim

in het geheim

Vers 8 naarst iglij k

nauwkeurig

7. vers 9 ging hun voor

Niet in schijn, maar in werkelijkheid. De ster is hier Gods gids, die de wijzen tot Jezus leidt. De wijzen reisden 's nachts. Dat was wel meer gewoonte in het Midden-Oosten. Overdag was het óf te warm óf te gevaarlijk. De afstand van Jeruzalem naar Bethlehem is ongeveer 8 km.

8. vers 11 huis

Tussen het tijdstip van de geboorte van de Heere Jezus en de komst van de wijzen ligt 1 a 2 uur (vgl. vers 7 en 16).

Inmiddels was de drukte in Bethlehem vanwege de beschrijving voorbij, en hebben Jozef en Maria en het Kind beter onderdak kunnen vinden.

9. schatten

kostbare geschenken, zoals die aan vorsten werden aangeboden. Hier wordt vervuld wat staat in Ps. 72:10, de heidenen brengen geschenken en aanbidden Israëls Koning.

goud

edelmetaal, ook betaalmiddel

wierook

wierook gomhars, afkomstig van de wierookboom. Wierook geeft bij het verbranden een heerlijke geur en verspreidt een walm, die het gezicht beneemt, het werd daarom gebruikt bij de tempeldienst: tweemaal daags bij het reukoffer in de Heilige en jaarlijks bij het zoenoffer (in het Heilige der Heiligen)

mirre

hars van de balsemboom. Mirre wordt gebruikt voor het reukwerk, zalving, lijkbalseming enz.

vers 12 vermaand

gewaarschuwd

Kreatieve verwerking -12

Bij deze kerstschets wordt een kleurplaat als verwerking aangeboden.

Achterop kunnen de kinderen in hun eigen woorden de geschiedenis van de wijzen uit het oosten opschrijven.

Eén exemplaar van de kleurplaat is bij de kontaktpersoon aanwezig.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1985

Mivo -16 | 39 Pagina's

Achtergrondinformatie

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1985

Mivo -16 | 39 Pagina's